۱۵
۰
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از پیامدهای سخنان دریادار سیاری

وقتی ارتش در مقابل صداوسیما قرار می گیرد

اظهارات اخیر «امیر حبیب‌الله سیاری»، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، در انتقاد از نگاه تبعیض آمیز به این نیرو، بازتاب فراوانی در بین فعالان رسانه‌ای داشت.
وقتی ارتش در مقابل صداوسیما قرار می گیرد
اظهارات اخیر «امیر حبیب‌الله سیاری»، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، در انتقاد از نگاه تبعیض آمیز به این نیرو، بازتاب فراوانی در بین فعالان رسانه‌ای داشت. این ویدئو با اینکه بعد از چند دقیقه از خروجی «خبرگزاری ایرنا» حذف شد، اما در پخش‌کننده‌های اینترنتی، هزاران بازدیدکننده یافت و مورد بحث قرار گرفت. پیش از این هم بارها مقامات ارتش، از این تبعیض بین سپاه و ارتش، خصوصا در صداوسیما گلایه کرده بودند. هرچند که این موضوع نباید به زیر سوال بردن سپاه منجر شود، اما با توجه به اینکه نیروهای خارج از کشور مدام بر طبل این دوگانگی علیه سپاه می‌کوبند، اقدامات صداوسیما این دوگانگی را (که قطعا مطلوب منافع ملی نیست) تقویت می‎‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حبیب‌الله سیاری در بخشی از مصاحبه گفته: «شما البته فیلم می‌سازید که یک سیدی، یک حاجی با یک تیربار ژ-۳ و یک دستی یک لشکر را ظرف ۲۴ ساعت از بین می‌برد. اگر این طور است، ظرف ۱۲ شبانه‌روز ۱۲ لشکر عراق از بین می‌رفت دیگر! هشت سال جنگ برای چه بود؟» این امیر ارتش درباره آثار مخرب تبلیغات علیه ارتش، فیلم «چ» ساخته «ابراهیم حاتمی‌کیا» را مثال زده و تصویری که از سرتیپ ولی‌الله فلاحی فرمانده ارتش ارائه شده را مطابق با واقعیت نمی‌داند.
در یکی از واکنش‌ها به صحبت‌های تیمسار سیاری، «سید محمود رضوی» تهیه‌کننده فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «لاتاری»، گفته «امیر عزیز، اگر علت پررنگ بودن سپاه به نسبت ارتش در رسانه و سینما را می‌خواهید بدانید، فقط کافی است، تعداد حضور فرماندهان ارشد سپاه در سرصحنه فیلم‌ها در کنار سینماگران را با تعداد حضور امرای ارتش مقایسه کنید، جلسات خصوصی به کنار، هنرمند با تعامل به تاثیر در آفرینشش می‌رسد، نه با دستور از بالا.» همچنین «غلامحسین اسلامی‌فرد» جانشین مدیرعامل ایرنا در دولت قبل، با گفتن عبارت «فاین تذهبون»، در توییتر نوشته: «ایرنا که باید نبض نظام در داخل و دست بزن نظام در خارج باشد، حالا با انجام مصاحبه با سردار عزیز سیاری عامل تفرقه بین برادران عزیز ارتش و سپاه می‌شود».
امیر دریادار سیاری در همین مصاحبه به عملکرد صدا و سیما نیز پرداخته و در مورد اظهارات یک فرد در یکی از برنامه‌های تلویزیون گفته: «من قانونی شکایت کردم. برای رییس صداوسیما هم نامه نوشتم. پیگیری هم کردیم... هیچ کس جواب ما را نداد... معلوم است که یک چیزی پشت پرده هست، تو خود سیستم صداوسیما.»
در اینکه حذف صحبت‌های «معاون هماهنگ‌کننده ارتش» از یک رسانه رسمی اقدامی شگفت‌آور و قابل انتقاد است، شکی نیست. همچنان که رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، بخش‌های ویژه‌ای برای آن تولید و خط خبری آن را در اختیار گرفته‌اند. بحثی که شاید خود موضوع جداگانه یک گزارش باشد. اما این گزارش نگاهی دارد به عملکرد صدا و سیما در سال‌های اخیر که مورد گلایه امیر سیاری بوده است.
 
همه جنجال‌های سریال کیمیا
«در ۳۴ روز جنگ خرمشهر ۱۰۳ نفر از همرزم‌های من شهید شدند، وقتی سریال کیمیا را می‌دیدم و بعد مسئولینی که به تهیه‌کننده آن سریال جایزه می‌دهند، جگر من آتش می‌گرفت. به حال آن شهدا گریه می‌کنم و می‌گویم این آقایان نمک‌نشناس هستند، تعدادی از افسران من در آغوش من جان سپردند. من چگونه می‌توانم این را فراموش کنم، بعد در این سریال یک دختر خانم عرض اندام می‌کرد.» اینها حرف های «ناخدا صمدی» در مصاحبه با یکی از رسانه‌های اینترنتی است. نکته ای که مورد اشاره امیر سیاری نیز قرار گرفته بود. در بخشی از مصاحبه حذف شده، ایشان با اشاره به بخش‌هایی از سریال «کیمیا» تاکید می‌کند که این حرف‌ها را در گذشته در صدا و سیما گفته و هیچ کدام از آن‌ها پخش نشده است. او اشاره کرد که سربازان ارتش برای آوردن پیکر یک دختر در خرمشهر شهید داده‌اند، ولی این سریال نشان داده که یک دختر ۱۴ ساله به میدان جنگ رفته و جنگیده است. این کار این پیام را می‌رساند که ما بی‌غیرت و بی‌عرضه هستیم که یک دختر به میدان جنگ می‌رود.
البته سریال کیمیا فقط مورد اعتراض ارتش نبود. بلکه خانواده شهید «محمد جهان‌آرا» هم در باره تصویر غیرواقعی و توهین آمیز از این شهید به صدا و سیما نامه نوشتند. همچنین وب‌سایت ارتش، در مهر ۱۳۸۷، به انتقاد از روایت‌هایی از جنگ پرداخته که «شوخی رزمنده بسیجی» را با آب و تاب توصیف می کنند، اما حفظ ۱۰۰۰ کیلومتر خط مرزی در ۸ سال جنگ از نیروی زمینی را نادیده می‌گیرند. این سایت نوشته: «به جز موارد بسیار محدود در طول سال‌های جنگ و اقدامات سراسری عراق در سال ۶۷، این خطوط شکست ناپذیر و درحد بالای ۹۰ درصد در اختیار نیروی زمینی ارتش بوده است.»
در این میان، مسعود بهبهانی نیا نویسنده سریال کیمیا که خود اهل خرمشهر است در پاسخی به سخنان دریادار سیاری که توسط سایت سی و یک نما منتشر شده نوشته است: حتم دارم این آقایان حتی یک قسمت از سریال را ندیدند، چرا که در آن صورت می دانستند کیمیا موقع جنگ ۲۰ ساله بود، هرگز اسلحه دست نگرفت و فقط در بیمارستان به مجروحین می رسید. آن که جنگید و اسیر شد، برادرش، کیوان بود. اما در مورد نادیده گرفتن نقش ارتش. قهرمان دوم قصه، پدر کیمیا، یعنی فرخ پارسا، گروهبان نیروی زمینی ارتش است. در ابتدای سریال در هنگ مرزی خرمشهر با قاچاقچیان مبارزه می کند. آن قدر وظیفه شناس و پاک دست است که هرگز حاضر به همکاری با فرمانده اش در گرفتن رشوه نمی شود و به همین دلیل تبعید می شود. در آستانه انقلاب به صف مردم می پیوندد و در جریان دزدی بزرگی که عده ای می خواهند ثروت و اسناد ملی را به غارت ببرند، با به خطر انداختن جان خودش، جلوی آنها می ایستد و موفق به بازگرداندن ثروت ملی می شود. این ارتشی وطن پرست در جریان حمله عراقی ها به خرمشهر نه تنها با آنها می جنگد، بلکه به جوانان همراهش هم آموزش می دهد. جز او عده ای دیگر از نظامیان هم در سریال دیده می شوند که شاخص ترین آنها، کاراکتر علی به عنوان یک تکاور زبده و فرمانده عده ای از جوانان است که در درگیری شهید می شود. طولانی شد اما سوالم همچنان همان است.
 
مستند دفاع مقدس
برخی از فرماندهان ارتش، اصولا ایجاد «مرکز نشر معارف جنگ شهید صیاد شیرازی» در سال 1373 را در واکنش به تبعیض‌های تریبون‌های رسمی می‌دانند. اما احتمالا مهم‌ترین واکنش ارتش به این تبعیض‌ها، پس از آن صورت گرفت که صداوسیما، در سال ۱۳۸۷، اقدام به ساخت مستندی نوزده قسمتی به نام «دفاع مقدس» کرد. پس از پخش این مستند، سایت ارتش در مهرماه 87 نقدی منتشر کرد که در آن ۳۲ نفر از فرماندهان ارتش، مواردی از این مستند را تحریف تاریخ جنگ دانسته که البته در زمان نوشتن این گزارش از روی سایت ارتش حذف شده، اما متن کامل آن در فضای اینترنت موجود است. در بخشی از این نامه آمده است که: «بی‌شک بیش از دو میلیون رزمنده ارتشی (افسران، درجه داران و سربازان) شرکت کننده در جنگ که در طول 8 سال در خطوط مقدم نبرد با دشمن جنگیده و بیش از 48000 شهید و بیش از 200000 جانباز و 26000 آزاده تقدیم این انقلاب کرده اند متأثر از این تحریف شده و بر عمل و عکس العمل های اجتماعی ایشان نیز تأثیر منفی خواهد داشت...»
 
این نامه دیدگاه  مجموعه منشورات فوق جنگ ایران و عراق را بشرح زیر به تصویر کشیده است:
  • عدم آمادگی نیروهای ارتش در برخورد با تجاوز اولیه عراق
    عدم اقدام ارتش برای ممانعت از نفوذ و گسترش نیروهای دشمن یا عدم موفقیت در این زمینه
    توقف عراق با فشار نیروهای مردمی و سپاه و بسیج
    عدم توانایی ارتش در طرح ریزی برای بیرون راندن دشمن
    شکست عملیات های سال اول جنگ با محور قرار دادن عملکرد بنی صدر به عنوان فرمانده ارتش (نه فرمانده کل قوا.)
    به میدان آمدن نیروها و فرماندهان سپاه به عنوان هدایت کنندگان جنگ
    آغاز پیروزی های بزرگ توسط سپاه و همکاری ارتش در سایه
    تداوم جنگ و نفوذ به خاک عراق با جسارت و شجاعت سپاه
 
فرماندهان ارتش در این نامه همچنین ذکر می‌کنند که تلویزیون از شکست کربلای ۴ ساده رد می‌شود، در حالی که این شکست با شکست 4 عملیات در سال اول جنگ، اصلاً قابل مقایسه نیست. اینجا هیچ شخصی مورد اتهام قرار نمی‌گیرد و هیچ سازمانی ضعیف معرفی نمی‌شود و هیچ تاکتیکی هم زیر سوال نمی‌رود. در حالی که شکست‌های 4 عملیات سال اول جنگ، تمام کیان و هستی ارتش را زیر سوال برده است.
البته این نامه بسیار مفصل است و در اینجا قصد پرداختن به تمامی آن وجود ندارد. اما این نامه نشان می‌دهد اعتراض به عملکرد صدا و سیما منحصر به گلایه‌های دریادار سیاری نمی‌شود.
 
روایتی جدید از فتح خرمشهر
امسال تلویزیون به مناسبت سوم خرداد، گزارشی از «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه» ارائه کرد که ظاهرا برای اولین بار اسناد آن از طبقه‌بندی خارج شده است. در این گزارش 4 دقیقه‌ای فقط یک تصویر از شهید صیاد شیرازی، ارتش را نمایندگی می‌کند که بسیار جای بحث و بررسی دارد.
 
هم ارتش، هم سپاه
به گواه اسناد و حاضران در میدان نبرد، موفق‌ترین دوره جنگ از شکست حصر آبادان در مهرماه 60 تا آزادسازی خرمشهر در چهار عملیات «ثامن‌الائمه»، «طریق‌القدس»، «فتح‌المبین» و «بیت‌المقدس»، در حالی رقم خورده که هر دو نیرو (ارتش و سپاه)، همکاری کامل و جامعی را با یکدیگر داشته‌اند و طبعا تقلیل هر کدام از این دو نیرو به نفع دیگری، اجحاف در حق هر دوی آن‌هاست. قطعا جای تعجب نخواهد بود اگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، تلاش می‌کنند که بین سپاه و ارتش شکاف ایجاد کنند، اما انتظار از صداوسیما به عنوان رسانه رسمی کشور، این است که هر چه بیشتر برای ایجاد همدلی بین نیروهای مسلح تلاش کند. اتحادی که تا امروز علی‌رغم همه گلایه‌ها پابرجا بوده و پس از این نیز در راستای منافع ملی پایدار خواهد ماند.
 
گزارش: موسی حسن‌وند
 
کد مطلب: 130591
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ایرانی
Iran, Islamic Republic of
قصد جانبداری از هیچ کدام از قوای ارتش وسپاه را ندارم .اما آیا این صدا وسیما که یک رسانه ملی ونماینده فرهنگ ونماد ملی ایران است همیشه دربرنامه ها عدالت را برقرار نموده است یا خیر .از دید من که یک شهروند هستم .خیر . دلایل بسیار است چون همیشه حق به جانب را به سمت برادران سپاهی داده ودر برنامه های تلویزیونی به روشنی واضح گردیده .چه بساقهرمانان وخلبانان ارتش از هوانیرو گرفته تا نیروهوائی همیشه سربلند که با قهرمانی های خلبان زبده خود چنان برلشگرهای وحتی پایگاههای نیروهای هوائی عراق ضربه وارد کرد که دردنیا بی نظیر بوده است .آیا درست است که زحمات این عزیزان وبیش از هزاران شهید ،جانباز وآزاد ه ارتشی را نادیده گرفت .درجریان سیل وزلزله در لرستان ،ایلام ،خوزستان و .... برادران ارتشی با تمام توان پا به عرصه خدمت گذاری نهادند واز هیچ کوششی دریغ نکردند ولی متاسفانه و واقعاً متاسفانه وباز هم متاسفانه نقش ارتشیان را نادیده گرفته وصدا وسیما فقط از برادران سپاهی تصاویر را به گونه های مختلف به نمایش می گذاشت . وقتی یک سرهنگ ارتشی کمرخودرا پله بالا رفتن پیرزن 80 ساله می کند تا راه نجات اورا فراهم کند باید پی به خلوص وپاکی وغیرت این عزیزان برد .بیائید یک رنگ باسید ویک رنگ بمانید ما درایرا ن ارتش وسپاه نداریم .از دید ما مردم ایران نظامی گری یکی است وهمه را به یک چشم قضاوت می کنیم .باشد که صدا وسیما نیز عدالت رابرقرا ر نماید واز جانبداری از ارگان واحد بپرهیزد که چشم دشمنان انقلاب ونظام کور گردد.
انشاالله
احمد
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز قصد تخریب و حتی پاسخ و جدل ندارم
صدالبته در سپاه و ارتش و کمیته و بسیج و جهاد سازندگی که افرادی را در جنگ داشتند هم افراد موفق و هم غیر موفق وجود داشته و خواهد داشت ولی بنده به نوبه خودم یادم نرفته که پس از حمله مجدد عراق در سال۶۷ که تا نزدیک اهواز بعداز ۸ سال از جنگ پیش روی کرد جیپ و ژ۳ و نارنجک ارتش بود که توسط پرسنلش در اندیمشک و دزفول به فروش میرفت
اصلا این واقعه بین مردم ان شهرها تا سالها زبانزد بود
حالا این برادر عزیز فقط و فقط یک عملیات موفق ارتش را نام ببرد
دوست عزیز اگر مردم به داد جنگ نرسبده بودند این ارتش که سهله ۱۰۰ بهتر از این هم عمرا مقابل صدام نمیتونست بایسته
صدالبته اگر امثال صیاد و اردستانی و بابایی و... نبودند الان نام ارتش به نیکی یاد نمیشد.
این دریاداری که اینگونه تفرقه افکنی میکند باید یادش بیاید که عراق کمتر از یک هفته بیش از ۱۸۰۰۰ کیلومتر مربع( معادل چندین کشور کوچک منطقه و جهان) از خاک ما را که ایشان مرزبانش بود اشغال کرد و صداللته هنوز هم ایشان و سازمان متبوعش پاسخگو نیستند
Iran, Islamic Republic of
برادرم تو از اون تندروها هستی که یه چیزهای تو مغزت کردن و دوست نداری واقعیت را بدونی ...
Iran, Islamic Republic of
فک کنم هنوز به دنیا نیامده بودی
Iran, Islamic Republic of
خوب برادر شما برو قبلش ببین طراح جنگ بیت المقدس کی بود (صیاد شیرازی) .
بابایی را چه کسی به اشتباه زد .
امیری که نام میبری دارای ۷۰ درصد جانبازی است .
محسن رضایی چند درصد داره؟؟؟
درباره نبرد سوسنگرد تحقیق کن .
عملیات مرصاد؟؟
عملیات مروارید؟ بازم بگم
منتقد
Iran, Islamic Republic of
دنیا تا دنیاست میدونه ارتش چه از دریایی چه از پدافند وچه زمینی و هوایی همه اگه نبودن لشگر عراق تا همون لحظه اول تا مشهد پیش میومد.اصلا من نمیدونم شما تو کدوم پایگاه بسیج این حرفا رو تو مغزت کردن ولی اینو بدون اگه ارتش نبود هیچچچچچچ وقت نه انقلابی بود نه حتی ایران.واسه سلامتی تون هم دعا میکنم
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا شمااحتمالا زمان جنگ بدنیانیومدی اگرهم بودی یه چیزایی به خوردت دادن که متوجه نیستی.اگرارتش وارتشی نبود ایران زمان جنگ بغارت رفته بود.توکه در جریان نیستی نظر نده ارتش الان هم که هیچ جنگی وجودنداره .داره شهیدمیده .
سبحان
Iran, Islamic Republic of
برای حرف هات هیچ آدرسی چیزی داری؟؟
ارتش فرماندهان بسیار بزرگی داشته که حتی از یک سرباز سپاهی گمنام ترند
Iran, Islamic Republic of
سلام حق با شماست در حق ارتش کوتاهی میشود و همه صدا و سیما مطعلق به یک ارگان شده
Iran, Islamic Republic of
یاد 48500 لاله به خون خفته شهید ارتش گرامی باد
یاد تمام شهدای سپاه و بسیج و ناجا و یاد همه ی شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی گرانی باد
Iran, Islamic Republic of
فقط می توان گفت هدف از این کارها تفرقه افکنی است آن هم در رسانه ای که از بیت المال بودجه می گیرد.
Iran, Islamic Republic of
باسلام بنده هم بعنوان همسریک ارتشی ازاین همه تبعیض وبه دست فراموشی سپردن تمامی شهدای ارتش چه درزمان دفاع مقدس وچه اکنون بسیار احساس دردمیکنم .شهدای ارتش مگر خانواده نداشته اندمگر آرزو نداشته اندمگرزن وفرزند نداشته اند چرابایداینگونه به دست فراموشی سپرده شوند.
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
کاش اصلا چند دقیقه به حرف های دریادار فکر می کردید و بعد قضاوت می کردید .
مهربان
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت به این موضوع فکر نکرده بودم
که ارتشم تو جنگ حضور داشته
اخه هرچی فیلم تو تلوزیون نشون میده که بسیج به فرماندهی سپاه هست
ابوالفتح
United Arab Emirates
مایک فرمانده داشتیم تو ارتش .خودش موقع حرف زدنش میگفت من تو کل هشت سال جنگ تو منطقه بودم .با افتخار میگفت یک شهید دادم بخاطر اونم هیچ وقت خودم و نمیبخشم .
میگفت سر یک اشتباه کوچک به سرباز اضافه خدمت زدم اونم بنده خدا روز آخر خدمتش شهید شد .
اینا افتخار کشور مان هستند