۰
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۸
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» تشریح کرد

چشم انداز آتی بازار مسکن

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات مختلفی در این کمیسیون برای مدیریت بازار مسکن به اجرا رسیده است که امیدواریم در آینده شاهد ثبات حتی نسبی و عدم افزایش قیمت مسکن باشیم.
چشم انداز آتی بازار مسکن
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات مختلفی در این کمیسیون برای مدیریت بازار مسکن به اجرا رسیده است که امیدواریم در آینده شاهد ثبات حتی نسبی و عدم افزایش قیمت مسکن باشیم.
حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی در گفتگو با مردم سالاری آنلاین درباره وضعیت بازار مسکن گفت: بازار مسکن یکی از بازارهای بسیار مهم، تعیین‌کننده و استراتژیک در کشور است که جزو کالاهای اساسی برای خانواده محسوب می‌شود و سهم هزینه‌ای زیادی هم در سبد هزینه‌ای خانوارها دارد. متاسفانه بخش بزرگی از مردم دسترسی مناسب به این کالای مهم و اساسی ندارند.
وی با اشاره به اینکه امروز بخش بزرگی از مردم بر اساس آمار منتشر شده مستاجر هستند،‌ ادامه داد: دولت زمین‌های ملی را برای احداث مسکن در اختیار انبوه‌سازان قرار می‌دهد که نفس این اقدام خوب است ولی این اقدام چه زمانی نتیجه خواهد داد تا آنهایی که امروز در شرایط بدی برای تامین مسکن قرار دارند بتوانند به اسکان برسند؟ به‌نظرم این بخش از اقدامات دولت مشمول زمان شده و این اقدامات اغنایی نیست.
موسوی اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم تورم و گرانی مسکن را کاهش دهیم و راه برون‌رفتی در این زمینه داشته باشیم کمیسیون اقتصادی مجلس طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را به تصویب رساند. هدف اصلی از تصویب این طرح این بود که بتواند با وارد کردن فشار مالیاتی به مالکانی که چندین واحد مسکونی دارند و آن را خالی نگه داشته‌اند؛‌ این واحدها به بازار مسکن وارد شود تا قیمت‌ها در اثر رشد عرضه، کاهش یابد یا تعدیل شود.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند که این طرح باعث شد تا بخشی از خانه‌های خالی وارد بازار شود و رشد قیمت‌ها را تا حدودی کنترل کند، اما اتفاقی که افتاد در مقیاس کوچکی رخ داد و با ایده‌آلی که مدنظر بود فاصله داشت. چیزی که مجلس با تصویب این طرح دنبال می‌کرد افزایش عرضه خانه در بازار و کاهش و تعدیل قیمت‌ها بود ولی نتیجه هنوز آن چیزی که دنبال می‌کنیم نشده است.
وی در پاسخ به این سوال که مالکان با پرداخت مالیات آن را از مشتری و در قالب پول پیش یا افزایش اجاره‌بها دریافت می‌کنند و این نقص این قانون به‌شمار می‌رود، آیا برای این موارد فکری شده است، ضمن تایید این موضوع توضیح داد: این موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود در واقع قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی بی‌فایده خواهد بود و تغییری نمی‌تواند ایجاد کند!
موسوی درباره تمهیدات برای جلوگیری از رشد قیمت مصالح هم گفت: براساس مصوبه‌ای بنا شد تا برای تامین نیاز داخلی به مصالحی نظیر فولاد، قیر و سیمان و ...‌ جلوی صادرات این محصولات گرفته شود. ضمن اینکه در این مورد مصوبات خوبی ماه گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم که می‌تواند به کاهش قیمت و همچنین رفع مشکلات امروز مصالح ساختمانی کمک کند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه با وجود همه تمهیداتی که وجود دارد این بازار دلال و سوداگران زیادی هم دارد. مافیاهایی که اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها بشکنند و کاهش یابد ولی با این وجود به‌نظرم در هفته‌های آینده اتفاقات خوبی در این بازار رخ خواهد داد.
وی درباره اینکه چطور باید با دلالان برخورد شود؛‌ تصریح کرد: هم وزارت صمت و هم وزارت راه و شهرسازی باید وارد میدان شوند و نظارت‌های قانونی خود را در این بازار انجام دهند تا بتوانند از بروز تخلفات عمده در بازار مصالح جلوگیری کنند.
موسوی با هشدار درباره افزایش خطرات حاشیه‌نشینی هم افزود: افرادی که در حواشی شهرها و در اماکن غیراستاندارد زندگی می‌کنند در معرض خطر جدی در زمان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله یا سیل و از این قبیل هستند به همین دلیل وزارتخانه‌های مسئول باید نسبت به ساماندهی یا مقاوم‌سازی این بخش از شهرها اقدام کنند.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که بازار مسکن را چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: به‌نظرم قیمت‌ها در آینده افزایش چندانی نخواهد داشت و حتی اگر کاهش هم نداشته باشد در وضعیت فعلی باقی می‌ماند که در این صورت می‌توان گفت وضعیت مطلوب است؛ البته مطلوب به این معنا که قیمت‌ها دیگر رشد تورمی نکنند و بتوانیم وضعیت موجود را حفظ کنیم.
گفتگو: محمد سیاح
کد مطلب: 145699
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *