۲
۱
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۳

تمام حاشیه های مرگ ستار بهشتی در زندان

منزل ستار بهشتی که در زندان درگذشت در رباط کریم واقع شده است
منزل ستار بهشتی که در زندان درگذشت در رباط کریم واقع شده است

دستور قاطع رییس قوه قضاییه برای پیگیری دلایل مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس زندانی، این موضوع را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، ستادحقوق بشر قوه قضاییه روز گذشته در اقدامی مثبت، با صدور بیانیه ای از عزم جدی دستگاه قضایی کشور برای برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض با مقصر یا مقصرین فوت یک شهروند ایرانی در زندان خبر داد. در این بیانیه آمده هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته، سریع، قاطع و بدون اغماض از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت. نکته مهم در این بیانیه تصریح آن به حقوق زندانیان است؛ بطوریکه در آن ذکر شده "در جمهوری اسلامی ایران حقوق همه شهروندان، حتی متهمین و دستگیر شدگان، طبق قوانین حاکم بویژه مقررات قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ۱۳۸۳ و دستور العمل اجرایی آن، محفوظ بوده و خواهد بود." این بیانیه پس از آن منتشر شد که موضوع مرگ ستار بهشتی در زندان، در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلام مورد توجه قرار گرفت. دیروز احمد بخشایشی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود قبل از اینکه درگذشت ستار بهشتی دستمایه رسانه‌های بیگانه شود قوه قضائیه می بایست تحقیقات لازم را به عمل می‌آورد و افکار عمومی کشور را اقناع می‌کرد تا مردم برای دسترسی به اخبار، به رسانه‌های بیگانه مراجعه نکنند". احمد توکلی نماینده تهران نیز از سکوت دستگاه قضایی انتقاد کرده و گفته بود: دولت‌های خارجی غوغا به پا کردند، چرا وزارت خارجه و دستگاه قضایی در این خصوص توضیح نمی‌دهند؟ اما دستگاه قضایی پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داد تا مسیر اطلاع رسانی یکطرفه رسانه های خارجی در این زمینه اندکی تغییر کند. امروز هم مسئولان نیروی انتظامی به مجلس می روند تا در کمیسیون امنیت ملی مجلس، این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
ستار بهشتی که بود؟
آنگونه که در خبرها آمده است، ستار بهشتی ۳۵ ساله، کارگر ساکن رباط کریم در اطراف تهران بود که روز نهم آبان ماه ١٣٩١ به اتّهام "اقدام علیه امنیّت ملی از طریق فعالیت در شبکهٔ اجتماعی و فیس بوک" توسط پلیس فتا دستگیر شد. گفته می شود وی به دلایل نامعلومی روز ۱۳ آبان در زندان فوت کرده و در رباط کریم به خاک

مواضع صریح انتقادی او که گاه با توهین همراه بود حتی از سوی تعداد دیگری از وبلاگ نویسانی که از تفکری مشابه او برخوردار بوده اند بسیار تند توصیف شده است. اما نکته ای که حتی در میان مخالفان نظرات او مشترک است این بوده که تاوان نظرات او، مرگ نبوده است
سپرده شده است. برخی از زندانیان مدعی شده اند بهشتی در بند ۳۵۰ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته اما یکی از نمایندگان مجلس گفته آثار ضرب و شتم در پیکر او دیده نشده است. با این وجود بررسی دلیل مرگ ستار بهشتی توسط قوه قضاییه می تواند به روشن شدن زوایای این موضوع کمک کند. ستار بهشتی در وبلاگ خود انتقادات صریحی را از مسئولان نظام مطرح کرده که مصداق اقدام علیه امنیت ملی بوده است. مواضع صریح انتقادی او که گاه با توهین همراه بود حتی از سوی تعداد دیگری از وبلاگ نویسانی که از تفکری مشابه او برخوردار بوده اند بسیار تند توصیف شده است. اما نکته ای که حتی در میان مخالفان نظرات او مشترک است این بوده که تاوان نظرات او، مرگ نبوده است. این موضوعی است که به نظر می رسد از سوی نمایندگان مجلس و نیز دست اندرکاران قوه قضاییه هم مورد تایید است چرا که هر اتفاقی در زندان افتاده باشد، طبیعتا نباید موجب مرگ او شده باشد.
یک وبلاگ نویس حامی دولت در وبلاگش نوشته است: " پیدا کردن آدرس وبلاگ ستار در اینترنت از آنچه فکر می کردم سخت تر بود! لوگوی سایتش عبارت "چو ایران نباشد تن من مباد" است و در هدر وبلاگش نوشته: "در این وبلاگ مطالب و نقدهای سیاسی نوشته می شود" اما متاسفانه چیزی به نام "نقد" در وبلاگش نیافتم، و همه مطالبی که من در این وبلاگ دیدم شامل توهین و فحاشی بودند. حتی مسائلی را مطرح کرده بود که عقلانی هم به نظر نمی آیند (توصیفاتی مانند آدمخواری). او در آخرین مطلب وبلاگش می گوید که او را تهدید کرده اند. آنچه در نوشته های ستار دیدم، روحیه ای تند و به شدت پرخاشگرانه بود، البته من نمی توانم قضاوت کنم که چه بر سر او آمده که اینقدر پرخاشگر شده بود، اما می توانم بگویم که اگر مرگ او در زندان حقیقت داشته باشد، پذیرفتنی نیست."
اینکه فردی با تمام نظرات ستار بهشتی مخالف باشد و در عین حال مرگ او را در زندان غیر قابل پذیرش بداند، اگر از سوی افرادی با تفکرات مشابه ستار بهشتی مطرح شده باشد، چندان عجیب نیست اما این نکته را فردی بیان کرده که خود را حامی سرسخت دولت و نظام می داند و مطالب وبلاگش هم همین را تایید می کند. به نظر می رسد همچون دفعات گذشته باز هم افرادی خودسر، خارج از روال قانونی در زندان با این متهم برخورد کرده اند که حاصل آن مرگ ستار بهشتی بوده است. پیش از این هم نمونه
نکته جالب، سواستفاده برخی از حامیان محمود احمدی نژاد در فضای مجازی از این حادثه ناگوار برای اهداف خود بود. یکی از این افراد در وبلاگ خود نوشته که اگر دستگاه قضایی با درخواست احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین موافقت می کرد، مرگ ستار بهشتی در زندان رخ نمی داد!
هایی از این دست اتفاق افتاده که نمونه بارز آن حوادث بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ بود که با دستور صریح مقام معظم رهبری برای پیگیری آن همراه شد، اما آنگونه که شایسته بود، این موضوع بررسی نشد تا حادثه ای دیگر روی دهد.
سواستفاده از مرگ ستار بهشتی
مرگ ستار بهشتی در زندان همچون موارد مشابه، توسط مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. این برای نخستین بار نیست که بروز اتفاقی اینچنین توسط لایه های پایینی، کشور را با چالش تبلیغاتی بزرگی در عرصه بین المللی مواجه می سازد، به طوریکه سازمان عفو بین الملل و وزارت امور خارجه آمریکا و ... همزمان در این مورد اعلام موضع کنند. در حقیقت دود این بی تدبیری به چشم همه می رود. اما این سواستفاده، از جنبه های مختلفی صورت می گیرد. در این میان نکته جالب، سواستفاده برخی از حامیان محمود احمدی نژاد در فضای مجازی از این حادثه ناگوار برای اهداف خود بود. یکی از این افراد در وبلاگ خود نوشته که اگر دستگاه قضایی با درخواست احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین موافقت می کرد، مرگ ستار بهشتی در زندان رخ نمی داد! این در حالیست که صرفنظر از عدم ارتباط منطقی این دو موضوع، باید توجه داشت که هدف احمدی نژاد از بازدید از زندان اوین صرفا دیدار با علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی او بود که دوران محکومیت خود را سپری می کند. روز جمعه گذشته مسعودی ریحان عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم در همایش ملی تبیین طرح مناسک گفته بود چرا احمدی نژاد زمانی که از او خواسته بودم از زندانها بازدید کند این کار را انجام نداد و حالا به یاد این موضوع افتاده است؟
پیگیری ماجرا در همه ابعاد
اطلاعیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه که از دستور قاطع رییس قوه قضاییه برای پیگیری موضوع مرگ ستار بهشتی در زندان خبر می داد، نکته مثبتی است که نشان می دهد دستگاه قضایی به اصول مصرح قانونی مصوب ۱۳۸۳ در مورد حقوق همه شهروندان، حتی متهمین و دستگیر شدگان اعتقاد دارد. پیگیری مسئولان مربوطه از قوه قضاییه تا نیروی انتظامی و مجلس هم نشان می دهد که همگان در صدد برخورد با عاملان این حادثه هستند. اما آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است پیگیری تمام ابعاد موضوع تا حصول به نتیجه است تا دیگر بروز چنین رویدادهایی نتواند هزینه های فراوانی برای کشور در عرصه های بین المللی ایجاد کند.

کد مطلب: 13633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد صلاح الدین
Iran, Islamic Republic of
عزم جدی ، متاسفانه فقط در مقام حرف جدی است
در تابستان 88 هم بسیاری مسئولین از " عزم جدی " برای برخورد با عوامل موثر در ماجرای کهریزک صحبت میکردند ، اما امروز می بینیم که بعد از سه سال همچنان رویه بازداشتگاه کهریزک در بسیاری بازداشتگاههای دیگر تداوم دارد!
احمد
اگر پرونده قتل زهرا کاظمی که در زمان سعید مرتضوی و دیگر بازجویان کشته شد بررسی شده بود وعاملان آن به مجازات رسیده بودند امروز شاهد چنین حوادثی نبودیم.