۱
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۴
نگاهی به آنچه حدادعادل و احمدی نژاد درباره یکدیگر گفتند

نتیجه سکوت در بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی سال ۸۸

جریان سیاسی حامی محمود احمدی نژاد در مناظره های پرحاشیه انتخابات ۸۸ وقتی بی اخلاقی او را در مقابل مهندس میرحسین موسوی و تهدید به انتشار عکس همسرش دیدند، سکوتی همراه با رضایت داشتند؛ سکوتی که نشان می داد سیاسی کاری نزد بعضی افراد بیشتر از هر ارزشی اعتبار دارد. اما این جریان هیچ گاه تصور نمی کرد که در این وادی نوبت به خودی ها هم برسد.
نتیجه سکوت در بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی سال ۸۸
جریان سیاسی حامی محمود احمدی نژاد در مناظره های پرحاشیه انتخابات ۸۸ وقتی بی اخلاقی او را در مقابل مهندس میرحسین موسوی و تهدید به انتشار عکس همسرش دیدند، سکوتی همراه با رضایت داشتند؛ سکوتی که نشان می داد سیاسی کاری نزد بعضی افراد بیشتر از هر ارزشی اعتبار دارد. اما این جریان هیچ گاه تصور نمی کرد که در این وادی نوبت به خودی ها هم برسد.
اولین تلنگر زمانی زده شد که در مجلس شورای اسلامی قرار بر استیضاح وزیر کار دولت احمدی نژاد شد و احمدی نژاد با فیلمی به مجلس آمد که برادر دو رئیس قوه دیگر – علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه- را نشان می داد که رفتاری غیرقانونی و فرصت طلبانه دارد. آن فیلم اگرچه پیگیری قضایی چندانی نشد اما به نظر می رسد ضربه سهمگینی به اعتبار دو رئیس قوه زد و به مرور آنها را از مدار سیاست ایران خارج ساخت. حالا نوبت به غلامعلی حدادعادل رسیده است؛ فردی که اگرچه محبوبیت سیاسی چندانی ندارد اما از بزرگان اصولگرایی محسوب می شود و آن چنان قدرتی دارد که وقتی صداو سیمای مرکز قم در برنامه ای استانی درباره پسرش شوخی می کند، بلافاصله مجبور به عذرخواهی شود! یا زمانی که پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان از پرداخت نشدن اجاره واقعی مدارس حدادعادل به بنیاد سخن بگوید، بلافاصله شرایطی پیش بیاید که فتاح از گفته اش بازگردد!
حدادعادل با توسل به همین قدرت است که چند روز قبل تلویحا از رد صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات آینده سخن گفت تا خیال زیرمجموعه اصولگرایان را از تحرکات احمدی نژاد راحت کند! او با اشاره به برخی اخبار درباره کاندیداتوری احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ در گفت: « آمدن احمدی نژاد به انتخابات را اصلا در نظر نگیرید به‌نوعی این تکلیف روشن است. بنابراین چندان تحت تاثیر موضع‌گیری و فضای مجازی و بودن و نبودن و برخی حرف‌زدن‌ها و اظهارنظرها نباشید چرا که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ دوره قبلی هم رخ نداد چه برسد به اینکه الان چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است. یعنی به هر دلیلی آن اتفاق نیفتاد این بار دلایل بیشتر است بنابراین درباره این مسئله نباید فکر کرد.»
احمدی نژاد در مقابل این سخنان از همان تاکتیک همیشگی استفاده کرد؛ همان روشی که آن را برای میرحسین موسوی ، کروبی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری به کار برده بود. عنوان کردن اتهامی سنگین که رد کردنش هم باعث افزایش انتشار آن می شود! او ضربه را از نقطه ای وارد کرد که حدادعادل در آن ضعف دارد. ارتباط حداد با سید حسین نصر استاد داشنگاه و فلسفه پژوه معروف ایران و البته رئیس دفتر فرح، داستانی مخفی نیست اما حدادعادل آن را به اعتبار مقام علمی و دانشگاهی نصر برقرار دانسته و نه به اعتبار ارتباطی که نصر با فرح پهلوی در دهه ۵۰ پیدا کرد؛ اما محمود احمدی نژاد به شیوه قدیمی خود روایتی تازه از این ماجر دارد: «نمی دانم چرا عده ای وقتی ابراز لطف مردم به من را می بینند چنان خشمگین می شوند که نمی توانند خشمشان را کنترل کنند. این آقا سال ۸۴ هم سنگین ترین فشارها را به من آوردند که در انتخابات شرکت نکنم. متاسفانه کشور ما در حال حاضر گرفتار کسانی شده که خودشان را برتر از مردم می دانند و به خود حق می دهند که جای مردم تصمیم گیری کنند. اینها مملکت را ارث پدر خودشان می دانند و می خواهند مردم را از همه صحنه ها کنار بگذارند. چگونه می توان انتظار داشت با نقش آفرینی کسانی که قبل از انقلاب دست فرح پهلوی را می بوسیدند و سپس تغییر چهره داده و سوپر حزب‌اللهی شدند، اوضاع کشور درست شود؟ اگر اداره کشور دست ضدانقلاب بود وضع از این بدتر می شد؟» احمدی نژاد همچنین مدعی شده که همسر دکتر فاطمی عکسی از حدادعادل داشته به به خاطر آن بازداشت شده و وسایل را برده اند!
این سخنان بعد از دو روز هیچ پاسخی داده نشده است و به نظر می رسد حدادعادل در شوک آن قرار دارد. سالهایی که حدادعادل رئیس مجلس بود و احمدی نژاد رئیس جمهور کاملا مشخص بود که دستهای حدادعادل در مقابل احمدی نژاد بالاست و نمی تواند به شیوه احمدی نژاد رفتار کند؛ و حالا در این اوضاع و احوال، شاید فهمیده که در انتخابات ۸۸ با حمایت از احمدی نژاد چه ظلمی به اخلاق و مظلومان آن واقعه کرده است.

با این حال انتظار این است که از طریق قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی شود و برخلاف موارد مشابه این بار قوه قضائیه تکلیف این رفتارهای احمدی نژاد را مشخص کند. اگرچه احمدی نژاد هم بدش نمی آید چنین شود. او به دنبال کسب توجه از هر طریقی است و زمانی این احتمال مطرح بود که حتی ممکن است دست به ترور خودساخته ای بزند تا دوباره به صدر اخبار برگردد! با چنین رویکرد احمقانه اما موثری است که احمدی نژاد از دستگیری و محاکمه هم استقبال می کند و آن را به معنی بازگشت به صدر اخبار و کسب محبوبیت در بخشی از جامعه تلقی می کند؛ ولی این موضوعی نیست که دستگاه قضایی آن را در محاسبات عدل محور خود در نظر بگیرد.
واکنش اهالی سیاست به دعوای حدادعادل و احمدی نژاد
عباس عبدی در توئیتی نوشت:علیه آقای حداد اتهام سنگینی زده شده . نمی دانم چرا شکایت و رسیدگی نمی شود؟ اگر رسیدگی شود یا مفتری دروغگو مجازات می شود یا فرد متهم رسوا. این طوری استخوان لای زخم است؛ آقای حداد پیشقدم شوند. 
علی مطهری نماینده پیشین مجلس نیز در توئیتی نوشت: آقای حدادعادل وقتی که قاطعانه از طرف شورای نگهبان اظهار نظر می کند و تکلیف کاندیداها را از قبل تعیین شده اعلام می کند به طوری که شائبه مهندسی انتخابات را تقویت می کند، باید منتظر چنان پاسخی از طرف آقای احمدی نژاد می بود. بهتر است نقشی هم برای انتخاب مردم قائل باشیم. 

گذشته احمدی نژاد و حداد عادل 
رویارویی عجیب این دو نفر در حالی به وقوع پیوسته که این دو در گذشته رابطه ای صمیمانه داشتند و خبری از افشاگری های امروزه نبود! غلامعلی حدادعادل در دوران دولت نهم و دهم یکی از طرفداران و مبلغان احمدی نژاد بود. او در دوران ریاست دولت احمدی نژاد بارها به تبلیغ و تعریف های عجیب و غریب از دولت احمدی نژاد پرداخت. مثلا در ۲۴ شهریور ۸۶ در گفتگویی با خبرگزاری مهر گفت: « معتقدم دولت نهم دولتی «پر کار و پر شتاب» است و احساس میکنم این دولت به آهنگ توسعه عمرانی در کشور سرعت بخشیده است. 
حداد عادل در مهر ۸۶ هم در مقابل انتقاداتی که از دولت می شد،  تصریح کرد: چه دلیلی وجود دارد که این دولت ناموفق بوده است زیرا نه حیف و میل وجود دارد و علاوه بر آن تلاش دولت نهم بسیار زیاد است.
پس از ارسال نامه بدون پاسخ احمدی نژاد به جورج بوش که از طرف بسیاری از صاحب نظران کاری بی ارزش و خلاف قواعد دیپلماتیک بود، حدادعادل به عنوان رییس مجلس اعلام کرد:  نامه محموداحمدی نژاد  رییس جمهوری اسلامی ایران به  جورج بوش  رییس جمهوری آمریکا «تجلی نشانه های خودآگاهی و اعتماد به نفس مسلمانان» است. (۲۰ اردیبهشت ۸۵)
در مقابل احمدی نژاد هم در سال های ریاست جمهوری به حدادعادل عنایت ویژه داشت. در فضای مجازی فیلمی از دوران روابط حسنه احمدی نژاد و حدادعادل وجود دارد که احمدی نژاد در حال سخنرانی در جشنواره فارابی (ابان ۹۰) است و حداد جزو شنوندگان . محمود احمدی نژاد در پایان سخنانش می گوید: «یک دوبیتی هم به آقای حداد تقدیم بکنم: «تا که از خال رخ یار خودم مسحورم/ من از این دایره جن و ملک بیرونم/ به رقیبان قدحی تا همه هشیار شوند/ خود ببینند که هم عاقل و هم مجنونم» این شعرخوانی احمدی‌نژاد با تشویق حاضران و خنده حدادعادل و آیت‌الله هاشمی شاهرودی که در مراسم حاضر بودند، همراه شد.

محمدحسین روانبخش
کد مطلب: 145361
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *