۱
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۹
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از حواشی انتخابات فدراسیون ووشو

انتخابات پرحاشیه، با چاشنی کارت هدیه ۲ میلیون تومانی!

بعد از جنجال ها و البته رسوایی های فدراسیون فوتبال به ویژه در قضیه قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی، در روزهای اخیر جار و جنجال ها و حواشی انتخابات فدراسیون ووشو یکی از مهم ترین موضوعات ورزش ایران بوده است.
انتخابات پرحاشیه، با چاشنی کارت هدیه ۲ میلیون تومانی!
بعد از جنجال ها و البته رسوایی های فدراسیون فوتبال به ویژه در قضیه قرارداد «مارک ویلموتس» سرمربی سابق تیم ملی، در روزهای اخیر جار و جنجال ها و حواشی انتخابات فدراسیون ووشو یکی از مهم ترین موضوعات ورزش ایران بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ماجرا از چند هفته قبل و از زمان نام نویسی کاندیداها آغاز شد. در بین نامزدها، چند چهره بحث برانگیز دیده می شدند که یکی از آنها، پیش تر ‌و در فدراسیونی دیگر، تایید صلاحیت نشده بود، اما با کمال تعجب برای شرکت در مجمع انتخاباتی فدراسیون ووشو ثبت نام کرد و تایید هم شد! البته این کل ماجرا نبود. «علی اسفندیاری» قهرمان سابق کشور و مربی تیم دانشگاه که ریاست انجمن ووشو دانشجویان کشور را نیز بر عهده دارد، به دلیل نداشتن سابقه مدیریتی رد صلاحیت شد یا «جعفر عرفانیان خواه» مسئول باسابقه و تحصیل‌کرده ورزش رزمی ایران به دلیل مشکلات تحصیلی تایید صلاحیت نشد.
به هرحال هر چه بود نام نویسی ها پایان یافت و اعتراضات اسفندیاری و عرفانیان خواه نیز به جایی نرسید. بعد از این جریانات، پروسه عجیب و غریب برگزاری انتخابات وارد فاز جدیدی شد و هر روز که می گذشت، شائبه های «مهندسی» شدن انتخابات بیش از پیش می شد تا این که شنبه شب و یک روز قبل از برگزاری کارزار انتخاباتی فدراسیون که اتفاقات آن سمت و سوی انتخاب گزینه وزارت ورزش یا به عبارت بهتر، معاون وزیر و رئیس سابق فدراسیون ووشو را پررنگ تر از همیشه کرد. شنبه شب هفته جاری و تنها چند ساعت قبل از برگزاری مجمع انتخابات برای معرفی رئیس فدراسیون ووشو، مجمع عمومی این فدراسیون برخلاف روال معمول، در هتلی مجلل در شمال تهران برگزار شد که طی آن، تبلیغات فراوانی برای «امیر صدیقی» گزینه اصلی معاون وزیر ورزش انجام شد. علی اسفندیاری درباره این مجمع به خبرنگار ما گفت: «با وجود این همه متخصص و اهل فن در ووشو، نمی دانم چرا  اصرار دارند که یک فوتبالی را رئیس فدراسیون ووشو کنند؟ چرا در این شرایط اقتصادی نامناسب برای کل کشور به ویژه وزارت ورزش، مجمع را شب قبل از انتخابات در هتلی مجلل برگزار می کنند؟ حتی شنیده ام که به هر یک از مسئولان هیات های ووشو استان های سراسر کشور، کارت هدیه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی داده اند!»
به هرحال مجمع عمومی با همه حواشی اش برگزار شد تا این که روز برگزاری مجمع انتخاباتی رسید. صبح روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه و در اتفاقی نادر، تمامی کاندیداها انصراف دادند تا تنها دو نفر در صحنه باقی بمانند. «امیر صدیقی» که می گویند یک داور معمولی فوتبال بوده و «محمود متدین» دبیر سابق فدراسیون ووشو. رای گیری انجام شد و پیش بینی ها درست از آب درآمد: صدیقی رئیس جدید فدراسیون ووشو شد! چند ساعت بعد از این اتفاق، «شهربانو منصوریان» قهرمان ووشو جهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، حملاتی علیه دست های پشت پرده این مجمع روانه کرد و گفت: «به عنوان یک ورزشکار انتخابات فدراسیون ووشو را قبول ندارم، چون روز گذشته مجمع عمومی را برگزار کردند و با اعضای هیات‌های ورزشی استان‌ها صحبت کردند تا به یک نامزد رای دهند. علاوه بر این، روسای هیات‌های ورزشی استان‌ها در هتل استقلال اسکان یافتند و من شنیدم به آن‌ها یک و نیم الی ۲ میلیون تومان پول دادند تا به نامزد مورد نظر رای بدهند. اگر به ۵۰ نفر نزدیک ۲ میلیون پول داده باشند در مجموع ۱۰۰ میلیون می‌شود که بهتر بود به جای این کار، جایزه ورزشکاران را می دادند. من طرفدار نامزد دیگر [متدین] بودم و شاید به همراه خواهرانم دیگر به مسابقات اعزام نشویم، اما حرف حق را زدم و ناراحت نیستم. از متدین پشتیبانی کردم، چون او دلسوز ورزش است. البته اگر جای متدین بودم از حضور در انتخابات انصراف می‌دادم. چرا که سرش را کلاه گذاشتند. به الهه فشار آوردند وگرنه او طرف من است. همچنین فکر نمی‌کنم که خواهرم به صدیقی رای داده باشد. ما خواهران پشت هم را خالی نمی‌کنیم و همیشه پشتیبان هم هستیم. من به جای الهه باید در مجمع انتخاباتی شرکت می‌کردم، اما نامم را خط زدند و خواهرم را به عنوان نماینده ورزشکاران برگزیدند.»
بعد از این اظهارات تند، «محمود متدین» که تنها ۹ رای کسب کرد، به خبرنگار ما گفت: به هرحال شائبه مهندسی انتخابات وجود دارد. وقتی مجمع عمومی فدراسیون را در شب قبل از انتخابات برگزار می کنند و هنگامی که در جریان رای گیری طوری صحبت می کنند که روسای هیات ها باید به شخص خاصی رای بدهند، اینها همه شائبه مهندسی شدن انتخابات را افزایش می دهد. وی افزود: معاون محترم وزیر نباید علنا از کاندیدای خاصی حمایت می کرد. عجیب است که کاندیداها ابتدا صحبت کردند و بعد انصراف دادند. در حالی که این کار درست نبود. جالب تر این که بعضی نامزدها غیر مستقیم جملات نادرستی را علیه من بیان کردند.
کاندیدای تصدی پست ریاست فدراسیون ووشو با اشاره به این‌ که برای معاون وزیر احترام خاصی قائل است، گفت: بنده چند سال دبیر ایشان بودم و مشکلی با‌ وی ندارم. اما مطمئنا در ووشو قحط الرجال نداریم که آدم از بیرون خانواده ووشو آورده اند. شب قبل از انتخابات به من زنگ زدند و گفتند شما به مجمع نیا. چون یک رای هم نداری! آن ۱۱ استانی که به من رای ندادند گفتند ما نمی توانیم به شما رای بدهیم. چون گفته اند به شما رای ندهیم!
کاندیدای احراز ریاست فدراسیون ووشو در پایان در مورد صحبت های شهربانو منصوریان خاطر نشان کرد: «از این قهرمان ارزنده تشکر می کنم که به من لطف داشت. من به وی گفتم آینده ورزشی ات را به خطر ننداز که وی گفت مهم نیست و باید حقایق را بازگو کرد.»
در ادامه این اعتراضات، نوبت به جعفر عرفانیان خواه ‌رئیس کمیته فول کنتاکت - کیک بوکسینگ AKIA و دیگر کاندیدای رد صلاحیت شده فدراسیون ووشو رسید تا این گونه از این انتخابات انتقاد کند: «برای حضور در مجمع انتخابات، داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا معادل آن را اعلام کرده اند. بنده دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد جلفا هستم که گواهی اشتغال به تحصیل هم ارائه دادم. ضمن این که بنده با گذراندن 1116 ساعت در موسسه آموزش عالی بهار زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فارغ التحصیل رشته MBA - DBA هستم. اما به هرحال مدارک و سوابق را قبول نکردند. بعد گفتند از نظر مدیریتی باید از سابقه برخوردار باشید. بنده علاوه بر ریاست سبک خودم در ایران و داشتن مسئولیت جهانی، در شغل خودم نیز صاحب مسئولیت و کارنامه مدیریتی هستم. آقای خسروی سرپرست وقت فدراسیون دوباره گفتند شورای احراز صلاحیت باید تایید کند، اما این شورا نیز کاملا با نظارت آقای علی نژاد معاون وزیر است. البته یکی از روسای فدراسیون ها به من گفت شما قبل از ثبت نام اول باید می رفتید از آقای علی نژاد اجازه می گرفتیدکه بنده بسیار متعجب شدم. هر مدرکی آوردم، قبول نکردند و هر بار بهانه ای جدید آوردند. به هر حال امیدوارم کسی که این مسئولیت را پذیرفته، بتواند وظیفه خدمت رسانی خود را خوب ایفا کند. »
و اینچنین بود که یکی از پرحاشیه ترین انتخابات تاریخ ورزش ایران که با شائبه مهندسی انتخابات همراه بود پایان یافت!
گزارش: جواد منتخبی
 
کد مطلب: 132371
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *