۰
جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از سنجش عملکرد شهرداری در زمینه مناسب سازی معابر

شهردار تهران نمره معاون وزیر را جدی نگیرد!

بسیاری از مسئولان درک درستی از مناسب‌سازی و امور معلولان ندارند زیرا نیاز به استفاده از حمل و‌نقل عمومی ندارند
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با دادن نمره ۱۸به عملکرد شهرداری تهران در زمینه مناسب‌سازی، همه حاضرین جلسه حتی حناچی را شوکه کرد!
جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها
جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با دادن نمره ۱۸به عملکرد شهرداری تهران در زمینه مناسب‌سازی، همه حاضرین جلسه حتی حناچی را شوکه کرد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مهدی جمالی‌نژاد  در دوازدهمین جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور در حالی به عملکرد شهرداری تهران در امر مناسب‌سازی نمره ۱۸داد که مومن‌سرایی رئیس این ستاد در همان جلسه نمره شهرداری تهران در امور مناسب‌سازی را زیر ۱۰دانست.
جمالی‌نژاد با دادن نمره ۱۸ به شهرداری تهران در زمینه مناسب‌سازی در حالی حاضران در جلسه ستاد مناسب‌سازی کشور را شگفت‌زده کرد که در کمتر از یکسال گذشته صراحتاً گفته بود: با وجود این همه پروژه هنوز حال شهرهایمان خوب نیست و باید جای مدیران شهری، به دنبال حکیمان شهری باشیم.
حالا این که چطور کلان‌شهری مانند تهران که وسعتش به تنهایی با چندین شهر و استان برابری می‌کند و قاعدتاً برای رسیدن به نقطه مطلوب در زمینه مناسب‌سازی مسیر دشوارتر و طولانی‌تری در پیش دارد؛ ظرف چند ماه پس از این اعتراف از وی نمره ۱۸می‌گیرد، معمایی است که ظاهراً پاسخ آن پیش خود آقای معاون وزیر است.
 
توضیح یا توجیه؟
اما جمالی‌نژاد در توضیح علت نمره‌ای که به شهرداری تهران داده، گفت: این نمره در خصوص اقدامات یکی دو سال گذشته شهرداری بود که انصافاً قابل تأمل و تشویق بوده و بودجه۱۹میلیاردی مناسب‌‌سازی به ۴۱۴میلیارد ارتقا یافته است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در فضای مجازی برای خبرنگار "مردم‌سالاری آنلاین" نوشت: البته خود من هم اذعان دارم شهر تهران برای مناسب‌سازی کامل راه طولانی در پیش دارد و اگرچه شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف عمرانی کمتر کار کرده اما در حوزه مناسب‌سازی گام‌های بلندی برداشته است.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین تأکید کرد: من در افتتاحیه پروژه‌های مختلف به‌عنوان معاون عمرانی دعوت می‌شوم، در حالی‌که در انجام پروژه‌ها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نبوده‌ام اما در همان افتتاحیه تأکید می‌کنم که حال شهرهایمان با افتتاح صرف پروژه‌های عمرانی سخت همچون تقاطع غیرهمسطح و... خوب نمی‌شود.
 
جمالی‌نژاد مهمان است یا مدیر؟
اینگونه که از صحبت‌های جمالی‌نژاد برمی‌آید گویا وی مفهوم نمره دادن به مناسب‌سازی را با نمره دادن به افزایش بودجه مناسب‌سازی اشتباه گرفته و افزایش بودجه را مبنای نمره‌دهی خود عنوان می‌کند نه خود اصل مناسب‌سازی را؛ که در اینصورت باید برای یافتن فردی حاذق برای توضیح و تفکیک این دو مورد به معاون عمرانی وزیر فراخوان بدهیم.
همچنین طبق گفته جمالی‌نژاد اگر افزایش بودجه مناسب‌سازی شهرداری تهران از 19میلیارد به 414 میلیارد صحت داشته باشد، در اینصورت با توجه به وضعیت کنونی شهر تهران و ضعف شدید شهرداری در اجرای مناسب‌سازی آن هم با افزایش بیست برابری بودجه‌ این حوزه؛ وی نه تنها باید به‌عنوان یک مسئولِ مدافع حقوق شهروندان، از کم‌کاری شهرداری در تبدیل تهران به «یک شهر تمام و کمال مناسب‌سازی شده» انتقاد می‌کرد، بلکه باید به عملکرد شهرداری نمره‌ منفی هم می‌داد.
وی در بخشی از دلایل خود آورده: «اذعان دارم شهر تهران برای مناسب‌سازی کامل راه طولانی در پیش دارد و اگرچه شهرداری تهران در حوزه‌های مختلف عمرانی کمتر کار کرده اما در حوزه مناسب‌سازی گام‌های بلندی برداشته»، این سخن نیز دچار تناقض است، چون نمی‌شود همزمان هم به طولانی بودن مسیر شهرداری برای رسیدن به مناسب‌سازی کامل اعتقاد داشت و هم با دادن نمره نزدیک به 20 به نزدیک بودن شهرداری به سرمنزل مقصود صحه گذاشت!
و اما پرسش بعدی این است که چگونه هم می‌توان مسیر پیش‌روی شهرداری تهران در حوزه مناسب‌سازی را طولانی دانست و هم معتقد به برداشتن گام‌های بلند شهرداری در این زمینه بود؟
جمالی‌نژاد در ادامه سخنانش گفته: «من در افتتاحیه پروژه‌های مختلف به‌عنوان معاون عمرانی دعوت می‌شوم، در حالی‌که در انجام پروژه‌ها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز نبوده‌ام اما در همان افتتاحیه تأکید می‌کنم که حال شهرهایمان با افتتاح صرف پروژه‌های عمرانی سخت همچون تقاطع غیرهمسطح و... خوب نمی‌شود.»
در این زمینه هم باید از این مسئول پرسید: چگونه بر این مسند تکیه زده‌ در حالی‌که در جاانداختن رسالت شهرداری‌ها مبنی بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان بر خود هیچ تکلیفی قائل نبوده و همچنان به شرکت در افتتاحیه‌های فاقد ضمانتِ حال خوب برای شهرها نه نمی‌گوید؟
جمالی‌نژاد حتی بی‌تفاوتی‌اش به عدم انجام ‌وظیفه شهرداری‌ها در خصوص اجرای صحیح پروژه‌ها و به‌طور اخص بی‌توجهی به مناسب‌سازی را با بیان این مطلب که: «من در افتتاحیه پروژه‌های مختلف به‌عنوان معاون عمرانی دعوت می‌شوم و در انجام پروژه‌ها تصمیم‌گیر نیستم» از خود رفع تکلیف کرده است.
وی در ادامه، سر و ته رسالت هدایت‌گری، مدیریت و مطالبه‌گری‌اش را با این جمله که «در افتتاحیه‌ها تأکید می‌کنم حال شهرهایمان با افتتاح صرف پروژه‌های عمرانیِ سخت همچون تقاطع غیرهمسطح و... خوب نمی‌شود» هم می‌آورد و گویا با گفتن این جمله، تمام وظایفش را محقق شده تصور می‌کند.
 
شهردار تهران نمره معاون وزیر را جدی نگیرد!
کمپین پیگیری اجرای قانون جامع حمایت از معلولان از شهردار تهران درخواست کرد تا نمره آقای معاون وزیر را جدی نگیرد.
مدیریت این کمپین در کانال اطلاع‌رسانی خود در فضای مجازی نوشت: نکته‌ مستتر در نمره رئیس ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور عمیق‌تر از یک «نمره دادن» صرف است و بیانگر این واقعیت است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت وی و بسیاری از مسئولان درک درستی از واقعیت عریان امور معلولان و مناسب‌سازی ویژه آنها ندارند زیرا مانند معلولان و سایر اقشار در سطح شهر تردد نمی‌کنند و نیاز به استفاده از حمل و‌نقل عمومی ندارند.
به زعم مدیریت این کمپین البته از معاون وزیر کشور، کسی که رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها و رئیس ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب‌سازی کشور است اما از مناسب‌‌سازی و دسترس‌پذیری و حتی از دبیرخانه وزارت کشور خبر ندارد، نباید توقع تسلط به جریان امور مناسب‌سازی شهر تهران را داشت.
به گفته مدیریت این کمپین کاش می‌شد این افراد را یک هفته وادار به ویلچرنشینی، بستن چشم و گوش و تردد در سطح شهر کرد و سپس از آنها پرسید: حالا چه خبر؟!
 
نمره جمالی‌نژاد به شهرداری موجه نیست
یکی از مدیران شهرداری تهران نیز بیان کرد: رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور باید ملاک و شاخص‌های نمره‌دهی خود به عملکرد شهرداری تهران در زمینه مناسب‌سازی معلولان را شرح دهد.
وی که نخواست نامش ذکر شود افزود: اگر مبنای نمره معاون وزیر مقایسه تهران با سایر شهرها یا رعایت مواد قانونی و اصول خاص مناسب‌سازی است باید بگوید این شهرها و قوانین کدامند، در غیر اینصورت نمره و نظرش موجه نیست.
این مسئول گفت: بیشتر مدیران شهری به مناسب‌سازی اعتقاد و در این خصوص دانش مرتبط ندارند، نگاه بسیاری از آنان به این مقوله از روی رفع تکلیف است و منتهای اهدافشان برگزاری افتتاحیه‌های دهان‌پرکن اما خالی از معنا و از پسِ آن رسیدن به سایر خواسته‌هایشان است.
وی همچنین ادامه داد: هر وقت معاون عمرانی وزیر کشور حاضر شد به‌صورت ناشناس در جلسات توزیع بودجه و تعیین اولویت‌های شهرداری شرکت کرده واز نحوه هزینه‌کرد بودجه توسط مدیران شهری باخبر شود، بعد می‌تواند از افزایش بودجه مناسب‌سازی ابراز خرسندی کند.
رقیه بابائی- خبرنگار حوزه معلولان
 
کد مطلب: 137019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *