۰
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از دولت پرتغییر روحانی

کابینه روحانی در لبه پرتگاه

با برکناری رضا رحمانی از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» شمار وزیران تغییر کرده در دولت دوم روحانی به هشت نفر رسید، هشت نفری که هر یک داستانی جداگانه برای تحویل صندلی وزارت داشتند.
کابینه روحانی تاکنون شاهد حذف هفت وزیر به دلایل گوناگون بوده است.
کابینه روحانی تاکنون شاهد حذف هفت وزیر به دلایل گوناگون بوده است.
با برکناری رضا رحمانی از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» شمار وزیران تغییر کرده در دولت دوم روحانی به هشت نفر رسید، هشت نفری که هر یک داستانی جداگانه برای تحویل صندلی وزارت داشتند.
به گزارش "مردم سالاری آنلاین"، از این هشت نفر، محمد شریعتمداری وزیر اسبق صنعت، در واقع از کابینه نرفت، بلکه فقط از یک صندلی به صندلی دیگر منتقل شد. وی یک سال و دو ماه بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس، استعفا داد ولی فردای روز استعفا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شد و دوباره به کابینه برگشت. شبیه این بازگشت را علی ربیعی هم داشت؛ وزیر کاری که یک سال بعد از شروع وزارتش، توسط مجلس استیضاح و برکنار شد، اما مدتی بعد به عنوان سخنگوی دولت انتخاب شد و هم اکنون این وظیفه را بر عهده دارد. مسعود کرباسیان هم وزیری بود که همچون علی ربیعی توسط مجلس برکنار شد. کرباسیان هم تنها یک سال وزیر بود و بعد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شد.
محمود حجتی وزیر پرسابقه کشاورزی نیز اگر در آذرماه 1398 استعفا نداده بود، احتمالا به سرنوشت ربیعی و کرباسیان مبتلا می شد. حجتی دو سال و چهار ماه پس از تشکیل دولت دوازدهم و در روزهایی که استیضاحش قطعی شده بود، استعفا داد و از دولت رفت. وی چهار سال وزیر دولت یازدهم و پیش از آن 8 سال در دولت های سید محمد خاتمی وزیر بود.
بجز حجتی، سه وزیر دیگر هم در دولت دوم روحانی استعفا داده اند؛ اما علت استعفایشان نه فرار از استیضاح، که اختلافی بود که با مجموعه دولت پیدا کرده بودند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مهر ماه 1397 از دولت رفت. وی پیش از آن سه بار توسط مجلس استیضاح شده بود اما هر بار استیضاح او رای نیاورده بود! حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت هم دی ماه 1397 از دولت خداحافظی کرد. ظاهرا یکی از علل استعفای او، اعتراض به کم بودن بودجه بخش سلامت در بودجه سال 1398 بود. آخرین مستعفی دولت سید محمد بطحایی بود که پس از یک سال و ده ماه وزارت از دولت رفت. وی علت استعفایش را شرکت در انتخابات مجلس اعلام کرده بود که البته در این انتخابات هم شرکت نکرد!
رضا رحمانی وزیر سابق صنعت، آخرین وزیر خداحافظی کرده با دولت روحانی است؛ اما تفاوت اصلی او با دیگران این است که برکنار شده است.البته او عنوان کرده که برکناریش به علت این بود که زیر بار استعفای زوری نرفته است!
از عمر دولت، کمی بیش از یک سال باقی مانده است. آیا رحمانی آخرین اخراجی دولت است یا دولت باز هم تغییراتی خواهد داشت؟! واقعیت این است که دست دولت در این خصوص بسته است. در صورتی که دولت دو وزیر دیگر خود را تغییر دهد، باید کل کابینه یکبار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد و این موضوع با توجه به تشکیل مجلس جدید و ترکیب آن، مطمئنا برای دولت چندان خوشایند نیست.

 
کد مطلب: 129408
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *