کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفر قالیباف به روسیه تحت الشعاع حاشیه ها 

عکس دو نفره با پوتین سوخت!

19 بهمن 1399 ساعت 18:19

مقایسه سفر قالیباف به روسیه با سفر هاشمی رفسنجانی به شوروی نشان می دهد جایگاه ریاست مجلس ایران از کجا به کجا رسیده است!


مقایسه سفر قالیباف به روسیه با سفر هاشمی رفسنجانی به شوروی نشان می دهد جایگاه ریاست مجلس ایران از کجا به کجا رسیده است!
«با بدرقه رسمی به سوی مسکو حرکت کردیم و ساعت دو و نیم بعدازظهر در فرودگاه اختصاصی مهمانان در جنوب مسکو به زمین نشستیم. مطابق برنامه کولیاکف معاون اول گورباچف و ادوارد شواردنادزده وزیر خارجه و جمعی از شخصیت‌های شوروی در فرودگاه استقبال کردند، مراسم سان و رژه انجام شد. می‌گویند در حد پذیرایی از سران کشورهاست... در کاخ کرملین مورد استقبال گورباچف قرار گرفتیم. برخورد اول گرم و صمیمانه بود.»
این بخشی از خاطرات علی اکبر هاشمی رفسنجانی است که در سال 1368 به عنوان «رئیس مجلس شورای اسلامی» به شوروی سفر کرد. 
در آن سالها شوروی ابرقدرتی جهانی بود بسیار بزرگتر و با اهمیت تر از روسیه کنونی؛ و نحوه استقبال و سطح مذاکرات با هاشمی رفسنجانی نشان می داد که آن کشور چطور برای رئیس مجلس ایران اهمیت قائل بود و سفر او به مسکو را ارزشمند قلمداد می کرد. مقایسه آن سفر تاریخی با سفر محمدباثر قالیباف به عنوان رئیس مجلس کنونی ایران به روسیه، بازگو کننده مسائلی است که اگرچه از چشم آگاهان سیاسی مخفی نمانده بود؛ ولی برای عموم افراد چندان واضح نبود. 
خبر سفر قالیباف به روسیه جمعه گذشته رسانه ای شد و موضوع اصلی سفر ابلاغ پیام رهبر انقلاب به ولادیمیر پوتین عنوان شد. یک روز بعد از آن یکی از نمایندگان نزدیک به قالیباف خبر داد که «محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته لذا پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است». این البته قرائت اطرافیان قالیباف از داستان بود اما فعالان رسانه ای داستان را به گونه ای دیگر تعریف کردند. محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در توئتی نوشت: «خاک بر سر من که بادمجان دور قاب چین های رئیس مجلس مملکتم برای عکس او با پوتین برای مصرف در انتخابات 1400 تاریخ دیدار را به دروغ جعل می کنند. بعد بارها به سفیر روسیه التماس می کنند و وقتی «نه» می شنوند به دروغ می گویند پروتکل روسیه را نپذیرفتیم.چنین ذلت و خفتی در دوره قاجار هم نبوده است.» دیگر فعالان فضای مجازی هم به این نکته پرداختند. یکی از فعالان سیاسی یاد شاه سلطان حسین صفوی و خفتی که او از محمود افغان کشیده بود افتاد و نویسنده ای در واکنش به این ادعا که «قالیباف پروتکل های بهداشتی دیدار پوتین را نپذیرفته است» به طنز نوشت: «آره . من هم الان از دیدار با بایدن برگشتم. در مورد برجام حرف زدیم»! این وضعیت برای بعضی هم یادآور فیلمی بود که از دیدار سعید جلیلی و اردوغان وجود دارد. گفته می شود جلیلی هم در یکی از سفرهایش نیم ساعت پشت در اتاق اردوغان معطل شد و موضوع را خیلی راحت پذیرفت! 
 

یاشار سلطانی روزنامه نگاری که اولین بار فاجعه «املاک نجومی» در دوره شهرداری قالیباف را افشا کرد ، نیز در توئتی نوشت: «سفر دو منظوره قالیباف به روسیه برای ژست زود هنگام کاندیداتوری و سرپوش گذاشتن بر پرونده سنگین 14 هزار میلیاردی قائم مقامش در شهرداری با تحقیر پوتین به سنگ خورد. وقتی منافع ملی با اصرار بر گرفتن پیام از نظام بازیچه سودای پاستور می شود، رویای ریاست به کابوس تبدیل می شود.» مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس نیز از قالیباف خواست به جای ژست انتخاباتی، تکلیف ارتباط با فساد شریفی را روشن کند. وی در توئیتی نوشت: « آیا بهتر نبود جناب قالیباف به جای اصرار از موضع ضعف باری دیدار با پوتین و گرفتن ژست زود هنگام انتخاباتی، ابتدا تکلیف ارتباطش با فساد عیسی شریفی قائم مقامش را روشن می کرد؟ هرچند برخی اصولگرایان باور ندارند رئیس «مجلس حداقلی» بتواند با این بلند پروازیها همین جایگاه فعلی را هم حفظ کند».
جالب اینجا است که در حالی که این واکنش ها سفر قالیباف را تحت الشعاع قرار داده است، یکی از نزدیکان قالیباف که گویا خود را برای دولت آینده هم آماده کرده است ، نوشت: «محمدباقر قالیباف آنگونه که من در این یک سال گذشته شناخته ام سرباز فداکار رهبر انقلاب است و وقتی پای ماموریت در میان باشد، به ظواهری که دیگران آن را همه چیز خود می دانند بی اعتناست.»
 
آنچه از آغاز معلوم بود، قالیباف این سفر را از دست نداد اما دیداری با پوتین نخواهد داشت. او ظهر یکشنبه در پای پلکان هواپیما گفت: سفر به روسیه به دعوت آقای والادین رئیس دومای روسیه انجام می‌شود. بابک نگاهداری مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس نیز اعلام کرد: قالیباف در سفر 3 روزه خود علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، دیدارهایی را با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور خواهد داشت.
هاشمی رفسنجانی چند ماه بعد از سفر تاریخی خود به شوروی به ریاست جمهوری برگزیده شد؛ اما همانقدر که سفر او به شوروی با سفر قالیباف به روسیه قابل قیاس نیست، پیامدهای این دو سفر نیز شبیه به هم نخواهد بود. آنچه مسلم است اینکه دیگر عکس دو نفره پوتین با قالیباف دیگر وجود نخواهد داشت مگر اینکه فتوشاپ کاران محترم دست به کار شوند؛ اما در عوض محمدباقر قالیباف عکس های زیادی با قائم مقام خود در شهرداری دارد که این روزها در زندان است؛ عکس هایی که متاسفانه به درد انتخابات 1400 نمی خورد!



محمدحسین روانبخش


کد مطلب: 144563

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/144563/عکس-دو-نفره-پوتین-سوخت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir