کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقادات به ناتوانی قالیباف در اداره مجلس به صحن علنی رسید

نطق نمایندگان یا زنگ تفریح قالیباف؟!

27 مهر 1399 ساعت 18:28

اگرچه قبل از شروع به کار مجلس یازدهم معلوم بود که مهمترین گزینه ریاست مجلس محمدباقر قالیباف است و مجلس از چهره ای که بتواند داعیه رقابت با او را بزند خالی است، اما برای بسیاری مسجل بود که قالیباف توان مدیریت مجلس شورای اسلامی و بالاخص اداره جلسات صحن را ندارد.


گروه سیاسی: اگرچه قبل از شروع به کار مجلس یازدهم معلوم بود که مهمترین گزینه ریاست مجلس محمدباقر قالیباف است و مجلس از چهره ای که بتواند داعیه رقابت با او را بزند خالی است، اما برای بسیاری مسجل بود که قالیباف توان مدیریت مجلس شورای اسلامی و بالاخص اداره جلسات صحن را ندارد. این موضوع، اینک بعد از چهار ماه و نیم موضوعی نیست که اصولگرایان بتوانند آن را نادیده بگیرند و به نظر می رسد از همین حالا برای تغییر رئیس مجلس در سال آینده برنامه ریزی می کنند. البته خود قالیباف هم ظاهرا چندان به ریاست مجلس دل نبسته است و سعی دارد با سفرهای استانی و رفتارهای تبلیغاتی پرحاشیه خود، به نوعی نشان دهد که آماده حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است و قصد دارد یکبار دیگر شانس خود را برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری محک بزند. اگرچه او تا به حال سه نوبت در انتخابات ریاست جمهوری ناکام مانده اما هنوز اعتماد به نفس خود را از دست نداده و از این نظر بسیار به فرمانده سابق خود، محسن رضایی میرقائد شبیه است.
امروز یکشنبه بعد از دوهفته تعطیلی، یکبار دیگر مجلس شورای اسلامی جلسه علنی داشت، جلسه ای که مهمترین موضوعی که در آن مطرح شد انتقاد تعدادی از نمایندگان به مدیریت جلسات مجلس و بخصوص ریاست قالیباف بود.
 
قرار بود در مجلس یازدهم نماینده‌تر نداشته باشیم!
مهمترین انتقاد سخنان محمود احمدی بی غش بود که در تذکری با انتقاد از عملکرد هیات رئیسه مجلس گفت: قرار بود در مجلس یازدهم نماینده‌تر نداشته باشیم ولی این اتفاق رخ نداده است.
وی در ادامه گفت:  آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یکبار رئیس مجلس به نطق ها توجه کنند؟ انگار نطق های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود و ما دلیل آن را نمی‌دانیم.
وی افزود: آقای قالیباف از ما نمایندگان انتظار دارند که اول صبح و قبل از شروع دستور به حرف‌های ایشان با طمأنینه گوش دهیم و ‌بعد توجهی به نطق های سایر نمایندگان ندارند. آیا ایشان نماینده‌تر است؟ دولت که به نطق‌ها گوش نمی دهد و رئیس مجلس هم در زمان نطق از مجلس بیرون می‌رود. انگار این تبدیل به رویه ثابتی شده است.
نماینده شازند یادآور شد: بعد از انتخابات مجلس، یعنی از اسفند سال ۹۸ تا شروع به کار دوره یازدهم یعنی خرداد سال جاری کاندیداهای ریاست مجلس قول‌هایی به ما داده‌اند از جمله اینکه مجلس یازدهم با دوره های قبل متفاوت است و رئیس محور نیست و در این دوره ما نماینده‌تر نداریم. حال چرا حدود ۲۰۰ نماینده چندین سوال از رئیس جمهور پرسیدند و هیات رئیسه و رئیس مجلس اجازه اعلام وصول سوال را نمی‌دهد. آیا واقعا عقل این تعداد نماینده نمی‌رسد و رئیس مجلس همه چیز را می‌داند؟ این چه وضعیتی است که هیات رئیسه درست کرده است؟. مگر اینجا مجمع تشخیص مصلحت است که رئیس مجلس تشخیص می دهد چه چیزی اعلام وصول شود و چه موردی اعلام وصول نشود.
جالب اینجا بود که در میان تذکر این نماینده،  میکروفن وی به صورت خودکار قطع شد و بعد از این اتفاق احمدی بی غش با فریاد اعتراض داشت و با فریاد گفت که اگر هیات رئیسه پاسخی داشت نباید میکروفن را قطع می کرد و اجازه بیان صحبت را می‌داد.
 
دو هفته است از مردم ناسزا می شنویم
جواد نیک بین هم در تذکری با تاکید بر ضرورت حفظ شأن و منزلت و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان گفت: دو هفته است که در حوزهای انتخابیه از مردم نقد و ناسزا می شنویم، اقتدار مجلس کجا رفته است؟ کسی پاسخگوی وضع کشور نیست و ما نمایندگان نمی توانیم حداقل از رئیس جمهور سوال کنیم. متاسفانه هیات رئیسه مجلس به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند چرا طرح سوال را اعلام وصول نمی کنید؟!
  
آقای رئیس از حرف های خارج از موضوع خوششان می آید
غلامرضا نوری  نماینده بستان آباد و سخنگوی فراکسیون مستقلین نیز در تذکری به صحبت‌های علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس واکنش نشان داد.و خطاب به قالیباف گفت: طبق ماده ۱۰۹ ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند به او در این باره تذکر دهد. ۹۰ درصد صحبت‌های آقای سلیمی خارج از دستور بود و رئیس مجلس به آن تذکر نداد و وقتی تذکر داد که دیگر صحبت آقای سلیمی به آخر رسیده بود انگار آقای رئیس هم از طرح این مباحث بدش نمی‌آید.
نوری ادامه داد: آقای سلیمی در مجلس نهم حضور داشت. برجام در دوره مجلس نهم در دو ماه و نزدیک به ۲۰۰ ساعات در کمیسیون ویژه برجام به ریاست آقای زاکانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این جلسات با حضور مهمانان خارجی و داخلی بود. ابتدا طرح دو فوریتی داده شد و به دلیل رای نیاوردن تبدیل به طرح یک فوریتی شد. در جلسه اصلی بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی طرح مربوط به برجام به رای گذاشته شد پس آیا این جفا به مجلس نیست که به نمایندگان مجلس نهم بگوید برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کردید.
گزارش: خاطره میرزا
 


کد مطلب: 138292

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/138292/نطق-نمایندگان-یا-زنگ-تفریح-قالیباف

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir