کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر مینو محرز در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» پاسخ داد:

چطور داوطلب تزریق واکسن کرونا شویم؟

18 آذر 1399 ساعت 15:41

بیش از یکسال از روزی که خبر رسید ویروسی ناشناخته در سرزمین چشم بادامی دیده شده و قربانی میگیرد، گذشته است. ویروسی که چند ماه بعد مهمان ناخوانده و البته که منحوس دنیا شد و لذت زندگی کردن را از کره زمین سلب کرد.


بیش از یکسال از روزی که خبر رسید ویروسی ناشناخته در سرزمین چشم بادامی دیده شده و قربانی میگیرد، گذشته است. ویروسی که چند ماه بعد مهمان ناخوانده و البته که منحوس دنیا شد و لذت زندگی کردن را از کره زمین سلب کرد. کرونا ویروس یا همان کووید 19 آمده و گویا قصد رفتن هم ندارد! ویروسی میکروسکپی که خانه‌ها را مهر و موم کرده و بشریت را در حسرت دیدار و در آغوش کشیدن گذاشته است. ویروسی نامیمون که حالا یکسال است ماسک را به صورت‌هایمان دوخته است.
 از همان روزهای ابتدای ظهور این پدیده منحوس، جامعه بهداشت و درمان در جای جای دنیا دست به کار شدند تا راه علاجی برای آن پیدا کنند، دارویی که از شدت بیماری بکاهد یا واکسنی که بدن را در برابر این ویروس تاج شکل مصون کند. چند ماهی هست که هر روز خبری از نقطه‌ای از دنیا به گوش می‌رسد و شرکت و کشوری ادعا می‌کند که توانسته است به واکسن کرونا ویروس دسترسی یابد، چین و روسیه از یک سو، دانشگاه آکسفورد از سوی دیگر، شرکت مدرنا و فایزر نیز از طرفی دیگر، مردم دنیا را امیدوار کرده اند که بار دیگر به روزهای بدون کرونا، به نفس کشیدن بدون ماسک، به جشن و میهمانی، و به در آغوش کشیدن هم بیندیشد. در میان نام شرکت‌ها و کشورهای بزرگ دنیا که می‌گویند موفق به ساخت واکسن شده‌اند، نام ایران نیز قرار دارد.
به گزارش«مردم سالاری آنلاین» این روزها خبر رسیده است که ایران نیز گام‌های مثبتی را در راستای ساخت واکسن کرونا برداشته و این واکسن در حال نزدیک شدن به مرحله تست انسانی است. اما چه گروه سنی می‌توانند داوطلب تزریق باشند؟ داوطلبان چطور می توانند اعلام آمادگی کنند؟واکسن ایرانی کرونا در چه مرحله‌ای است؟ از چه ویژگی هایی برخوردار است؟ شبیه واکسن تولید شده در چین و روسیه است یا می‌تواند با واکسن‌های ساخته شده در آمریکا و انگلیس رقابت کند؟ چه مدت زمانی ایمنی ایجاد می‌کند؟ در این گزارش سعی کرده‌ایم به سوالات و ابهامات شما در خصوص واکسن ایرانی کرونا پاسخ دهیم.
چندی پیش کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسن ایرانی کرونا در صفحه توئیتر خود نوشته بود که «نخستین واکسن ایرانی کرونا مبتنی بر فناوری ویروس غیرفعال شده یا Inactived خواهد بود. دو واکسن ایرانی دیگر همزمان با فناوری mRNA که تکنولوژی مورد استفاده در واکسن مادرنا و فایزر است که اینک در مرحله مطالعه حیوانی و پیش بالینی هستند که احتمالا به زودی به مرحله مطالعه بالینی خواهند رسید.»
مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونا نیز ۱۶ آذر به ایسنا گفته بود که واکسن ایرانی کرونا مرحله آزمایش روی حیوانات را به‌طور موفقیت‌آمیز طی کرده و مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده‌ است. در صورت موفقیت این فاز، تولید آن تابستان آینده آغاز می‌شود. او که محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی نیز هست اعلام کرده بود که واکسن کرونایی که در ایران تولید شده، در واقع ویروس ضعیف شده است و مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است. به گفته وی ویروس ضعیف کرونا به تولید آنتی‌بادی در بدن انسان و افزایش مقاومت بدن استفاده‌کنندگان از آن در برابر ابتلا به کرونا کمک می‌کند. این فرایند، روش سنتی تولید واکسن در جهان است.
به گفته او اما واکسن‌هایی که شرکت‌های فایرز و بیون‌تک و نیز شرکت مودرنا تولید می‌کنند فرایند دیگری را در تولید آنتی‌بادی در بدن انسان طی می‌کنند. این واکسن‌ها پس از ورود به بدن، به سلول‌ها فرمان می‌دهند پروتئین ویروس کرونا موسوم به «اسپایک» را تولید کنند. تولید این پروتئین، سیستم ایمنی بدن انسان را برای تولید آنتی‌بادی فعال می‌سازد.
دکتر محرز روز دوشنبه نیز به خبرآنلاین گفته بود که واکسن ایرانی کرونا در مرحله اول روی ۵۶ نفر و در مرحله بعدی باید روی حدود ۱۰۰ نفر داوطلب تزریق شود. این مرحله آزمایش روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال انجام می‌شود، یعنی مقاومترین گروه سنی. محرز از وجود یک رضایتنامه برای داوطلبین خبر داد و تاکید کرد که داوطلبان تست واکسن کرونا به شرطی که به کووید19 مبتلا نشده باشند انتخاب می‌شود.
او در این گفت‌وگو از اقامت داوطلبان تزریق واکسن کرونا در یک هتل خبر داد که در مدت تزریق واکسن، کووید نگیرند و تحت نظر باشند. به گفته وی همچنین یک بیمارستان سیار با پزشک و تمام تجهیزات در کنار هتل محل استقرار در نظر گرفته خواهد شد.
محرز اعلام کرد که واکسن ایرانی کرونا در دو نوبت تزریق می‌شود. بعد از تزریق نوبت اول داوطلبان کنترل می‌شوند. محقق اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی کرونا تاکید کرده است که به داوطلبان جایزه‌ داده خواهد شد، اگر مشکلی برایشان پیش بیاید بیمه هستند و خدایی نکرده اگر مسئله حادتری پیش بیاید دیه به آنها تعلق می‌گیرد.
او توضیح داده است که ممکن است این اتفاق رخ بدهد، در حال حاضر مشغول چیدن مقدمات هستیم و اگر بهمن شروع کنیم و سه مرحله آزمایش انسانی را اجرا کنیم و انشالله موثر باشد ساخت آن تا اردیبهشت یا خرداد زمان می‌برد. به گفته وی در خوشبینانه ترین حالت ممکن زمان رسیدن واکسن خارجی زودتر از تیرماه نخواهد بود.
پس از انتشار این خبر در تارنما و صفحه اینستاگرام مردم سالاری آنلاین، بسیاری از مخاطبان برای ما نوشته‌اند که می‌خواهند داوطلب تزریق واکسن کرونا باشند، اما نمیدانند باید چطور اعلام آمادگی کنند! برخی حتی شماره تلفن خود را ثبت کرده‌اند. نکته جالب اینجاست که همه آنها بعد از اعلام آمادگی برای داوطلب بودن، گفته‌اند که می‌خواهند با این کار به بشریت خدمت کنند. «مردم سالاری آنلاین» در راستای دریافت پاسخ به سوال این داوطلبان با دکتر مینو محرز تماس گرفت تا او به عنوان محقق اصلی پروژه ساخت واکسن ایرانی کرونا به ما بگوید داوطلبان تزریق واکسن چطور باید اعلام آمادگی کنند؟
دکتر مینو محرز، در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با اشاره به اینکه هنوز نحوه پذیرش داوطلبان مشخص نشده است گفت: به محض مشخص شدن نحوه ثبت نام و گزینش داوطلبان از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه واکسن در حال آماده شدن برای مرحله کارآزمایی بالینی است و حداکثر تا بهمن ماه تست انسانی آن آغاز می‌شود افزود: انشالله اگر همه چیز خوب پیش برود ما تا اواخر خرداد ماه واکسن خود را خواهیم داشت.
محرز در خصوص ایمنی واکسن کرونای ایرانی نیز گفت: این واکسن روی میمون تا 3 ماه ایمنی داشته است، باید ببینیم که در انسان چگونه عمل خواهد کرد.
به گفته محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی، دنیا به سمتی می رود که گفته می‌شود هرکسی می‌تواند واکسن بسازد مهم نیست، نوع واکسن مهم نیست، فقط باید موثر باشد که بتوان واکسینه کردن را در سراسر دنیا آغاز کرد تا پاندمی کنترل شود.
مجرز تاکید کرد که مسئله، مسئله مسئولیت جهانی است. اگر دنیا بخواهد به حالت عادی برگردد باید همه دنیا به واکسن دسترسی داشته باشند. واکسن ایرانی نیز در لیست سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و نهایتا بعد از تایید سازمان بهداشت جهانی به تولید انبوه خواهد رسید.
شاید هنوز باور نکرده باشیم که کرونا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، یا همچنان در گوشه و کنار ذهن ما دسترسی زود هنگام کشورمان به واکسن خارجی کرونا با وجود تحریم‌ها غیر ممکن باشد، همانطور که واکسن آنفلوآنزا با ماه‌ها تاخیر به دستمان رسید، اما درصورتی که تست انسانی این واکسن ایرانی موفقیت آمیز باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که ما نیز همزمان با بسیاری دیگر از کشورهای دنیا ماسک از صورت برداریم و بار دیگر به زندگی لبخند بزنیم. امید اینکه این روز به زودی فرا برسد...
گزارش: مانیا شوبیری
 


کد مطلب: 141130

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/141130/چطور-داوطلب-تزریق-واکسن-کرونا-شویم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir