کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرویس مخفی آماده اخراج رئیس جمهوری از کاخ سفید می شود

دیکته شکست به ترامپ

رسانه های جمهوری خواهان تغییر رویه داده اند

17 آبان 1399 ساعت 19:16

 شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد. آخرین اخبار و آمار رسمی تا شامگاه شنبه نشان می دهد که «جو بایدن» با 264 رای الکترال در مقابل 214 رای الکترال «دونالد ترامپ» پیشتاز است.


 شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد. آخرین اخبار و آمار رسمی تا شامگاه شنبه نشان می دهد که «جو بایدن» با 264 رای الکترال در مقابل 214 رای الکترال «دونالد ترامپ» پیشتاز است. ایالات متحده منتظر اعلام نتیجه نهایی است ؛ ترامپ موفقیت دموکرات ها را به چالش می کشد اما سبد رای آنها هر لحظه سنگین و سنگین تر می شود.
فارغ از هیاهوی ترامپ ، در صورتی که بایدن بتواند در هر کدام از ایالت های باقی مانده از جمله نوادا با ۶ رای الکترال، جورجیا با ۱۶ رای الکترال، پنسیلوانیا با ۲۰ رای الکترال و آریزونا با ۱۱ رای الکترال پیروز شود ؛ عنوان ریاست جمهوری را تصاحب خواهد کرد.
پولتیکو می نویسد که تنها تعداد اندکی از کسانی که در حلقه نزدیک دونالد ترامپ هستند ؛ وی را ترغیب به نپذیرفتن شکست می کنند. تیم ترامپ در حزب جمهوری خواه به دنبال جمع آوری 60 میلیون دلار برای بازشماری آرا و طرح شکایت علیه نتیجه انتخابات هستند. 
پولتیکو تاکید می کند که درون ستاد مبارزات انتخاباتی ترامپ ، واقعیت شکست در حال پذیرفته شدن است. گزارش ها نشان می دهد در حالی که مقامات ارشد کارزار مبارزات انتخاباتی وی همراه با وکلا درگیر گفتگو در مورد گزینه های قانونی رییس جمهوری برای مخالفت بر سر آرای الکترال هستند، سایر اعضای کارزار وی منتظر هستند که ترامپ چه زمانی شکست را اعلام می کند.
نیویورک تایمز هم می نویسد که اعضای حزب جمهوری‌خواه همچنین نگران هستند رئیس جمهوری بدون ‌سر و صدا نرود و در حال بحث درباره اقدامات خود هستند.جمهوری خواهان در حال بررسی این هستند که چطور به ترامپ بفهمانند باید برود، و شاید به او توصیه کنند که رفتن بی‌سر و صدا می‌تواند به او، خانواده‌اش و کسب و کارش کمک کند، ضمن آنکه می‌تواند بار دیگر در ۲۰۲۴ کاندیدا شود.
 
غیبت معاون اول رئیس جمهوری آمریکا
شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا می‌گوید از مقام‌های داخل کاخ‌سفید شنیده که فضای در داخل کاخ سفید «بسیار سنگین» بوده و برخی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری سرکار حاضر نشده‌اند. تارا مک کلوی، گزارشگر کاخ‌سفید بی‌بی‌سی هم که روز جمعه مطابق معمول به کاخ سفید رفته می‌گوید شاهد همین فضا بوده است.
او می گوید: «بسیاری از میزهای کاری خالی است و فضای کاخ‌سفید التهاب‌آور است. بسیاری از کارکنان در خارج از کاخ‌سفید با موبایل مشغول مکالمات خصوصی هستند و دائم در اطراف قدم می‌زنند.»
در این میان ، سوالاتی درباره «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده که غیب شده است. به گزارش ان بی سی ، پنس 4 روز است که در انظار عمومی ظاهر نشده. او روز پنج‌شنبه در نطق‌ آقای ترامپ کنار رئیس جمهوری آمریکا نبود و  فعلا هیج برنامه عمومی ندارد. نکته اینجاست که پنس روز جمعه بیانیه‌ای در حمایت از آقای ترامپ و ادعاهایش نداد و پستی هم در شبکه‌های اجتماعی نگذاشت.
 
رویگردانی رسانه های محافظه کار
به موازات رویگردانی سیاستمداران جمهوری خواه از ترامپ ، رسانه های محافظه کار تغییر موضع داده اند. این رسانه ها از جمله فاکس نیوز، وال استریت ژورنال و نیویورک پست ظاهرا اینگونه به مخاطبان خود القا کرده اند ترامپ احتمالا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شکست خورده است.
پیام جدید این رسانه ها از قرار معلوم با هماهنگی بوده و در قالب آن از ترامپ خواسته شده است میراث خود را با نشان دادن متانت نسبت به شکست حفظ کند.این پیام در رسانه هایی منتشر شده که شخص ترامپ با اشتیاق زیادی از آنها بهره برداری کرده است.
«لورا اینگراهام» مجری فاکس نیوز که پس از سخنرانی در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان در سال ۲۰۱۶ با رئیس جمهوری صمیمیت پیدا کرد، در سخنان حیرت انگیزی که به نظر می رسد شخص ترامپ را هدف قرار داده، به وی توصیه کرده است شکست را با لطف و آرامش پذیرا باشد.
روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشتاری با تقریبا همان پیام مشابه به چاپ رساند. این روزنامه نوشتار خود را با عنوان «پایان کار ریاست جمهوری» چاپ کرد و نوشت که ترامپ حق دارد در دادگاه بجنگد، اما برای اثبات تقلب در انتخابات به مدرک نیاز دارد. در این نوشتار به رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده شده است درصورت خودداری از پذیرش شکست قانونی، میراث وی تا حد زیادی از بین خواهد رفت.
نیویورک پست ، نشریهِ تحت مالکیت روپرت مورداک در دو مقاله با لحن کاملا متفاوت منتشر کرده است.  در یکی از این دو، رئیس جمهوری را به طرح ادعایی بی اساس مبنی بر تلاش برای سرقت انتخابات متهم کرده است و در مقاله دیگر،  این نشریه نیز «دونالد ترامپ جونیور» پسر رئیس جمهوری آمریکا به انتشار وحشت زده یک توئیت بدون مدرک یاد شده است.
 
اتهام نقض قانون کاخ سفید
در میان هیاهوی ترامپ درباره تقلب در انتخابات ، رویترز گزارش داد تحقیقاتی در سطح فدرال درباره نقض قوانین انتخاباتی توسط ستاد انتخاباتی ترامپ در استفاده از کاخ سفید به عنوان مقر انتخاباتی در روز انتخابات آغاز شده است.دیده بان فدرال آمریکا موسوم به «دفتر شورای ویژه» که یک نهاد مستقل قضایی در آمریکا است تحقیقاتی را در زمینه اتهام سو استفاده ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ از کاخ سفید بعنوان مقر و مرکز انتخاباتی در روز انتخابات، آغاز کرده است.
بنابر قانون هچ  (Hatch Act)  صوب سال ۱۹۳۹میلادی، به غیر از شخص رئیس جمهوری و معاون رئیس جمهوری آمریکا، سایر کارکنان در دستگاه های اجرایی فدرال آمریکا از دخالت در فعالیت های سیاسی، بخصوص سوءاستفاده از مقام خود برای اعمال نفوذ در امر انتخابات منع شده اند.
 
احتمال توسل به زور علیه ترامپ
ترامپ تاکید می کند که حاضر به پذیرش شکست نیست اما نیوزویک در گزارش مفصلی نوشت که اگر وی حاضر به ترک کاخ سفید نشود، این وظیفه سرویس مخفی است که او را بیرون بیندازد.این گمانه زنی وجود دارد که شاید ترامپ در مقابل تخلیه کاخ سفید مقاومت کند ؛ البته او رسما چنین حرفی را نزده است.
پیش از این هم در ایالات متحده چنین اتفاقی نیفتاده که بتوان بر اساس آن نظر داد و هیچ تهدید جدی وجود ندارد که چنین اتفاقی در ژانویه بیفتد اما یک طرح برای اجتناب از بروز بحران در روند انتقال قدرت وجود دارد.
در متمم بیستم قانون اساسی آمده که هر رئیس جمهوری دیگری که در شرف اتمام دوره خود است اگر ظهر ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ شکست بخورد و همچنان پس از اتمام دوره‌اش در کاخ سفید بماند و تلاش کند تا در این کار اصرار وزرد، این وظیفه سرویس مخفی است او را برای حفظ جایگاه ریاست جمهوری بعدی از کاخ سفید بیرون بیندازد.
یکی از مقام‌های سابق آمریکا دخیل در روند انتقال قدرت از باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق و ترامپ گفت: «سرویس مخفی اوباما را به خارج از ساختمان کاخ سفید هدایت کرد. آنها همانند پیرمردی که در چنین عمارتی سرگردان بود، با اوباما رفتار کردند.»
اینکه آیا واقعا ترامپ در مراسم روز تحلیف شرکت می‌کند یا خیر، برای انتقال واقعی اختیارات مهم نیست. یکی دیگر از مقام‌ها گفت: «اگر ترامپ بگوید که با پای خودش از کاخ سفید نمی‌رود، این وظیفه سرویس مخفی است که او را بیرون ببرند. آنها ممکن است به او بگویند اگر برای خودش بلیط هواپیما ردیف نکند، مجبور شوند برایش بلیطی تهیه کنند.»
چنین سناریویی بی سابقه خواهد بود. از ۴۳ مردی که پیش از ترامپ رئیس جمهوری بودند، ‌۳۵ تای آنها با دست خودشان قدرت را به دیگری انتقال دادند. هشت نفر فوت کردند و یکی هم کناره‌گیری کرد.
 
گزارش: علی ودایع
 


کد مطلب: 139380

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/139380/دیکته-شکست-ترامپ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir