۰
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۱
با تاکید بر توان مقابله قاطع و مستحکم کشور در مقابل هر گونه تهدیدی صورت گرفت

اخطار نظامیان ایران به آمریکا

بهانه تراشی دولت آمریکا برای ایجاد جنگ در منطقه موضوع جدیدی نیست اما مدتی است که به نظر می رسد دولت ترامپ سعی دارد در آخرین روزهای حیات خویش دست به اقداماتی بزند که آتش جنگ را در منطقه و بخصوص بین نیروهای آمریکایی و ایران روشن کند.
اخطار نظامیان ایران به آمریکا
بهانه تراشی دولت آمریکا برای ایجاد جنگ در منطقه موضوع جدیدی نیست اما مدتی است که به نظر می رسد دولت ترامپ سعی دارد در آخرین روزهای حیات خویش دست به اقداماتی بزند که آتش جنگ را در منطقه و بخصوص بین نیروهای آمریکایی و ایران روشن کند.
تحرکات نظامی آمریکا در هفته گذشته باعث شد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه نسبت به این موضوع به آمریکایی ها هشدار دهد و تصریح کند که ایران به دنبال جنگ نیست ولی بی درنگ از مردم، امنیت و منافع ملی خود دفاع خواهد کرد. این توئیت ظریف یگانه واکنش ایران به برخی تحرکات آمریکا نبود و مقامات مختلف لشگری و کشوری ایران نیز هشدارهایی به دولت و نظامیان آمریکایی دادند.
رسانه های غربی از جمله اکسپرس انگلیس طی روزهای اخیر در گزارشهایی به این موضوع پرداخته و از امکان درگیری بین طرف‌های مختلف در منطقه سخن گفتند. عمده دلایلی که رسانه‌های خارجی بر آن تاکید کرده و آن را موجب افزایش احتمال درگیری بین ایران و ائتلاف عربی – صهیونیستی دانسته اند، این موارد بود: خروج زیردریایی صهیونیستی از کانال سوئز به خلیج فارس، ورود ناو جورجیا به خلیج فارس، ترور شهید فخری زاده، پاسخ احتمالی ایران در سالروز شهادت سردار سلیمانی، و در نهایت احتمال شیطنت دولت ترامپ برای کارشکنی در مسیر احیای  برجام در دولت آینده آمریکا.
با این همه، پس از اخطارهای ایران و اعلام آمادگی برای پاسخگویی به اقدامات آمریکا، این کشور با خروج ناو هواپیمابر خود از منطقه، سعی کرد نشان دهد که قصد اقدام نظامی ندارد. روز جمعه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که ناو هواپیمابر "یو اس اس نیمیتز" منطقه عملیات فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را به سمت پایگاه دریایی "نورفولک" در ایالت ویرجینیا ترک کرد و المیادین به نقل از انیس نقاش، فعال رسانه‌ای و مدیر مرکز مطالعات امان لبنان، نوشت: واشنگتن از طریق قطر پیامی به تهران فرستاد و اعلام کرد قصد حمله به ایران را ندارد و ناو هواپیمابر را برای تأیید این پیام از منطقه خارج کرد.
پس از این اقدام روز شنبه روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان «در یک برگشت ناگهانی از استراتژی ایران، پنتاگون ناوهواپیمابرش را به خانه برگرداند» نوشت: پنتاگون به شکل ناگهانی تصمیم گرفت به دلیل اعتراض مشاوران ارشد نظامی،  ناو هواپیمابر "نیمیتز" را از خاورمیانه به خانه برگرداند، این موضوع نشان دهنده تغییر جهت از استراتژی به اصطلاح بازدارندگی چند هفته ای است که هدف آن جلوگیری از حمله به سربازان و دیپلمات های امریکایی در خلیج فارس است. مقامات مطلع گفتند که کریستوفر سی میلر سرپرست وزارت دفاع، دستور بازگشت ناو را به عنوان سیگنال "تنش زدایی" صادر کرد تا از گرفتاری و تنش ها میان ایران و آمریکا جلوگیری کند. مقامات ارشد پنتاگون می گویند؛ ارزیابی میلر این است که در حال حاضر فرستادن ناو نیمیتز، قبل از سالگرد ترور (شهادت) ژنرال سلیمانی، می تواند از سوی ایران به عنوان عامل تحریک درنظر گرفته شود و تهدیداتی علیه امریکا را عملی سازند. برخی از تحلیلگران از بازگشت نیمیتز به بندر اصلی خود در برمرتون واشنگتن به عنوان کاهش  تنش بین دو کشور استقبال کرده اند. مایکل پی مولوری ، مقام ارشد سابق سیاست خاورمیانه ای در پنتاگون گفت: «اگر نیمیتز در حال عزیمت است این می تواند به این دلیل باشد که پنتاگون معتقد است که این تهدید می تواند تا حدودی فروکش کند.»
با این حال و علی رغم عقب نشینی ظاهری آمریکا از ایجاد تنش، چند مقام نظامی کشور به آمریکا در زمینه پاسخ قاطع و پشیمان کننده ایران هشدار دادند.
حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران  با تاکید بر اینکه هیچ تهدید و تعرضی از سوی دشمنان را رها نخواهیم کرد ،گفت: ما هم در عمل نشان داده ایم و هم در بیان می گوییم که هر عملی از سوی دشمن علیه ما سر بزند ، آن را با ضربه ای متقابل ، قاطع و مستحکم پاسخ می‌دهیم .
وی در بازدید از یگانها، سامانه‌ها و تجهیزات نظامی مستقر در جزیره ابوموسی، وضعیت و آمادگی‌های دفاعی و رزمی در این جزایر را اطمینان‌بخش، قاطع، محکم و خلل ناپذیر توصیف کرد و افزود: امروز برای ارزیابی و اطمینان از آمادگی های قدرتمندمان در دریا و در مقابله با دشمنانی که گاهی رجزخوانی ها و لفاظی هایی همراه با تهدید انجام می‌دهند، در اینجا حاضر شده‌ایم، تا انشاالله از نزدیک با آمادگی‌های مدافعان آب‌های آسمانی سرزمین خود که در سطح مطلوبی قرار دارد، آشناتر شویم.
فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش به هر نوع دست اندازی به امنیت و منافع ملی کشورمان بویژه در حوزه دریایی تصریح کرد: ما هم در عمل نشان داده ایم و هم در بیان اعلام می کنیم هر عملی که از سوی  دشمن علیه ما سر بزند، آن را با ضربه ای متقابل، قاطع و مستحکم پاسخ می‌دهیم و این موضوع بارها ثابت شده است که ما هیچ تهدید و تعرضی از سوی دشمنان را رها نکرده و او را به حال خود وا نمی گذاریم.
از سوی دیگر رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که بخواهند جبهه جنگی را باز کنند، اظهار کرد: مردم مطمئن باشند فرزندان سرباز و بسیجی‌شان غافلگیر نخواهند شد و اگر دشمن بخواهد حرکتی کند، او را از کرده‌اش پشیمان می‌کنیم.
احمدرضا پوردستان درباره تهدیدات اخیر آمریکایی ها خاطرنشان کرد: احساس می کنم یک جنگ روانی است. آنها نگران بودند به خاطر سالگرد حاج قاسم تحرکاتی از سوی نیروهای ما باشد. از طرفی بخشی از نیروها را از عراق و افغانسان به خاطر امنیت  خارج می کنند. آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که بخواهند جبهه جنگی را باز کند، اما من این را به ملت شریف عرض می‌کنم که تمامی حرکت ها در منطقه و خارج از منطقه رصد و تحلیل می شود و متناسب با این حرکت های ظرفیت های آفندی لازم اتخاذ می شود و مردم مطمئن باشند فرزندان سرباز و بسیجی‌شان غافلگیر نخواهند شد و اگر دشمن بخواهد حرکتی کند او را از کرده اش پشیمان می کنیم.
همچنین مشاور و دستیار عالی رهبری با اشاره به تحرکات اخیر آمریکایی ها در عراق با تاکید بر اینکه نیروهای نظامی ما از اشراف عملیاتی و اشراف اطلاعاتی و آمادگی بالایی برخوردار هستند، گفت: هیچ گاه آغازگر جنگ نخواهیم بود اما اگر کسی به ایران حمله کند با اقتدار و آمادگی کامل جواب‌مان به صورت مستحکم داده خواهد شد.
سیدیحیی رحیم صفوی در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از تحرکات اخیر آمریکایی ها در عراق چیست، بیان کرد: نیروهای نظامی ایران اشراف اطلاعاتی کامل دارند و تمام تحرکات نظامی امریکا را از دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عمان، خلیج فارس و حتی پایگاه هایی که در کشورهای همسایه دارند، رصد اطلاعاتی می کنند. نقاط ضعف و اینها را می دهند. نیروهای نظامی ما از اشراف عملیاتی و اشراف اطلاعاتی برخوردار هستند و از آمادگی برخوردار هستند و می دانند رهبر مقتدری داریم که دستور می دهد پایگاه عین الاسد را با موشک بزنیم.
وی افزود: تحلیلم این است که از ضعف‌شان در حال منفعل شدن است. آنها نگران این هستند که در سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی و همچنین شهادت محسن فخری زاده ما عملیات هایی را انجام بدهیم. برآورد من این است که اینها در حالت پدافندی هستند و البته نباید دشمن را حقیر بشماریم. نیروهای ما در کمال اقتدار آمادگی کامل از منافعامان را دارند. آمریکایی می دانند نیروهایشان در منطقه بسیار آسیب پذیر هستند. ایران قادر است ناوهای هماپیمابر امریکایی را ظرف چند ساعت تبدیل به زیردریایی کنند. نظامی های امریکایی بیشتر از سیاسیون نقط ضعف خود را می دانند ولی به هر حال امیدواریم تا زمانی که دولت خبیث ترامپ برود، اتفاقی نیفتد.
علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در همین زمینه گفت: حضور بیگانگان در منطقه که مخل امنیت و موجب ایجاد فتنه و آتش‌افروزی است باید در اسرع وقت به پایان برسد و قادریم امنیت دریایی و سواحل منطقه را با کمک کشورهای حوزه خلیج فارس برقرار کنیم.

گزارش از: فخری سادات مسچی
 
کد مطلب: 142527
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *