۰
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۸
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می دهد:

ستاد تنظیم بازار، عامل اصلی گرانی خودرو؟

شورای رقابت امروز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. ضوابط قیمت گذاری در شورای رقابت انجام و به وزیر صنعت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.
ستاد تنظیم بازار، عامل اصلی گرانی خودرو؟
شورای رقابت امروز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند داشت. ضوابط قیمت گذاری در شورای رقابت انجام و به وزیر صنعت به عنوان رئیس ستاد تنظیم بازار ارسال شده است.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» خودروسازان از این فرمول قیمتگذاری ناراضی هستند و می‌گویند با قیمت‌های دستوری و با این فرمول قیمت‌گذاری، بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر دیده‌اند، ضرری که از بهمن ماه 97 تاکنون به جیب دلالان رفته است. آنها تاکید دارند که با این شیوه همچنان دلالان قیمت بازار را مشخص می‌کنند. آنها تاکید دارند که اگر وزارت صمت قیمت گذاری را به عهده خودروسازان بگذارد، قیمت حاشیه بازار از بین می‌رود و دلالان حذف می‌شوند، در نتیجه سود مستقیما نصیب خودروسازها می‌شود. اما با شرایط حال حاضر سود اصلی به جیب دلالانی میرود که مالیاتی به دولت نمی‌دهند.
انجمن خودروسازان در حالی که تاکید دارند هرکالایی دو نرخی باشد عامل فساد است و به همین دلیل اصرار دارند که ستاد تنظیم بازار اجازه دهد که قیمت خودرو تک‌نرخی شود، مسبب افزایش قیمت خودرو در بازار را ستاد تنظیم بازار می‌دانند. در همین خصوص امروز (دوشنبه) در جلسه تنظیم بازار، رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده بود که برای انجام معاملات، قیمت خودرو در کف بازار شامل قیمت درب کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود و هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و بازرسان این سازمان با آن مقابله خواهند کرد.
خودروسازان همچنین با تاکید بر تک‌نرخی شدن خودرو معتقد هستند که اگر این رویه اصلاح شود در پایان هر سال خودروساز هم سود برده و هم مالیات این سود را به دولت پرداخت می‌کند، حتی آنها این پیشنهاد را نیز ارائه کرده‌اند که اگر در پایان سال خودروساز بیشتر از آنچه که باید سود ببرد، سود برد؛ محاسبه کنند تا مابه التفاوت آن را پرداخت کنند.
فعالان این صنعت همچنین مدعی هستند که به اندازه افزایش تورم، قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است و در فاصله میانگین سال ۹۷ به ۹۸ مواد اولیه از جمله مس، ورق‌های داخلی، چدن و همچنین نرخ دلار که اثرگذار در نرخ خودرو هستند افزایش داشته‌اند، همه اینها قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این خصوص در نشست خبری مشترک انجمن خودروسازان و انجمن قطعه سازان و مجموعه‌های خودرو، تاکید کرد که ۱۶ ماه است که خودروسازان تغییرات قیمتی نداشته‌اند. نعمت بخش با اشاره به قول سازمان حمایت برای اصلاح قیمت خودروسازان، ادامه داد: با اینکه اسناد به سازمان حمایت ارائه شده، اما ۵۰ روز است که هنوز هیچ تغییر قیمتی نداشته‌ایم.
وی اظهار داشت: در دو سال گذشته مواد اولیه از جمله مس، ورق‌های داخلی، چدن و همچنین نرخ ارز که در نرخ خودرو اثرگذار هستند، افزایش قیمت داشته اند که قیمت خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.
همچنین به گفته نعمت‌بخش، از ابتدای امسال ارز نیمایی به صنعت خودرو داده نشده است، این در حالی است که صنعت خودروسازی به دلیل عدم تصمیم گیری به موقع همواره آسیب دیده است، این در حالی است که ۱۶ ماه است که خودروسازان تغییرات قیمتی نداشته اند. دبیر انجمن خودروسازان پیشنهاد داد با توجه به اینکه همه نهاده‌های تولیدی خودرو در بورس عرضه می‌شوند، خودرو نیز در بورس معامله شود، یا اینکه قیمت خودرو آزاد شود.
نعمت بخش گفت:  ایران خودرو ۱۲ هزار دستگاه خودرو آماده دارد که به دلیل برخوردار بودن از استاندارد یورو چهار، اجازه شماره‌گذاری ندارند و از این خودروساز خواسته شده تا استاندارد یورو پنج را رعایت کند. وی افزود: اختلاف یورو ۴ با یورو ۵ در حد سه درصد اختلاف آلاینده ناکس است، در حالیکه مشکل آلایندگی ایران به این فاکتور بستگی ندارد. نعمت بخش یادآور شد: موضوع ارتقای استانداردها در فرمول شورای رقابت دیده نشده تا بتوان به یک قیمت عادلانه دست یابیم.

گزارش: مهدی عباسی
کد مطلب: 129172
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *