۰
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۰
مردم‌سالاری‌آنلاین بررسی می‌کند:

چشم‌انداز بازار طلا در ایران

هفته اول سال ۲۰۲۱ برای طلا روزهای خوبی نبود و با افت ۱۱۰ دلاری تنها در یک هفته، قیمت اونس جهانی را از ۱۹۶۰ دلار به حدود ۱۸۵۰ دلار رساند که این تکانه بر اثر خبر تاثرگذاری واکسن کرونا فایرز و موفقیت‌آمیز بودن آن در کنترل بیماری رخ داد و نشانه‌های آن هم وارد بازار ایران شد.
چشم‌انداز بازار طلا در ایران
هفته اول سال ۲۰۲۱ برای طلا روزهای خوبی نبود و با افت ۱۱۰ دلاری تنها در یک هفته، قیمت اونس جهانی را از ۱۹۶۰ دلار به حدود ۱۸۵۰ دلار رساند که این تکانه بر اثر خبر تاثرگذاری واکسن کرونا فایرز و موفقیت‌آمیز بودن آن در کنترل بیماری رخ داد و نشانه‌های آن هم وارد بازار ایران شد.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، ارزش معاملاتی اونس جهانی طلا و همچنین نرخ دلار در بازار ایران؛ مهمترین متغیرها در نوسان قیمت طلا و سکه در کشور بوده و هستند. از طرفی آرام شدن نسبی تحولات سیاسی جهان از جمله تعیین نتیجه انتخابات آمریکا در آبان ماه هم توانست در بازار ارز ایران تاثیر مثبتی را به همراه داشته باشد.
این تاثیر؛ باعث کاهش نرخ ارز و دامنه نوسانات شد و امروز تقریبا نرخ ارز به یک ثبات نسبی رسیده و این موضوع هم تاثیرش را در بازارهای دیگر وابسته گذاشته است و برخی از کارشناسان اقتصادی با خوش‌بینی امیدوارند این روند ادامه داشته باشد و نرخ ارز حتی پایین‌تر هم بیاید.
این خوش‌بینی حاصل انتخاب بایدن در آمریکا هم هست چراکه اگر میزان تحریم‌ها براساس وعده او؛ کاهش یابد فروش نفت افزایش خواهد یافت و منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد می‌شوند و در نتیجه کمبود ارز در کشور کمتر خواهد شد. نتیجه این اتفاق کاهش نرخ ارز خواهد بود.
با توجه به اینکه اونس جهانی با دلار تعیین قیمت می‌شود کاهش نرخ دلار در ایران به معنای قدرتمندتر شدن پول ملی خواهد بود که این موضوع هم به کاهش نرخ سایر کالاهای وابسته به دلار بویژه طلا منجر خواهد شد.

تاثیر بیت کوین در بازار طلای جهانی 
بیت کوین یکی ارزهای دیجتالی است که این روزها قیمت آن به بیش از ۴۰ هزار دلار رسیده و تقاضا برای آن بیشتر از طلا شده است، این اتفاق فقط به بازار طلا شبیخون زد و بازار سکه ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. آخرین هفته کاری کامل در دی ماه برای بازار سکه پراسترس شروع شده است. ریزش قیمت طلا در بازار جهانی و ضعف دلار در بازار داخلی یعنی روز سقوط برای سکه.
البته برخی هم تحت تاثیر رکوردشکنی بیت کوین از بازار طلا خارج شدند. کرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفته است: «علاقه سرمایه‌گذاران موسسه‌ای به بیت کوین به دورنمای بلندمدت طلا لطمه زده است. حباب بیت کوین تا چند ماه دیگر بالاخره در مقطعی فرو خواهد ریخت، اما تا آن زمان طلا علاقه سرمایه‌گذاران بزرگ را از دست می‌دهد.»

سقوط سکه به چاه تحولات 
روز پنجشنبه ارزش سکه امامی‌ به بیش از ۱۲ میلیون تومان رسیده بود که این رقم در روز جمعه که بازار تعطیل بود کاهش چشمگیری داشت و به حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و امروز شنبه ۲۰ دی ماه این رقم به ۱۱ میلیون تومان کاهش یافته است! 
همین موضوع هم باعث شده تا صف‌های فروش در بازار طلا و سکه شکل بگیرد؛ از طرفی برخی از کارشناسان و فعالان بازار طلا و سکه از احتمال کاهش بیشتر نرخ اونس جهانی با شدت یافتن طرح واکسیناسیون جهانی در برابر کرونا خبر داده‌اند، از سوی دیگر در داخل هم با کاهش انتظارات تورمی‌ و کاهش مصرف به دلیل انتظار از کاهش قیمت‌ها؛ خریدار کمتری به بازارها مراجعه می‌کنند.
برآیند این اتفاقات کاهش محسوس و شدید نرخ سکه را در پی داشته و این احتمال دارد که حتی قیمت سکه در روزهای آینده به زیر ۱۰ میلیون تومان برسد وجود دارد. این پیش‌بینی از آنجایی شدت می‌گیرد که احتمال فروش نفت در سال آینده در اثر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران تقویت شده است.
البته همچنان حباب سکه با فرض این شرایط در محدوده ۶ درصدی قرار گرفته است؛ این میزان حباب نشان می‌دهد که سکه حتی از لحاظ نزولی خود را با سایر متغیرهای بازار هماهنگ نکرده است و توان افت بیشتر قیمت را دارد. حبابی که معمولا ارزش یک میلیون تومانی دارد و ترکیدن آن می‌تواند فرضیه کاهش قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان را تقویت می‌کند. 
با این وضعیت باید صبر کرد و دید در روزهای آینده با افزایش سرعت واکسیناسیون جهانی کرونا؛ قیمت اونس جهانی تا چه حدی کاهش خواهد یافت که این احتمال وجود دارد افت بیشتری را تجربه کند چراکه رشد قیمت اونس جهانی هم بر اثر بیماری کووید ۱۹ شکل گرفت و با ریشه کن شدن آن؛ قطعا شاهد نزول بیشتر قیمت خواهیم بود.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 142906
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *