۰
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۸
گزارش "مردم‌سالاری آنلاین" از رشد ۱.۷ برابری نقدینگی +اینفوگرافی

رشد نگران‌کننده نقدینگی در ایران

درحالی‌که بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است، آمارهای نشان می‌دهد این نگرانی غیرمنطقی هم نیست چراکه رشد نقدینگی در آذرماه شتابی بیش از ماههای پیش از آن گرفته است.
رشد نگران‌کننده نقدینگی در ایران
درحالی‌که بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است، آمارهای نشان می‌دهد این نگرانی غیرمنطقی هم نیست چراکه رشد نقدینگی در آذرماه شتابی بیش از ماههای پیش از آن گرفته است.
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری تلویزیون گفت: بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد.
 با این حال آمارها نشان می دهد رشد نقدینگی منطقی نیست. روند رشد نقدینگی نشان می دهد سرعت رشد نقدینگی مدام افزایش یافته است بطوریکه در اسفند سال گذشته میزان رشد نقدینگی ۴۱.۹ هزار میلیارد تومان بوده اما این میزان رشد، در آذرماه سال جاری ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این رشد نقدینگی در ایران بیسابقه و نگران کننده است. 
آمارها نشان می دهد حجم نقدینگی از آذرماه سال گذشته تا آذرماه امسال یعنی طی یک سال، ۱.۷ برابر شده و از ۲۴۷۲ هزار میلیارد تومان به ۳۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در واقع میانگین رشد نقدینگی در نه ماهه منتهی به آذرماه امسال، ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است اما سرعت این رشد در آذرماه امسال به رقم ۳.۲ درصد رسیده است. میزان رشد نقدینگی در تمامی ماههای سال جاری پیش از آذرماه، کمتر از ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده است اما در آذرماه به رقم عجیب ۹۸ هزار میلیارد تومان رسید که نه تنها بیسابقه بوده بلکه هشداردهنده است و می تواند نشاندهنده تداوم سیل نقدینگی و به تبع آن رشد تورم باشد؛ تورمی که همین حالا هم بالای ۴۰ درصد است و رشد دستمزدها مدتهاست که آن را جبران نمی کند. 
به صورت کلی به دارایی‌های نقدی، نقدینگی گفته می شود. اسکناس‌هایی که برای خرید مایحتاج، روزانه با خود حمل می‌کنیم نقدترین دارایی‌های ما هستند. هرچه بتوان سریع‌تر دارایی را بدون بوجود آوردن تغییر بسیاری در ارزش آن، به پول نقد تبدیل کرد، نقدینگی آن بیشتر است. برای مثال شما به راحتی می‌توانید پول‌های نگهداری شده در حساب سپرده خود را به اسکناس تبدیل کرده و خرج کنید اما نمی‌توانید واحد آپارتمانی خود را به همین سهولت به پول نقد تبدیل کنید. بنابراین، نقدینگی حساب سپرده از املاک و مستغلات بیشتر است. به صورت کلی، در اقتصاد به جمع پول و شبه پول «نقدینگی» می‌گویند. پول، همان دارایی های نقدی است و «شبه پول» دارایی‌هایی است که به صورت مستقیم به عنوان وسیله مبادله قابل استفاده و نقد نیست اما می‌توان آن‌ها را به پول نقد یا سپرده‌های بانکی تبدیل کرد. همانطور که کاهش نقدینگی در اقتصاد به رکود دامن می‌زند، افزایش آن نیز ممکن است باعث ایجاد تورم شود. به همین دلیل کنترل نقدینگی در اقتصاد کشور اهمیت دارد؛ موضوعی که در کشور ما کمتر جدی گرفته شده و حاصلش، رشد لجام گسیخته و بیسابقه نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم است.
کد مطلب: 144191
برچسب ها: نقدینگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *