کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استعفای «علی عسگری» بار دیگر تکذیب شد

شایعه‌ای که نشانه مدیریت متزلزل صدا و سیما است

13 مهر 1399 ساعت 18:54

عبدالعلی علی عسگری بیش از چهار سال است که ریاست سازمان صداو سیما را برعهده دارد اما در این چهار سال بارها شایعه استعفای او شنیده شده است؛ شایعه‌ای که با توجه به اینکه او برخلاف لاریجانی و ضرغامی‌، روسای اسبق سازمان صداو سیما مدیر شش دانگ و مسلطی نیست، به آسانی گسترش پیدا می‌کند و در رسانه‌ها و گروه‌های خبری تکرار می‌شود و در مورد آن تحلیل می‌شود.


عبدالعلی علی عسگری بیش از چهار سال است که ریاست سازمان صداو سیما را برعهده دارد اما در این چهار سال بارها شایعه استعفای او شنیده شده است؛ شایعه‌ای که با توجه به اینکه او برخلاف لاریجانی و ضرغامی‌، روسای اسبق سازمان صداو سیما مدیر شش دانگ و مسلطی نیست، به آسانی گسترش پیدا می‌کند و در رسانه‌ها و گروه‌های خبری تکرار می‌شود و در مورد آن تحلیل می‌شود. این وضعیت شبیه وضعیتی است که برای محمد سرافراز رئیس سابق این سازمان هم وجود داشت. در مورد او نیز شایعه استعفا آنقدر تکرار شد تا به واقعیت پیوست. به این ترتیب به نظر می‌رسد که منشای این گونه شایعات درون خود سازمان صداو سیما است و به نوعی جنگ داخلی قدرت است! 
علی عسگری پیشتر معاون توسعه و فناوری رسانه صدا و سیما بود اما این معاونت آن قدر اهمیت استراتژیک نداشت که وی را به چهره‌ای شناخته شده یا مدیری توانمند تبدیل کند. این موضوع در این چهار سال کاملا به چشم می‌خورد؛ چهار سالی که اگر چه او ریاست سازمان را به عهده دارد اما به نظر می‌رسد که بار مسئولیت به عهده چند معاونت اصلی اوست و آنها هستند که این سازمان عریض و طویل را سیاست‌گذاری می‌کنند و می‌چرخانند.
 
شایعه‌ای که تکرار می‌شود
شایعه استعفای علی عسگری از روز شنبه دوباره در محافل و فضای مجازی و سایت‌های حبری شنیده و دیده می‌شود؛ این سومین باری است که این شایعه گسترش یافته است. بار اول در خرداد 1396 داستان استعفای علی عسگری آنقدر زیاد بود که در مورد گزینه‌های جایگزینی وی نیز گزارش نوشته شد. در آن زمان نام سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، عبدالرضا رحمانی‌ فضلی وزیر کشور دولت یازدهم و محمدباقر قالیباف به عنوان گزینه‌های جانشینی علی عسگری در رسانه‌ها مطرح شد. در آن سال اگرچه سکوت روابط‌ عمومی سازمان صداوسیما به شایعات رفتن علی‌عسگری دامن می‌زد اما نهایتا علی عسگری ماندگار شد.
پس از آن در شهریور 1398 بار دیگر این شایعه رونق گرفت. در آن زمان، سایت‌های خبری که این موضوع را خبر می‌دادند، به این نکته اشاره داشتند که  سازمان صداوسیما در شرایط پیچیده و دشواری قرار دارد. انتقادات فراوان از عملکرد این سازمان در بخش‌های مختلف، اختلافات داخلی و ناهماهنگی‌ها، فقدان مدیریت واحد در این سازمان، بحران مالی، عملکرد جناحی و حواشی ریز و درشت دیگری این نهاد حاکمیتی بسیار مهم را با وضعیت بغرنجی روبه رو کرده است. با این همه در سال 1398 هم خبری از استعفای علی عسگری نشد.
در روزهای اخیر بار دیگر این شایعه شنیده می‌شود که علی عسگری سازمان صدا و سیما را ترک می‌کند و به جای او یکی از مدیران با سابقه نظامی می‌نشیند. گویا اولین بار این موضوع را یکی از فعالان سیاسی توئیت کرده است.
 
روابط عمومی سازمان تکذیب می‌کند
این بار اما برخلاف سال 1396 محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، در توئیتی اعلام کرد که عبدالعلی علی عسگری، رئیس این سازمان تا سال بعد از انتخابات ۱۴۰۰ در سمت خود باقی خواهد ماند.
او در توئیتر خود نوشت: مرداد پارسال هم در پاسخ به شایعه‌سازی یکی از توییت بازان اصلاح‌طلب عرض کردم خیالتان راحت آقای علی عسکری تا بعد از انتخابات۱۴۰۰ هست؛ الان هم همین را می‌گویم و اضافه می‌کنم برای بعد از ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های رییس رسانه ملی و گروه‌شان تنظیم شده است. معاونت حقوقی سازمان هم به‌زودی در دادگاه در خدمت برادری که برای چندمین بار با نشر اکاذیب اذهان همکاران سازمانی و مخاطبان بیرونی را مشوش می‌کند، خواهد بود.
این تکذیبیه توئیتری اگرچه می‌تواند نشانه‌ای از ماندگاری علی عسگری باشد؛ در عین حال نشان دهنده وضعیت متزلزل رسانه‌ای عریض و طویل است که می‌خواست «رسانه ملی» باشد اما حالا یک توئیت می‌تواند آن را چنان دچار تلاطم کند که مدیر روابط عمومی‌اش مجبور به تهدید قضایی می‌شود! شاید همین موضوع برای اینکه بدانیم این سازمان از سوء مدیریت رنج می‌برد کافی باشد و پاسخی است به این سوال که چرا شایعه استعفای علی عسگری این همه تکرار می‌شود و باور می‌شود.
 


کد مطلب: 137555

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/137555/شایعه-ای-نشانه-مدیریت-متزلزل-صدا-سیما

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir