۰
سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۵
"مردم‌سالاری‌آنلاین" گزارش می‌دهد:

مرغ و تخم‌مرغ؛ معضل جدید سفره مردم!

۵۰۰ هزار مرغ به دلیل آنفلوانزا معدوم شد
تلاش‌ها برای افزایش بیشتر قیمت مرغ و تخم‌مرغ ادامه دارد! وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ این روزها بسیار آشفته شده و اصلا معلوم نیست که قرار است چه بلایی سر تنها محصول پروتئینی مانده در سفره‌های مردم بیاید، یک روز جوجه‌ها را معدم می‌کنند و یک روز مرغ‌ها را، یک روز مرغ تخم‌گذار را به کشتارگاه می‌فرستند و یک روز نهاده را بهانه می‌کنند! 
مرغ و تخم‌مرغ؛ معضل جدید سفره مردم!
تلاش‌ها برای افزایش بیشتر قیمت مرغ و تخم‌مرغ ادامه دارد! وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ این روزها بسیار آشفته شده و اصلا معلوم نیست که قرار است چه بلایی سر تنها محصول پروتئینی مانده در سفره‌های مردم بیاید، یک روز جوجه‌ها را معدم می‌کنند و یک روز مرغ‌ها را، یک روز مرغ تخم‌گذار را به کشتارگاه می‌فرستند و یک روز نهاده را بهانه می‌کنند! 
به گزارش مردم‌سالاری‌آنلاین، با افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش توان خرید مردم، بسیاری مرغ را جایگزین آن کردند. با این حال این روزها بسیاری از مردم در بین دعواهای تعیین نرخ مرغ و بویژه تخم‌مرغ گیر کرده‌اند.
تغییر چندین باره و افزایشی قیمت مرغ و به دنبال آن تخم‌مرغ باعث شده تا نه مردم و نه بازار نداند که باید با چه قیمتی این محصولات را تهیه کنند. پرواز قیمت مرغ تا ۴۰ هزار تومان انتقادات و نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده و عرضه مرغ دولتی هم نتوانسته قیمت مرغ را کنترل کند. 
در همین حال تلاش‌های دولت برای کنترل مرغ باعث هرج و مرج قیمتی در بازار شد به نحوی که حالا پنج نرخ برای مرغ وجود دارد. ۱۸۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار، ۲۰۴۰۰ تومان قیمت مصوب کارگروه تنظیم بازار، ۲۳ هزار و ۵۰۰ تا ۲۴ هزار تومان قیمت اعلامی‌اتاق اصناف تهران، قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان بازار آزاد همگی باعث سردرگمی‌مردم شده است! این درحالی است که قیمت قسمت‌های مختلف مرغ قیمت‌هایی فراتر از این موارد دارند.

نقش نهاده دامی‌ در افزایش قیمت
بحث نرسیدن نهاده دامی‌ به دست مرغداران یا عرضه آن با نرخ آزاد بهانه همیشه مرغداران برای افزایش قیمت بوده است، این موضوع با نارسایی‌های جدید سامانه بازارگاه و همچنین ناهماهنگی بین وزارت صمت و جهاد کشاورزی در واردات و توزیع آن در بین مرغداران شدت بیشتری گرفت.
همین موضوع سبب شد تا بهانه به دست مرغداران بیافتد تا بتوانند پروژه تولید گران را کلید بزنند و هر روز هم به گران‌تر شدن قیمت این محصول پروتئینی دامن بزنند. برای این کار هم از هیچ تلاشی مضایقه نکردند. از جمله این تلاش‌ها معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه، فرستادن مرغ‌های تخم‌گذار به کشتارگاه، کاهش تولید از طریق کاهش جوجه‌ریزی و حالا هم معدم‌سازی ۵۰۰ هزار مرغ به بهانه آنفلوآنزای پرندگان است!
ناصر نبی‌پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با تایید این موضوع به تجارت‌نیوز گفته است: "به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی تا به حال ۵۰۰ هزار مرغ را معدوم کردیم. البته مقصر افزایش شیوع آنفلوآنزا سازمان دامپزشکی نیست بلکه مقصر خود مرغدارها هستند. واکسن آنفلوآنزا در بازار موجود و تزریق واکسن آنفلوآنزا اجباری است. متاسفانه در این زمینه مشکل فرهنگی وجود دارد. هر چند که قیمت واکسن‌ها هم بالاست."
نبی‌پور می‌گوید: «سه دوز واکسن برای هر مرغ شش هزار تومان تمام می‌شود، یعنی یک واحد مرغداری با ۱۰۰ هزار قطعه مرغ باید ۶۰۰ میلیون تومان بابت واکسن مرغ‌ها هزینه کند. البته این بخشی از هزینه مرغداران است. برای مرغ‌ها سایر واکسن‌های دیگر تزریق می‌شود که هزینه را بالاتر می‌برد!»

تخم‌مرغ ارزان نمی‌شود
مشکل دیگری که حتی دولت هم در حل آن مانده تعیین قیمت تخم‌مرغ است که امروز به شانه‌ای ۵۰ هزار تومان رسیده یعنی تقریبا به اندازه قیمت مرغ در بازار آزاد! این یکی از عجیب‌ترین قیمت‌هایی است برای تخم‌مرغ تعیین شده و البته در حال افزایش هم هست که افزایش قیمت آن به دلیل پرمصرف بودن در بسیاری از صنایع غذایی و شیرینی می‌تواند در پایه قیمت آنها هم تاثیر بگذارد.
سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن درباره قیمت تخم‌مرغ تا شب عید بیان می‌کند: «قیمت تخم‌مرغ تا شب عید کاهش پیدا نمی‌کند. چنانچه دولت قیمت‌ها را دستوری تعیین کند، قیمت مرغ همین رویه را دارد.»

واردات را آزاد کنید
این موضوع که تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ، به اختیار یا به اجبار، کمر به گران‌تر شدن تنها محصولات پروتئینی در سفره مردم بسته‌اند کاملا مشخص است. موضوع قابل توجه این است که وقتی در داخل کشور به هر بهانه‌ای تولیدکننده سعی در ایجاد بحران در تولید دارد تا بازار را با التهاب و کاستی مواجه کند و قیمت را افزایش دهد، باید به جای واردات میخ و سیخ و سنجاق ارز برای واردات این محصولات داده شود.
امروز مردم در شدیدترین فشارهای اقتصادی قرار دارند که بخش اعظمی ‌از آن از سوی صاحبان کالای داخلی اعمال می‌شود. در چنین شرایطی که تولید قصد جان مردم را کرده این دولت و مسئولان هستند که باید با مداخله موثر از ادامه این روند جلوگیری کنند.
کشتار مرغ‌های تخم‌گذار یا معدم‌سازی آنها دلیل اصلی کاهش تولید تخم‌مرغ است و مرغداران هم این موضوع را می دانند و به‌نظر می‌رسد در اقدامی ‌برنامه‌ریزی شده با همکاری مافیای نهاده به دنبال این هستند تا بتوانند قیمت این محصولات را به گوشت قرمز برسانند! همین الان هم بسیاری از مردم ناچار به حذف یا کاهش مصرف شدید مرغ و تخم‌مرغ شده‌اند.
نتایج گرانی این محصولات حذف از سبد خانوار و بروز آسیب‌های سلامتی در آینده است که می‌تواند هزینه‌های بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 143094
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *