۱
۰
جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
گزارش «مردم سالاری آنلاین» درباره اظهارنظرهای جنجالی احمدی بیغش

کسی که خودش را به خواب زده با لگد هم بیدار نمی شود!

احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، باز هم با یک اظهارنظر جنجالی، حاشیه ساز شده است.
احمدی بیغش، پشت سر احمدی نژاد
احمدی بیغش، پشت سر احمدی نژاد
احمدی بیغش نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، باز هم با یک اظهارنظر جنجالی، حاشیه ساز شده است. او در پاسخ به این سوال که چرا از روش‌های "مهربانانه‌تر" برای مقابله با بدحجابی استفاده نمی‌شود، گفته: «کسی که خودش را به خواب می‌زند با لگد هم بیدار نمی‌شود. اما کسی که خواب است با یک تلنگر بیدار می‌شود.» محمود احمدی بیغش، در گقت‌وگو با رکنا، افزوده است که برخی خانم‌ها در محل کار یک حجاب دارند، اما بعد از آن که ۵۰ متر از محیط کار دور می‌شوند حجابشان ۹۰ درجه فرق می‌کند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که چرا برای ترویج حجاب از روش‌های مهربانانه‌تری استفاده نمی‌شود گفت: «شما در خیابان جرات دارید به خانم بدحجاب که سگ بغل کرده بگویید حجابت را رعایت کن؟ به شما پرخاش می‌کند.»
 
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این البته اولین بار نیست که نام احمدی بیغش در ماه‌های اخیر حاشیه ساز شده است. او پیش از این هم وقتی خبرساز شد که گفت جزایر ایرانی به چین واگذار شده و پس از چند ساعت اظهارات خود را پس گرفت. اما احمدی بیغش کیست که چنین اظهارات پرحاشیه ای دارد و این دوره چگونه به مجلس رسیده است؟
 
نماینده‌ای که یک دوره در میان تایید صلاحیت شد
احمدی بیغش به لحاظ سیاسی شاید بیش از هر کسی به محمود احمدی‌نژاد نزدیک باشد. البته احمدی‌بیغش در دوره نمایندگی مجلس هشتم، به لطف درگیری‌اش با عادل فردوسی‌پور در برنامه 90 قبلا شناخته شده بود. در برنامه‌ای که احمدی‌بیغش آ‌ن‌قدر تند رفت که در نهایت فردوسی‌پور به او گفت: «دین و ایمان فقط مال شما نیست آقای محترم! دیگران هم دین و ایمان دارند و این مسأله کاملا شخصی است.»
بیغش پیش از این‌که به عنوان استاندار خراسان شمالی در دولت پر جنجال دهم منصوب شود، برای مجلس نهم کاندیدا شده بود، اما پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان برای مجلس نهم به این سمت منصوب شد. در این‌که معیارهای شورای نگهبان برای صلاحیت‌سنجی کاندیداهای مجلس چیست، بحث‌های فراوانی صورت گرفته، اما وقتی بیغش برای مجلس یازدهم مجددا ثبت‌نام کرد، ابتدا رد صلاحیت شد و در کمال تعجب چند روز پیش توسط شورای نگهبان دارای صلاحیت نمایندگی تشخیص داده شد و به خاطر فضاسازی همراهانش، موفق به کسب رای شد. در مجلس یازدهم هم در یکی از حساس‌ترین کمیسیون‌های مجلس، یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفت، تا در نقطه کانونی توجهات سیاسی قرار گیرد. او پس از نشستن در کرسی مجلس نشان داد که فقط به لحاظ فکری به رئیس دولت دهم نزدیک نیست و در اظهارنظرهای عجیب و  غریب هم ید طولایی دارد.
 
واگذاری جزیره کیش به چین
مجلسیان یازدهم که با شعار حل مشکلات مردم در بهارستان ساکن شدند، تا این‌جای کار بیش از متن، حاشیه و جنجال داشته‌اند. اما در این میان بیغش را می‌توان ستاره اظهارنظرهای غیرکارشناسی و بی‌موقع دانست که چندبار سوژه اصلی رسانه‌ها شده است.
اولین مورد زمانی اتفاق افتاد که نمایندگان هنوز روی صندلی‌های خود درست مستقر نشده بودند. اما در مجلسی که حاشیه بر متن غلبه دارد، آقای نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی، تیرماه همین امسال روبروی دوربین صدا و سیما از واگذاری جزایر ایران در خلیج فارس به چین ذیل قرارداد 25 ساله خبر داد و بمبی را در شبکه‌های مجازی منفجر کرد. هر چند در فاصله کوتاهی این اظهارات توسط خود او تکذیب شد، اما این تکذیبیه هیچ وقت به درد نخورد و هنوز هم فیلم اظهارات بیغش به عنوان سند واگذاری جزایر ایران به چین در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این وسط عملکرد صدا و سیما هم به واسطه پخش فیلم این اظهارات که به صورت غیرزنده پخش شده بود، باید در نظر گرفته شود. سوال این‌جاست که هیچ‌کس در سازمان عریض و طویل صدا و سیما حضور نداشته که پیش از پخش این سخنان که ضربه سنگین به امنیت ملی بود، از پخش آن جلوگیری کند؟ علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، پس از پخش این اظهارات در توییتی نوشت: «‏ورای واکنش هیأت نظارت به اظهارات احمدی بیغش، پرسش مهمی نیز متوجه ‎صداوسیماست. چه کسی و با چه توجیهی مجوز پخش چنین اظهارات بی‌پایه و غیرمسؤولانه‌ای درحوزه‌ی ‎امنیت ملی را آن‌هم در برنامه‌ای غیر زنده صادر کرده؟ امید که سودای تسویه حساب سیاسی از وفاداری به منافع ملی پیشی نگرفته باشد.» نکته قابل توجه این است که احمدی بیغش فیلم اظهاراتش را در توییتر با متن «دولت نباید در قرارداد چین مثل برجام عمل کند. این قرارداد باید دراختیار نمایندگان قرار گیرد و قصد دولت از این قرارداد روشن باشد»، منتشر می‌کند! البته اگر بخواهیم این اظهارات را ریشه‌یابی کنیم به صحبت‌های رئیس دولت نهم و دهم در روز هفتم تیر خواهیم رسید که در مراسمی به مناسبت سالروز هفتم تیر، با اشاره به تصویب برجام در مجلس گفته بود: «نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند، از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچکس هم خبر ندارد!»
 
سیاسیون همیشه طلبکار!
هنوز جنجال‌های این اظهارات فراموش نشده بود که آقای نماینده دومین جنجال خود را برپا کرد. اظهاراتی در مورد مسلمانان چین و البته حمله به علی مطهری که احتمالا به عنوان نماینده مسلمانان چین، از قول آنان گفته بود با دولت چین مشکلی ندارند! این نماینده مجلس در واکنش به توییت علی مطهری که از رفتار جمهوری‌اسلامی در قبال چین و بدرفتاری با مسلمانان منطقه سین‌کیانگ انتقاد کرده بود گفت: «شاهد اظهارات بعضی از سیاسیون بی‌خاصیت و همیشه طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد، درباره مسلمانان منطقه سین‌کیانگ چین هستیم و این اظهارات سخیف و ضد‌امنیت ملی صحت ندارد و ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت نیز با آنان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است.» بیغش که همین چند روز قبل‌تر چین را با گرفتن جزایر ایرانی خلیج‌فارس، متهم به استعمار ایران کرده بود، حالا در چرخشی 180 درجه‌ای گفت: «این اظهارات در راستای استمرار خط فکری نفاق برانگیز این جریان بی خاصیت و پرمدعا برای تحت تأثیر قرار دادن روابط مناسب ایران و چین صورت می‌گیرد.» البته علی مطهری نیز سکوت نکرد و در توییت دیگری نوشت: «بی‌اطلاعی آقای احمدی بی‌غش نماینده مجلس از ظلم عظیم دولت کمونیست چین نسبت به مسلمانان منطقه سین‌کیانگ عجیب نیست. چرا که اطلاعات امثال او صرفاً از طریق صدا و سیما کسب می‌شود و صدا و سیمای ما برخلاف رسانه‌های دنیا، تاکنون حتی یک گزارش از ریشه‌کنی اسلام در سین‌کیانگ پخش نکرده است.»
البته آقای بیغش در کنار بقیه نمایندگان مجلس یازدهم، رقابت سختی در اظهارنظرهای عجیب و پر واکنش دارد. برای همین از پیشنهاداتی نظیر ساخت 2232 واحد مسکونی از محل هزینه‌های ماه محرم ظرف یک ماه، یا متهم کردن رئیس‌مجلس به اینکه زمان نطق نمایندگان از صحن مجلس بیرون می‌رود و «انگار نطق‌های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است.» خواهیم گذشت.
بر اساس قانون‌اساسی نماینده مجلس دو وظیفه اصلی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای درست قانون را بر عهده دارد. پس قانون‌گذار به نمایندگان این قدرت را داده که از هر شخص و مقامی توضیح بخواهند و در صورتی که قانع نشدند، وی را به مراجع قضایی معرفی کنند. همچنین هر موضوعی اگر بخواهد به قانون تبدیل شود باید به تصویب نماینده‌ها برسد. عهدنامه‌ها و قرارداد‌های بین المللی وقتی لازم الاجرا می‌شوند که نمایندگان مجلس آن را تصویب کنند. اعلام حالت فوق العاده وظیفه نمایندگان است. مهم‌تر از همه، دخل و خرج هر ساله کشور یعنی قانون بودجه هم با نظر نمایندگان تصویب می‌شود. این جدای از وظیفه مهم مجلس برای نظارت بر دولت است که با ابزار سوال و استیضاح، حتی پای شخص دوم کشور را نیز می‌تواند به مجلس بکشاند. بنابراین این جایگاه (به لحاظ حقوقی) بسیارمهم است و هر حرف و عمل نمایندگان مجلس، خصوصا در این جهان فشرده شده در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند ابعاد داخلی و خارجی و تاثیرات مثبت و منفی داشته باشد. این‌که یک نماینده مجلس، در مورد صحبت‌های خود احساس مسئولیت کرده و به تاثیر اظهارات خود فکر کند، واقعا توقع زیادی نیست. البته حتما وجود یک نظام حزبی، خصوصا در مجلس می‌تواند به تقویت مواضع این ارگان مهم کشور بی‌ا‌نجامد، اما تا زمانی که نظام حزبی حاکم شود، این شخص نمایندگان هستند که می‌توانند حیثیت مجلس را به عنوان نهادی که در راس امور است حفظ کنند.
 
 
کد مطلب: 144795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Canada
اين جماعت نان را به نرخ روز مى خورند همانطور که ولى نعمت ايشان اخيرا منتقد سرکوبى مردم در سال ۹۸ بوده در حاليکه دولتش پرونده سرکوبى مردم در سال ۸۸ را يدک مى کشد. در اينجا يک مورد مشهود است و آن حقوق مردم است که هميشه مورد بازيچه اين و آن قرار مى گيرد به هر روشى که نزد خواص خريدار داشته باشد.