۱
۰
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۱
«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

افشاگری رئیس بنیاد مستضعفان درباره‌ی املاک در اختیار مسئولان و واکنشها

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، شب گذشته (۱۸ امرداد)، در یک گفت‌وگوی افشاگرانه‌ی تلویزیونی، به مسئله‌ی بازپس‌گیری داراییهای این نهاد از تملک مسئولان پرداخت که جنجال‌آفرین شد.
فتاح که همزمان با یک سالگی حضورش در بنیاد مستضعفان در برنامه‌ی زنده نگاه یک سخن می‌گفت، مدعی شد که سخنانش عاری از اغراض سیاسی است.
فتاح که همزمان با یک سالگی حضورش در بنیاد مستضعفان در برنامه‌ی زنده نگاه یک سخن می‌گفت، مدعی شد که سخنانش عاری از اغراض سیاسی است.
پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، شب گذشته (۱۸ امرداد)، در یک گفت‌وگوی افشاگرانه‌ی تلویزیونی، به مسئله‌ی بازپس‌گیری داراییهای این نهاد از تملک مسئولان پرداخت که جنجال‌آفرین شد.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، فتاح که همزمان با یک سالگی حضورش در بنیاد مستضعفان در برنامه‌ی زنده نگاه یک سخن می‌گفت، مدعی شد که سخنانش عاری از اغراض سیاسی است: «برخی ما را متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند اینها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.»
 
ساخت جکوزی در کاخ مرمر!
به گفته‌ی رئیس بنیاد مستضعفان، یکی از این املاک پس‌گرفته شده کاخ مرمر است. فتاح در این‌باره گفته است: «این بنا سالها در تملک آقای هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه گردد. بازسازیهای لازم انجام شد، اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خودنمایی می‌کند، زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند»!
 
بنایی که حداد عادل در فرشته برای مدرسه گرفته‌اند اجاره‌اش به روز نیست!
یکی از املاک این نهاد ملکی بوده که بنیاد در اختیار «غلامعلی حداد عادل» برای راه‌اندازه‌ی مدرسه‌ی فرهنگ گذاشته است. ماجرای این ملک ۲۰۰ میلیارد تومانی در خیابان فرشته و نیز زمین ۸۰۰۰ متری دیگر که بنیاد در اختیار حداد گذاشته از زبان رئیس بنیاد مستضعفان چنین است: «آقای حداد برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمودند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد؛ البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد. در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه احتمالاً تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود. حداد عادل علاوه بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد، زیرا این زمین به متراژ ۸۰۰۰ متر در منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد به همین دلیل آقای حداد عادل این ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی را به ما تحویل داد.»
گفتنی است که پاییز سال گذشته نیز این مدرسه‌ی فرهنگِ حداد عادل پس از سخنان همسرش در یک برنامه تلویزیونی خبرساز شد. طیبه ماهروزاده در آن مصاحبه گفته بود: «کلا با تاسيس مدارس غير انتفاعی مخالف بودم اما خودم مدرسه غیر انتفاعی تاسیس کردم، چرا؟ چون پسرمان (فریدالدین حداد عادل) خواست از رشته ریاضی به علوم انسانی برود و در تمام تهران یک مدرسه از نظر محیطی سالم پیدا نکردیم.»
 
ابتکار و مولاوردی و ... پنج میلیارد گرفته‌اند ملک را تخلیه کرده‌اند!
رییس بنیاد مستضعفان همچنین به دو تن دیگر، معصومه ابتکار و شهین‌دخت مولاوردی، و املاکی که در دست آنان بوده است نیز اشاره داشت: «ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سالها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان، از جمله معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی و بقیه، بود که پیش از تصدی مسوولیت بنده در بنیاد آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد. اما، از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند که پس از بررسیها مشخص بود خلاف بود و کسی که ملک بنیاد مستضعفان در اختیار او بوده است باید اجرت‌المثل هم بپردازد و امیدواریم این مبلغ برگردد و مشکل حقوقی و قضایی پیدا نکند.»
 
خاتمی تخلیه کرد، اما احمدی‌نژاد در ملک ۱۸۰۰ متری ولنجک مستقر است
فتاح درباره‌ی رئیس‌جمهورهای پیشین و املاکی که در اختیار آنان بوده نیز چنین گفته است: «ملکی هم در اختیار رییس دولت اصلاحات برای موسسه باران بوده است که پیش از تصدی مسوولیت بنده در بنیاد تخلیه شد. آقای احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق، هم با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود ۱۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است. البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود، اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم، اما این موضوع هم باید مدت‌دار و محدود به زمان باشد. از روحیه مردمی آقای احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.»
 
زاکانی باید اجاره بدهد
فتاح گفته که نخستین کار انقلابی زاکانی تخلیه ملک بنیاد می‌تواند باشد: «یکی از ملکهای بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و زمین آن متعلق به بنیاد بوده است و ۱۲ طبقه در آن ساخته شد و مجمع آن را تخلیه کرد و اکنون مرکز پژوهشهای مجلس در آن جا مستقر است. حتما سراغ آقای زاکانی رئیس جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد. با توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی آقای زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او تخلیه این مکان باشد.»
 
 حریف نیروهای مسلح نمی‌شویم
رییس بنیاد مستضعفان درباره‌ی املاک در اختیار نیروهای مسلح هم گفته است: «یکی از جاهایی که حریف او نمی‌شویم نیروهای مسلح هستند. قانوناً نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم. اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریایی ارتش است. حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی امر است، اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود، اما به کجا شکایت ببریم؟»
 
گر حکم‌ شود که مست گیرند ...
این سخنان فتاح با واکنشهای مثبت و منفی فراوانی روبه‌رو شد. همچنین، کسانی که در این مصاحبه از آنان سخن رفته بود توضیحاتی دادند.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار، در توئیتی، در پاسخ به سخنان فتاح مبنی بر دریافت پنج میلیارد تومان برای تخلیه «مرکز مطالعات زنان»، نوشت: «آقای فتاح خیلیها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت دیشب شما اما اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی با حقیقت ماجرا سازگار نیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم.» شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، نیز در توئیتی خطاب به پرویز فتاح نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته‌اید در روایتهایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند ...»
دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز در اطلاعیه‌ای درباره اظهارات پرویز فتاح گفته است: «طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمتها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد. کافی بود مسئولین مربوطه درخواست خود را مستقیماً به این دفتر اعلام می‌نمودند.»
در برابر اما برخی از سیاستمداران به استقبال سخنان فتاح رفتند. مصطفی کواکبیان، دبيركل حزب مردم‌سالاری و نماينده‌ی پیشین مجلس شوراى اسلامى در دوره‌های هشتم و دهم، با استقبال از این سخنان در توئیتی نوشت: «به عنوان شهروند مدافع جدي «حاکمیت قانون»، «حق گرایی» و «عدالت‌خواهی» ‌و مخالف قطعي هر گونه «رانت و ويژه‌خواری» از اقدامات بدون مصلحت‌سنجیهای عافیت‌طلبانه مهندس فتاح در بازگرداندن اموال مردم و مستضعفان و خلع ید برخی نهادهای صاحب قدرت وعناصر ذی‌نفوذ، حمایت و قدردانی نموده وخداقوت می‌گویم.»
کد مطلب: 134307
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
United States
ايشان طورى صحبت مى کنند که بنياد مالک حقيقى اين املاک است. اين املاک متعلق به مردم است نه بنياد و اين گونه مظلوم نمائى ها به خاطر مردم نمى باشد. کليه املاک و منافع آن بايد در جهت منافع مردم باشد که بدبختانه اين گونه نيست.