۰
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۶
«مردم سالاری آنلاین» از بازی دلار در مرز ۲۶ هزار تومان گزارش می دهد

پیش بینی قیمت دلار در ماههای آینده

با اینکه نرخ ارز پس از گذراندن یک دوره کاهشی کوتاه وارد کانال ۲۲ هزار تومان شده بود دوباره با رشد همراه شد و طی چند روز گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان رسید، با این حال نرخ دلار امروز دوشنبه ۲۷ بهمن به دلیل سودگیری معامله‌گران مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت و به زیر ۲۵ هزار تومان رسید.
پیش بینی قیمت دلار در ماههای آینده
با اینکه نرخ ارز پس از گذراندن یک دوره کاهشی کوتاه وارد کانال ۲۲ هزار تومان شده بود دوباره با رشد همراه شد و طی چند روز گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان رسید، با این حال نرخ دلار امروز دوشنبه ۲۷ بهمن به دلیل سودگیری معامله‌گران مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت و به زیر ۲۵ هزار تومان رسید.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روز یکشنبه دلار در مرز ۲۶ هزار تومان نوسان کرد و در پایان روز معاملات به عدد ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. به گفته فعالان، دلار طی چهار روز کاری، هزار و ۷۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند، در نتیجه طبیعی بود که برخی از معامله‌گران، اقدام به سودگیری کنند. 
در واقع کسانی که در روزهای قبل اقدام به خرید کرده بودند، روز یکشنبه سعی کردند از این ارزهای خریداری شده کمی ‌کسب سود کنند. البته برخی از تحلیلگران معتقدند که افزایش فعالیت خالی‌فروشان ارزی زمینه‌ساز تغییر مسیر دلار شد. 

وابستگی بازار ارز به اخبار!
نرخ ارز ماه‌هاست که روی آرامش را ندیده است و در مقطعی به دلیل شدت گرفتن فشارهای ناشی از تحریم آمریکا در دوره ترامپ، به حدود ۳۲ هزار تومان هم رسید، با روی کار آمدن بایدن تقریبا فشارهای سیاسی این کشور به ایران کمتر شد و اثرات روانی این اتفاق هم در بازار ارز و بعد در بازارهای وابسته به این متغیر مهم اقتصادی، دیده شد.
وعده بازگشت بایدن به برجام و همچنین از سرگیری مذاکرات و کاهش تحریم‌ها توانست هفته‌ها روند کاهشی را در بازار ارز ایران حاکم کند ولی این روند زیاد طول نکشید و در یکی دو هفته اخیر به دلیل موضع‌گیری‌های جدید مسئولان دو کشور و کاهش امیدواری به آغاز مذاکرات، بازار با التهاب تازه‌ای روبرو شد و همین کافی بود تا فتیله افزایش قیمت دلار روشن شود و قیمت دلار را افزایش دهد.
این اتفاق نشان می‌دهد که بازار ارز ایران به اخبار وابسته است، یعنی با هر خبری دچار نوسان می‌شود و مخابره هر سیگنالی چه مثبت و چه منفی به این بازار می‌تواند در تغییر روند نرخ به سمت افزایش یا کاهش تاثیر بگذارد.
با این حال به گفته فعالان، مرز ۲۶ هزار تومانی برای بازار اهمیت زیادی دارد؛ از نگاه تحلیلگران فنی هر چقدر دلار بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند، احتمال ورود موج جدید خریداران به بازار بیشتر خواهد شد. برخی از کارشناسات معتقدند در صورتی که دلار از محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان عبور کند، ظرفیت صعود تا سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان را نیز خواهد داشت.

نرخ دلار کاهشی یا افزایشی؟
یکی از سوالات مهم و همیشگی روند تغییر نرخ دلار در هفته‌ها و ماه‌های آینده است. همتی، رئیس کل بانک مرکزی از نوسان دلار در محدوده ۲۰ هزار تومان و روحانی، رئیس جمهوری از رسیدن نرخ دلار به ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خبر دادند که برخی از کارشناسان این ارقام را امکانپیر می‌دانند و هم برخی نسبت به آن تردید دارند. 
با این حال وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان در باره روند تغییر نرخ دلار گفته است: «مذاکرات ایران و آمریکا، ‌مذاکرات مدت‌داری خواهد بود و طولانی شدن مذاکرات طبیعتا پدیده انتظار و بلاتکلیفی را در اقتصاد ایران ایجاد خواهد کرد. اتفاقی که در حال رخ دادن است اینکه احتمال افزایش صادرات نفت وجود دارد یعنی طی ماه‌های اخیر صادرات نفت ایران افزایش و شدت تحریم‌ها و فشارها کاهش پیدا کرده است که این خودش می‌تواند علامت مثبت به بازار ارز باشد و موجبات افزایش درآمدهای ارزی را ایجاد کند.»
او معتقد است: «کرونا هم به نحوی در دنیا در حال مهار شدن است و با مهار کرونا شاهد افزایش قیمت هم نفت و هم مشتقات نفتی خواهیم بود. اخیرا هم قیمت نفت و مشتقات نفتی در کنار فلزات به این دلیل که جهان در حال خروج از رکود حاصل از کروناست، افزایش پیدا کرد. این هم می‌تواند به بهبود منابع ارزی کشور منجر شود. عامل دیگری که می‌تواند به بهبود وضعیت منجر شود این است که وقتی شدت تحریم‌ها کاهش یابد شرکای تجاری ایران راحت‌تر می‌توانند با ما مبادله کنند و این می‌تواند به افزایش صادرات غیرنفتی و بازگشت منابع ارزی بلوکه شده منجر شود که این هم می‌تواند در آینده نویدبخش بهبود منابع ارزی باشد. در نتیجه در ماه‌های آینده و با گذشت شوک‌های کوتاه‌مدت و طبیعتا بهبود وضعیت منابع ارزی، منابع ارزی بهبود خواهد یافت که به کاهش قیمت ارز تا محدوده ۲۰ هزار تومان کمک می‌کند.»
نرخ دلار مهمترین مولفه اقتصادی ایران است و نوسان در این متغیر مهم، باعث از دست رفتن ثبات اقتصادی کشور شده و این نبود ثبات، برنامه ریزی‌های اقتصادی را هم با مشکل مواجه کرده است. بنابراین یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای رسیدن به ثبات و در نهایت رشد اقتصادی انجام شود کاهش دامنه تغییرات نرخ دلار است و این جز با برنامه ریزی و کاهش وابستگی اقتصاد به دلار و تنش‌های بین‌المللی امکان‌پذیر نخواهد بود.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 144988
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *