۰
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۴:۲۳
نگاهی به عملکرد سه ساله دوره پنجم شورای شهر تهران

شورا، در گیر و دار مسائل فرعی

در سه سالی که از دوره جدید شورای شهر و همچنین شهرداری تهران سپری شده، پروژه‌هایی توسط مدیریت شهری به بهره برداری رسیده، ‌اما این میزان از فعالیت آن چیزی نیست که مردم این شهر دوازده میلیون نفری انتظارش را داشتند.
شورا، در گیر و دار مسائل فرعی
در سه سالی که از دوره جدید شورای شهر و همچنین شهرداری تهران سپری شده، پروژه‌هایی توسط مدیریت شهری به بهره برداری رسیده، ‌اما این میزان از فعالیت آن چیزی نیست که مردم این شهر دوازده میلیون نفری انتظارش را داشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تهران هر روز بزرگتر می‌شود و این بزرگتر شدن نیاز به توسعه زیرساخت‌های زیادی دارد.‌ حمل و نقل عمومی شاید یکی از مهمترین این زیرساخت‌ها باشد که توسعه آن در این دوره با مشکلات زیادی مواجه شد. نبود بودجه یکی از بزرگترین سدهایی بود که بر سر راه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس قرار داشت و همچنان هم قرار دارد و شاید همین موضوع هم باعث شد که مردم پرجمعیت‌ترین شهر کشور با ازدحام بیش از حد در مترو و اتوبوس بویژه در دوران شیوع کرونا مواجه شوند.
اما کم کار شدن شورای پنجم موضوعی نیست که تنها منتقدان به آن پرداخته باشند بلکه محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز در یکی از جلسات شورا با صراحت درباره این موضوع اعلام کرد: «در طول سه سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو در پایتخت ساخته نشده و در طول هفت سال گذشته نیز حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی‌ پایتخت اضافه نشده است. حتی دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تامین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بیکار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است. در‌ حالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرایی ندارد.»
این درحالیست که یکی از اقداماتی که شورای شهر در این دوره برای آن وقت گذاشته تغییر نام معابر است! تغییر نام یا نامگذاری جدید در معابر مهمترین دغدغه اعضای شورای شهر در سه سال گذشته بوده و آمارها نشان می‌دهد که در این دوره حداقل 250 معبر نام‌گذاری جدید شده یا نامش تغییر داشته است! در واقع یکی از موضوعاتی که بیشترین وقت شورا را به خود اختصاص داده همین موضوع است، چراکه تغییر نام حدود ۲۵۰ معابر و یا امکان عمومی و همچنین نامگذاری آنان زمان زیادی را صرف می‌کند. این درحالیست که بسیاری از منتقدان، بر این باور هستند که شورای شهر می‌تواند در زمینه‌های بنیادی فعالیت بیشتر و تاثیرگذارتری داشته باشد تا مصوبات آن به رفاه عمومی و وضعیت مردم در مناطق محروم شهر کمک کند.
نام‌گذاری معابر یا تغییر نام آنها، آن هم بدون رعایت اصول این نامگذاری ها، دغدغه اصلی مردم نبود و این موضوع میتوانست مکمل تلاشهای شورای شهر برای رفع مشکلات اساسی این کلان شهر باشد.
حمل و نقل عمومی، وضعیت کودکان کار، کارتون‌خواب‌ها، دستفروشان مترو و خیابان، رسیدگی به پرونده‌های مالی دوره مدیریت قبلی و حتی پروژه‌هایی که در دوره‌های قبلی به تصویب رسیده اما هنوز روی زمین مانده، ‌حاشیه نشینی و سامان‌بخشی به مناطق پرخطر که سال‌هاست مردم در محاصره معتادان متجاهر هستند و ده‌ها موضوع دیگر از جمله مشکلاتی هستند که تهران را به شهری خاکستری بدل کرده است.
قطعا همه مشکلات کلان شهری مانند تهران تنها از طریق شورای شهر برطرف نخواهد شد، اما اعضای دوره پنجم با شعار تغییر و تحول توانستند اعتماد شهروندان را جذب کنند و به همین دلیل هم مردم انتظار داشتند که شورای پنجم به دور از حواشی با ارجحیت بخشی به منافع شهر، برای توسعه تهران گام بردارند.
نواقص و کم کاری‌های شورای پنجم زمانی بیشتر به چشم می‌آید که این شورا با انتقاد از عملکرد دوره قبل مدیریت شهری قصد داشت تا رفاه بیشتری را برای شهروندان تهرانی فراهم سازد. موضوعاتی نظیر احداث ایستگاه‌های جدید مترو، تعبیه مسیر عبور و مرور برای نابینایان و افراد کم توان جسمی و همچنین احداث پله برقی در ایستگاه‌های مترو تهران از موارد مهم و پردغدغه‌ای است که این شورا می‌توانست در این سال‌ها به آن رسیدگی کند، اما همچنان به مرحله عمل نرسیده است.
از سوی دیگر یکی از وظایف شورای شهر نظارت بر حسن عملکرد شهرداری تهران است. اهمیت این وظیفه زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم نتیجه انتصابات در شهرداری می‌تواند به زیان مردم باشد. شهردار تهران می‌تواند هر کسی را به عنوان معاون یا مدیر انتخاب کند، اما اگر این انتخاب با مشورت صورت نگیرد می‌تواند چرخه مدیریت شهری را دچار مشکل کند همانطور که در سه سال گذشته این مشکل با تغییر چندباره معاونان و شهرداران مناطق مختلف دیده شده است.
رئیس شورای شهر تهران در مورد انتصابات اخیر شهردار تهران و نارضایتی برخی از اعضای شورا گفته است: «انتصابات جزو اختیارات شهردار است، اما چون از همان اول اعلام کرده بودیم ما گروهی یک دست هستیم و توافق نانوشته داشتیم که شهردار بویژه در انتصاب روسای شرکت‌های الف و مدیران درجه یک مسئله را به اطلاع اعضا برساند، این انتقادات مطرح شد، چراکه سرعت عمل در انتصابات اخیر بالا بود و اعضا از نگاه دوگانه شهردار به برخی مدیران انتقاد کردند. چراکه دیده شده برخی مدیران بازنشسته هستند ولی عوض نشدند و برخی دیگر با عنوان بازنشسته تغییر می‌کنند. ما طرفدار ثبات هستیم و دنبال تغییر نیستیم و معتقدیم که معلوم نیست این تغییرات در سال آخر با چه دلیل و چه خروجی باشد و به‌نظر می‌رسد در شهرداری استراتژی و راهبردی مشخصی برای تغییر مدیران نیست و تغییر یک دفعه چند مدیر درست نبود.»
گزارش: محمدسیاح
 
کد مطلب: 138288
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *