; ?>; ?> شبه کودتای ترامپ در پنتاگون - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۲
رفقای ترامپ اداره پنتاگون را در دست گرفته اند

شبه کودتای ترامپ در پنتاگون

فعالیت گسل های جنگ های داخلی آمریکا تشدید شده است
اوضاع آمریکا به شدت آشفته است. واشنگتن دیگر نمی خواهد سر به تن «دونالد ترامپ» باشد اما فعلا چاره ای جز تحمل رئیس جمهوری ورشکسته در کاخ سفید ندارد.
شبه کودتای ترامپ در پنتاگون
اوضاع آمریکا به شدت آشفته است. واشنگتن دیگر نمی خواهد سر به تن «دونالد ترامپ» باشد اما فعلا چاره ای جز تحمل رئیس جمهوری ورشکسته در کاخ سفید ندارد. پدران آمریکا چنین موردی را پیش‌بینی می‌کردند؛ همانطور که همکارم ماتئو روزسا گفته بود، در اوایل تاریخ آمریکا، جورج واشنگتن به آمریکایی‌ها علیه انتخاب رئیس‌جمهوری که از کناره‌گیری امتناع کند، هشدار داده بود.
ترامپ به لحاظ شخصیتی دچار بیماری نارسیسم است که اکنون به بیماری جنون لحظه ای دچار شده است. علاوه بر این ، شبکه خبری «ای.بی.سی نیوز» تاکید می کند که با پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ و خروج وی از کاخ سفید ، موجی از اتهامات و شکایت های حقوقی سرازیر خواهد شد. کارشناسان حقوقی می گویند ترامپ طی مدت حضور خود در کاخ سفید توانسته بود از طریق وکلای خود اتهامات مالی که به وی و شرکت های وابسته به او نسبت داده شده بود را با فرافکنی از مسیر اصلی تحقیقات منحرف سازد اما در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۹ زمانی که کاخ سفید را به رقیب خود واگذار کند، همه چیز تغییر خواهد کرد.
  «ریچارد بن ونیست»  (Richard Ben-Veniste) از مقامات سابق قضایی آمریکا و بازپرس ارشد در ماجرای تحقیقات رسوایی واتر گیت ریچارد نیکسون دراین مورد به این شبکه خبری آمریکایی گفت: جای هیچ پرسشی نیست که دونالد ترامپ بعنوان یک شهروند عادی به موجب شکایات و تحقیقات فعالی که در مورد وی درجریان است محاکمه و مجرم شناخته نشود.
همه این شرایط باعث می شود ، ترامپ خود را به زمین و زمان بکوبد که بایدن برنده انتخابات نیست اما در آمریکا حرف آخر را نظر سنجی ها و افکار عمومی می زند. بر اساس نتیجه تازه ترین نظرسنجی رویترز و ایپسوس در آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود ۸۰ درصد از شهروندان این کشور، پیروزی جو بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۰۲ (۱۳ آبان ماه) پذیرفته اند ؛ نکته اینجاست که رئیس جمهوری آمریکا حاضر به پذیرش شکست نیست .
ترامپ فعلا روی ۱۳ درصد می گویند که هنوز نتیجه نهایی این انتخابات روشن نشده و 3 درصد نیز ترامپ را پیروز این رقابت تنگاتنگ می دانند ؛ برای به آشوب کشیدن آمریکا برنامه ریزی می کند. ترامپ همراه با ادامه پافشاری بر نپذیرفتن شکست در انتخابات، روز سه شنبه در پیامی توئیتری با حروف بزرگ و درشت نوشت: ما پیروز خواهیم شد. او بدون ارایه مدرک و شاهدی مدعی شده که علت باختن وی در انتخابات، رخ دادن تقلب های گسترده در روند رای گیری و شمارش بوده است.
 
قلع و قمع مقامات پنتاگون توسط ترامپ
برکناری «مارک اسپر» رئیس پنتاگون در کنار مجموعه شرایط پیش آمده در آمریکا نگرانی ها درباره بروز خشونت دوچندان کرده می کند.  از طرف دیگر ، بنا به نوشته پولتیکو موجی از استعفا در پنتاگون به راه افتاده است. تا پایان روز سه‌شنبه معاونت‌های سیاسی، اطلاعاتی و دفاعی وزیر دفاع استعفا کرده‌اند و به جای آنها وفاداران ترامپ گذاشته شدند.
«کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا امور و وظایف مربوط به سیاستگذاری دفاعی را به «آنتونی تاتا» سپرده است.
دموکرات‌ها دولت ترامپ را به اقدام در جهت تضعیف امنیت ملی متهم کرده‌اند. «آدام اسمیت» رئیس کمیته سرویس های مسلح مجلس نمایندگان گفته است: «ارزیابی اینکه در چه سطح خطرناکی از عزل و نصب‌ها در وزارت دفاع قرار داریم سخت است آن هم در دوران انتقال قدرت. اگر این آغاز یک روند باشد و رئیس جمهور خبرگان امنیت ملی را برای جایگزینی افراد وفادار به خود تغییر دهد برای ۷۰ روز آتی در سطح بسیار بالایی از  خطر قرار می‌گیریم.»
گفته شده اندرسون به دلیل اختلافاتش با دولت بر سر انتصاب متحدان ترامپ در وزارت خانه‌اش استعفا کرده است.پس از او جین استوارت، رئیس دفتر وزیر دفاع موقت کریس میلی برکنار شد و پس از آن جوزف کرنان، معاون وزیر دفاع در امور اطلاعات استعفای خود را تقدیم کرد.
 
بازگشت به جنگ های داخلی
نوع تغییر چیدمان پنتاگون این فکر را به ذهن متبادر می کند که ترامپ قصد دارد در 70 روز آینده دست به یک اقدام غیر معمول بزند. تا اینجای کار هیچ کدام از دلایلی که رئیس جمهوری آمریکا درباره تقلب ادعا کرده ، اثبات نشده است. نگرانی ها در واشنگتن این است که ترامپ برای 70 روز دست به بحران آفرینی در ایالات متحده بزند و در نهایت با توسل به ارتش امور را در چنگ خود نگه دارد که این یک فاجعه بزرگ برای رویای آمریکایی است.
«آماندا مارکوت» ستون‌نویس مجله سالن می‌گوید که ظاهرا تلاش کودتای ترامپ چندان سازمان‌یافته نیست، زیرا مشخص است که ترامپ حمایت ژنرال‌ها را ندارد که تشبیه به نمایش دلقک می شود.
واشنگتن پست هم می نویسد که کودتا یک چیز است، اما جنگ داخلی چه؟ ذکر این نکته اهمیت دارد که ۷۱ میلیون آمریکایی به ترامپ رای دادند و ۷۶ میلیون طرفدار جو بایدن بودند. نگرانی مضاعف اینجاست که گسل های جنگ های داخلی ایالات متحده ،  پیش از سال ۲۰۱۶ فعال شده است. واشنگتن امیدوار است که سیستم فدرالی بتواند با طرفداران مسلح ترامپ را در نطفه خفه کند.
همانطور که واشنگتن پست توضیح داده است، در حالی که آمریکایی‌ها با هم اختلاف‌نظر دارند، معمولا جنگ‌های داخلی زمانی به وقوع می‌پیوندند که "کشور ضعیف باشد." به عبارت دیگر، وقتی یک کشور هم‌زمان نرخ بالای فقر، فقدان اجرای قانون و قابلیت‌های ارتش برای کنترل شورش‌های مسلح را داشته باشد.
دیگران اما چندان خوش‌بین نیستند که وقوع یک جنگ داخلی در افق دید نباشد. «ریچارد کریتنر» تاکید می کند که مسائل منجر به اولین جنگ داخلی در آمریکا از بسیاری جهات حل نشده است. حل و فصل چنین مسائلی به ندرت مسالمت‌آمیز انجام می‌شود. همچنین نیروهای متخاصم خارجی و دیگر نیروهایی هستند که در این انتخابات مداخله می‌کنند. تمام عناصر وقوع یک جنگ داخلی اکنون در آمریکا مهیاست.
گزارش: علی ودایع
 
کد مطلب: 139639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *