۰
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۹
وقتی زنان هم می توانند در جاده ها رانندگی کنند

شغل‌ها را زنانه، مردانه نکنیم

در کشور ما به تصور بسیاری، رانندگی هنوز کاری مردانه است. هنوز خیلی‌ها با دیدن زنی که تصادف کرده پوزخند می‌زنند یا احتیاط زنان در حین رانندگی را به سخره می‌گیرند. اینجا هنوز فکر می‌کنند زنی که کامیون یا اتوبوس میراند کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد.
شغل‌ها را زنانه، مردانه نکنیم
در کشور ما به تصور بسیاری، رانندگی هنوز کاری مردانه است. هنوز خیلی‌ها با دیدن زنی که تصادف کرده پوزخند می‌زنند یا احتیاط زنان در حین رانندگی را به سخره می‌گیرند. اینجا هنوز فکر می‌کنند زنی که کامیون یا اتوبوس میراند کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. اما رانندگی زنان در جاده‌ها با اتومبیل‌های سنگین اتفاق عجیب و غریبی نیست. مگر اینکه رانندگی را کار خارق‌العاده‌ای بدانیم یا اینکه برخی اتومبیل‌ها را ویژه مردان نامگذاری کنیم. آنوقت دیدن یک زن پشت فرمان اتوبوس یا کامیون می‌شود یک اتفاق عجیب و غریب؛ می‌شود یک سوژه جذاب. آنوقت است که با دیدن یک راننده زن میشود با هیجان فریاد زد «آهای ببینید دختری ماجراجو راننده ترانزیت است»، یا فلان زن همراه با شوهرش در جاده‌های داخلی و خارجی کامیون می‌راند، یا با هیجان تعریف کرد زنی راننده اتوبوس شرکت واحد است یا از زنی که اتوبوس بین شهری می‌راند برای همه سخنرانی کرد. همین دیدگاه‌ها کار را برای رانندگان زن سخت‌تر کرده است، اما باعث تسلیم شدن آنها نشده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «مهربانو عرفانیان» که سال ۸۱ توانسته است گواهینامه پایه یک بگیرد حالا با اتوبوس خود در مسیر تهران-گیلان فعالیت می‌کند. او اربعین‌ها تا مرز مهران می‌راند و در مواقع دیگر سال به مشهد تور می‌برد. او لیسانس الهیات دارد و زمانی هم دبیر الهیات و زمانی هم مربی آموزش رانندگی بوده است.
او هم نگاه‌های عجیب و غریب مردم را به خاطر راننده اتوبوس بودن تجربه کرده است، می‌گوید که اوایل مسافران وقتی می‌دیدند راننده زن است می‌ترسیدند و اعتماد نداشتند، اما حالا عادی شده و این موضوع جا افتاده است.
جالب است که حتی برای نیروهای پلیس هم زن بودن راننده اتوبوس عجیب است و برخوردشان تفاوت می‌کند. مهربانو می‌گوید که حتی پلیس‌ها در ابتدای شروع به کار او را تحویل نمی‌گرفتند اما حالا دیگر برایشان زن بودن راننده اتوبوس عادی شده است.
مهربانو میگوید: بیش از ۲۰۰ زن در ایران راننده هستند اما هنوز برخورد مردم که با تعجب به ما نگاه می‌کنند برای ما جالب است. توصیه آخر او را دوست داشتم، مهربانو گفت:« هر کسی به هر کاری که علاقه داره امید به خدا امید داشته باشه و هدفشو دنبال کنه.» مهربانو نگفت دختران به خاطر تصور و نگاه آدم‌ها به راننده ماشین‌های سنگین فکر نکنند.
باید پذیرفت بودن یک زن در مکانیکی، نجاری یا هرشغل و سمت دیگری عجیب نیست. وقت آن رسیده است که باور کنیم، شغل انسان‌ها ارتباطی با جنسیت‌ آنها ندارد بلکه این توانایی افراد است که مشخص می‌کند در چه شغلی فعالیت کنند.

گزارش:فاطمه کواکبیان
 
کد مطلب: 123794
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *