۰
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۷
"مردم سالاری آنلاین" آمارهای رشد اقتصادی ایران را بررسی می کند:

چه نهادی درست می‌گوید: بانک جهانی، صندوق پول یا مرکز پژوهشهای مجلس؟

حقیقی‌ترین بخش اقتصادی و مهم‌ترین متغییر اقتصاد کلان که جلوه‌گاه میزان توسعه و رفاه یک جامعه است، رشد اقتصادی یا همان افزایش تولید ناخالص داخلی است.
چه نهادی درست می‌گوید: بانک جهانی، صندوق پول یا مرکز پژوهشهای مجلس؟
حقیقی‌ترین بخش اقتصادی و مهم‌ترین متغییر اقتصاد کلان که جلوه‌گاه میزان توسعه و رفاه یک جامعه است، رشد اقتصادی یا همان افزایش تولید ناخالص داخلی است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، این مهم‌ترین گرانیگاه سیاستگذاران اقتصادی هر کشور است و نقشی بی‌بدیل در هدایت و سیاستگذاریهای اقتصادی و تنظیم سیاستهای کلان مالی و پولی بازی می‌کند و اشتباه در سیاستگذاری را به گونه‌ای موثر کاهش می‌دهد و تنظیم سیاستها بر پایه‌ی آن موجب شکوفایی اقتصادی و کاهش دوران رکود می‌شود. برای نمونه، اگر چشم‌انداز رشد اقتصادی کشوری پایین‌تر از  تولید اقتصاد آن کشور باشد، سیاستهای پولی و مالی به سوی انبساط در عرصه‌ی سیاستگذاری می‌رود و چنین برنامه‌ای نیز توجیه‌پذیر می‌شود، وگرنه آثار تورمی قابل ملاحظه‌ای اقتصاد آن کشور را در بر خواهد گرفت.
با کمال شگفتی، به رغم اهمیت وافر این متغییر، هیچ یک از نهادهای اقتصادی یا سیاستگذاری کشور، جز مرکز پژوهشهای مجلس، پژوهش و بررسی‌ای در این زمینه منتشر نکرده و پیش‌بینی‌ای از روند چگونگی افزایش یا کاهش تولید ناخالص داخلی به دست نداده است.
مرکز پژوهشهای مجلس از سال ۱۳۹۳ به پایش دگرگونیهای مرتبط با این شاخص اقتصاد کلان پرداخته و تا کنون ۱۳ گزارش فصلی در این‌باره به دست داده است.
 
از سوی دیگر نیز، دو نهاد مهم جهانی، یکی صندوق جهانی پول و دیگری بانک جهانی، سالی چند بار، به پیش‌بینی وضعیت رشد اقتصادی کشورهای جهان، از جمله ایران، می‌پردازند. و پیش‌بینی و برآوردی از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی کشورها ارائه می‌کنند.
گزارش صندوق جهانی پول از معتبرترین گزارشهای اقتصاد در عرصه‌ی جهانی است که سالی دو بار منتشر می‌شود. گزارشهای این صندوق به ارزشیابی وضعیت فعلی و نیز آینده‌ی شاخصهای اصلی اقتصاد کلان کشورهای جهان اختصاص دارد. نمودار زیر پیش‌بینی و برآورد رشد اقتصادی ایران در سالهای اخیر را نشان می‌دهد که صندوق جهانی پول منتشر کرده است.
 
بانک جهانی نیز در سه گزارش به وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان ایران اشاره دارد: گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان، گزارش پایش اقتصادی ایران و گزارش چشم‌انداز اقتصادی ایران. در نمودار زیر پیش‌بینی و برآورد گزارش چشم‌انداز اقتصادی ایرانِ بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران به دست داده شده است.
 
سنجش میان سه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، صندوق جهانی پول و بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران، نشانگر آن است که پیش‌بینها و برآوردهای مرکز پژوهشهای مجلس نزدیک به آن آمارهای اعلام شده درباره‌ی رشد اقتصادی است که توسط مرکز آمار ایران و بانک مرکزی منتشر شده‌اند. برای نمونه، اگر به پیش‌بینیهای مرکز پژوهشهای مجلس بنگریم که در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ منتشر شده‌اند، برآورد و ارقام ارائه‌شده‌ی آن با آن رشد اقتصادی‌ای که محقق شده است فاصله‌ای کمتر نسبت به پیش‌بینیهای بانک جهانی و صندوق جهانی پول داشته‌اند و این نشانگر آن است که آمارهای این مرکز حتی می‌تواند قابل اعتناتر از این دو نهاد جهانی در پیش‌بینی رشد اقتصادی کشور باشد.
کد مطلب: 131146
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *