۰
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۹
«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

اعتراضات آمریکا برای چیست و جورج فلوید کیست؟

با انتشار ویدئویی از واپسین لحظات زندگی جورج فلوید، سیاهپوست امریکایی، که در آن پلیسی سفیدپوست زانو بر گردن او گذاشته است، موجی از خشم عمومی سرتاسر امریکا را فراگرفت و اعتراضاتی گسترده که با خشونتهایی فراگیر نیز همراه است از آن لحظه تا اکنون امریکا را درنوردیده.
اعتراضات آمریکا برای چیست و جورج فلوید کیست؟
با انتشار ویدئویی از واپسین لحظات زندگی جورج فلوید، سیاهپوست امریکایی، که در آن پلیسی سفیدپوست زانو بر گردن او گذاشته است، موجی از خشم عمومی سرتاسر امریکا را فراگرفت و اعتراضاتی گسترده که با خشونتهایی فراگیر نیز همراه است از آن لحظه تا اکنون امریکا را درنوردیده.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، در این ویدئو جورج فلوید می‌گوید: «نمی‌توانم نفس بکشم» ولی با وجود این مأمور پلیس نه تنها زانویش را از گردن او برنمی‌دارد که نزدیک سه دقیقه پس از بیهوش شدن یا مرگ فلوید نیز همچنان زانویش را بر گردن او گذاشته است.

 
جورج فلوید کیست؟
«جورج پِری فلوید» در ایالت کارولینای شمالی، شهر فایتویل، زاده شد و در ایالت تگزاس، شهر هیوستون، بزرگ شد. او که از نوجوانی تنومند و قوی‌جثه بود در دبیرستان ستاره‌ی تیمهای ورزشی فوتبال امریکایی و بسکتبال بود. فلوید به موسیقی نیز دلبستگی داشت و چندی در هیوستون در یک گروه موسیقی فعالیت کرد و برای خود نام هنری «فلوید گنده» را برگزید.
او البته روزهای سخت را هم داشته است، مثلا زمانی که در سال ۲۰۰۷ به جرم سرقت دستگیر و به پنج سال زندان محکوم شد.
او ۶ سال پیش به ایالت مینه‌سوتا آمد تا به عنوان مأمور امنیتی در یک رستوران کار کند و به علت ویروس کرونا چندی بود که از کار بیکار شده بود.


فلوید دختری ۶ ساله دارد که در هیوستون با مادرش زندگی می‌کند. همسر پیشین او، فلوید را پدری خوب برای دخترشان وصف کرده است.
علت دستگیری او را رسانه‌های امریکایی تلاش برای خرید سیگار با یک اسکناس جعلی ۲۰ دلاری عنوان کرده‌اند. در گزارش پلیس آمده است: «فلوید پس از تلاش برای خرج کردن اسکناس جعلی، به بیرون از فروشگاه رفته و روی کاپوت خودروی خود نشسته است. مرد مذکور از پس دادن سیگارها خودداری کرده، به شدت مست بوده، نمی‌توانسته خود را کنترل کند و نیز درست رفتار نمی‌کرده است.»
 
پزشکی قانونی چه گفت؟
پلیس شهر مینیاپولیس در امریکا بلافاصله مدعی شد که هیچ نشانی از خفگی به علت فشار بر گلو در جورج فلوید مشاهده نشده است که این اظهارات بنزینی بود بر خشم عمومی معترضان، به ویژه آن که پس از ساعاتی سازمان پزشکی قانونی شهر مینیاپولیس در امریکا علت مرگ جورج فلوید را «ایست قلبی ـ ریوی بر اثر فشار به گردن به هنگام بازداشت فیزیکی» اعلام کرد و این چنین مرگ فلوید را بر اثر خفگی دانست. البته پزشکی قانونی این شهر در گزارشش افزوده بود که فلوید دچار بیماری قلبی و عوارض ناشی از مصرف برخی مواد مخدر، مانند متاآمفتامین و فنتانیل، هم بوده است.
از سویی دیگر، پیش از اعلام گزارش پزشکی قانونی مینیاپولیس، خانواده‌ی فلوید درخواست کالبدشکافی خصوصی داده بودند و نتیجه‌ی آن کالبدشکافی نیز گویای جان باختن بر اثر خفگی بوده است. وکیل خانواده‌ی فلوید می‌گوید که این قتلی ناشی از خفگی به علت فشار زانوی درک شاوین، افسر پلیسی است که اینک در بازداشت است، بر گردن فلوید و نیز فشار زانوهای دو مأمور پلیس دیگر بر کمر و پشت او بوده است. این فشارها سبب شدند تا اکسیژن به مغز فلوید نرسد و همچنین تنفس او با مشکل مواجه شود.
 
گسترش چرخه‌ی خشونت
دریک شاوین، مأمور خاطی، از پلیس مینیاپولیس اخراج و بازداشت شد و در دادگاه به قتل درجه سه (قتل غیر عمد) متهم شد و این نیز آتشی دیگر را در معترضان شعله‌ور کرد، چون آنان خواستار مجازات قتل عمد برای او شده بودند.
پلیس امریکا برای خاموش کردن صدای معترضان از گلوله‌های پلاستیکی و نیز گاز اشک‌آور استفاده کرد و معترضان نیز در پاسخ ساختمانهایی همچون کلیسایی تاریخی در نزدیک کاخ سفید و نیز چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند که منجر به گسترش چرخه‌ای از خشونتها در سرتاسر امریکا شد.
در ۲۴ ایالت امریکا بیش از ۱۶ هزار تن از سربازان گارد ملی برای برقراری نظم استقرار یافته‌اند و دست کم چهار هزار تن نیز بازداشت شده‌اند.
ترامپ چپ‌گرایان و آنارشیستها را عامل اصلی این ناآرامیها و خشونتها می‌داند و خبر از در فهرست سازمانهای تروریستی قرار گرفتن گروه ضد نژادپرستی «آنتی‌فا» می‌دهد که آن را مسئول خشونتهای سازماندهی‌شده می‌داند. ترامپ که از برخوردِ به قول او ضعیفِ فرمانداران ایالتهای امریکا در برابر معترضان خشمگین است گفته: «هزاران نیروی تازه‌نفس را به کار می‌گیریم و محکم برخورد می‌کنیم.»
 
پاسخ به خواستهای معترضان و اعلام اتهام سنگین‌تر علیه مأموران خاطی
با بالا گرفتن شعله‌ی خشم معترضان و تسری اعتراضها به نزدیک دویست شهر امریکا، بر پایه‌ی واپسین خبرها، به خواسته‌های معترضان تا اندازه‌ای پاسخ داده شده است. دادستان مینه‌سوتا اتهام پلیس بازداشت‌شده و اخراجی به علت کشته شدن فلوید، درک شاوین، را سنگین‌تر کرد و اتهام او را افزون بر قتل غیر عمد (درجه ۳)، قتل شبه عمد (درجه ۲) را هم اعلام کرد. سه پلیس اخراجی دیگر هم که در محل حادثه بودند، رسما متهم شده‌اند. با این همه هنوز از حجم اعتراضات کاسته نشده است.
 
انبار کاهی به بزرگی امریکا
اعتراضهای که از مینیاپولیس آغاز شد، همچون جرقه‌ای بر انبار کاه امریکا افتاد و خشم فروخفته‌ی ناشی از سده‌ها خشونت و تبعیض نژادی سازماندهی شده علیه سیاهپوستان این کشور را عریان کرد؛ هر چند امریکا در چند دهه‌ی اخیر کوشیده است تا با وضع قوانینی در مبارزه با نژادپرستی به سیاهان کمک کند تا به حقوقی برابر با سفیدپوستان دست یابند، ولی باز نژادپرستی نهفته در جامعه‌ی امریکایی حوادثی این چنینی را رقم می‌زند؛ هر چند که از لحاظ قانونی هیچ تبعیضی میان سیاه و سفید در این کشور وجود ندارد.
کد مطلب: 130544
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *