۲
۰
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۹
با رد کلیات طرح «طرح شفافیت آرای نمایندگان» تکلیف یکی دیگر از شعارهای مجلس مشخص شد

مجلس انقلابیِ غیر شفاف!

هنوز یک سال از تشکیل مجلس فعلی نگذشته اما شعارهایی که این مجلس بر اساس آن تشکیل شده یکی یکی به سرانجام می‌رسد! آخرین فقره عملیاتی شدن شعارهای پرطمطراق مجلس با رد کلیات «طرح شفافیت آرای نمایندگان» به وقوع پیوست؛ طرحی که برای اجرای شفافیت شکل گرفته بود و بسیار برای آن تبلیغ شده بود؛ اما وقتی دیروز بالاخره بعد از مدتها به صحن علنی آمد با مخالفت نمایندگانی روبرو شد که گویی شفافیت را برای دیگران می‌خواهند!
مجلس انقلابیِ غیر شفاف!
هنوز یک سال از تشکیل مجلس فعلی نگذشته اما شعارهایی که این مجلس بر اساس آن تشکیل شده، یکی یکی به سرانجام می رسد! آخرین فقره عملیاتی شدن شعارهای پرطمطراق مجلس با رد کلیات «طرح شفافیت آرای نمایندگان» به وقوع پیوست؛ طرحی که برای اجرای شفافیت شکل گرفته بود و بسیار برای آن تبلیغ شده بود؛ اما وقتی دیروز بالاخره بعد از مدتها به صحن علنی آمد با مخالفت نمایندگانی روبرو شد که گویی شفافیت را برای دیگران می خواهند!
جالب است که در مجلس، موافقان طرح شفافیت آرای نمایندگان تاکید کردند که شفافیت یک مطالبه عمومی است و مجلس یازدهم باید به عنوان مجلس انقلابی به آن جامه عمل بپوشاند و مخالفان این طرح همگی بر لزوم شفافیت تاکید داشتند اما معتقد بودند این طرح نمی‌تواند آن طور که باید و شاید شفاف سازی کرده و تنها نمایندگان را در تصمیم گیری‌ها تحت فشار می‌گذارند. نتیجه رای گیری هم نشان داد که این توجیه چطور بر اولین گام برای شفاف سازی غلبه کرد و نتیجه این همه شعار برای شفاف سازی «هیچ» شد.
بعد از رای گیری معلوم بود که جمع کردن این داستان برای اکثریت مجلس و بخصوص هیات رئیسه مجلس که ادعاهای بسیار دارند، ساده نیست. برای همین هم بلافاصله حرفهایی در این باره زدند که خواندن آن نشان می دهد در چه وضعیت آچمزی قرار گرفته اند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رای گیری بیان کرد: از آن جا که این طرح آیین نامه داخلی مجلس را تغییر می داد نیازمند دو سوم آرا بود و تنها با ۳ رای به تصویب نرسید. هم مخالفین و هم موافقین کلیات با اصل شفافیت موافق بودند ان شاءالله کمیسیون آیین نامه تلاش کند تا در زمینه شفافیت گام برداریم!
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی رای نیاوردن طرح شفافیت آرای نمایندگان را بسیار تلخ و عبرت آموز دانست و گفت که امروز مجلس فرصت بسیار خوبی را برای اصلاح کشور از دست داد.
علیرضا زاکانی نماینده قم در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به مخالفت مجلس با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان نوشت: «عدم رای آوری طرح  شفافیت آراء نمایندگان با کمبود سه رای، برای مجلس انقلابی بسیار تلخ و عبرت آموز بود. ‏گرچه با درخواست جمع زیادی از نمایندگان به زودی رای گیری مجدد به صورت علنی در خصوص این طرح تکرار خواهد شد، ولی امروز مجلس فرصت بسیار خوبی را برای اصلاح کشور از دست داد.»
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تاکید کرد که مجلس انقلابی باید طرح شفافیت آراء را تصویب کرده و ما خواستار رای گیری مجدد هستیم. علی حدادی نماینده مردم طالقان و ساوجبلاغ در مجلس شورای اسلامی در توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «حتی یک رای کمتر هم قابل قبول نیست. مجلس انقلابی باید شفافیت آراء را تصویب کند. هرچند قاطبه مجلس و نمایندگان موافق باشند اما با حتی یک رای کمتر هم نتیجه همان عدم شفافیت است! ما خواستار بررسی و رای گیری مجدد هستیم. آرای نمایندگان باید شفاف باشد. مجلس انقلابی باید شفاف باشد.»
تعدادی از نمایندگان هم در نامه‌ای به هیات رییسه خواستار شدند که مجددا طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد؛ اما هنوز این سوال پاسخ داده نشده که چرا نمایندگان طاهرا انقلابی با این طرح مخالفت کردند که نیاز به رای گیری دوباره باشد و در رای گیری دوباره قرار است چه اتفاقی بیفتد که داستان عوض شود؟! آیا به خاطر انتخابات سال آینده قرار است فشاری مضاعف روی نمایندگان اعمال شود که در رای گیری مجدد کاری کنند که بعضی کاندیداها از این پیچ حساس با موفقیت گذر کنند؟
واقعیت این سات که شعار دادن بسیار آسان است اما وقتی پای عمل می رسد کمیت خیلی ها لنگ می زند؛ مجلس به ظاهر انقلابی در دریافت واکسن آنفلونزا، دریافت وام ها و دنا پلاس، رفتارهای خارج از عرف بعضی نمایندگان مثل سیلی زدن در گوش سرباز و متاسفانه حمایت برخی دیگر از نمیاندگان از این حرکت، سفرهای تبلیغاتی استانی رئیس مجلس با هزینه مجلس و حالا رد طرح شفاف سازی تکلیف بسیاری از شعارهای خود را مشخص کرده است!

فخری سادات مسچی
کد مطلب: 144340
برچسب ها: مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
این حرفارو هر کی بزنه قابل قبوله جز شما که خودتون در مجلس بودید و شفاف نکردید. عمق عصبانیت و کینه ی شماها از مجلسی که رهبری انقلابی خواند به وضوح دیده میشه. بیچاره ها
Iran, Islamic Republic of
از مجلس اقلیت چه توقعی دارید؟!