۰
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۵
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از پیامدهای جایگزینی ال پی جی در خودروها

سکانس جدید مصوبات هزینه بر مجلس؛ این بار برای سوخت خودروها!

به تازگی در مصوبه ای عجیب، با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بندالحاقی ۲ تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، از سال آینده گاز مایع  (LPG) به صورت رسمی‌به سبد سوخت کشور اضافه خواهد شد؛ این درحالیست که هزینه‌های زیادی برای حذف این سوخت از چرخه مصرف و تغییر سیستم سوخت در خودروها و ایجاد جایگاه‌های عرضه صورت گرفته و حالا باید همین هزینه برای ورود این سوخت به چرخه مصرف صورت بگیرد!
سکانس جدید مصوبات هزینه بر مجلس؛ این بار برای سوخت خودروها!
به تازگی در مصوبه ای عجیب، با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بندالحاقی ۲ تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، از سال آینده گاز مایع  (LPG) به صورت رسمی‌به سبد سوخت کشور اضافه خواهد شد؛ این درحالیست که هزینه‌های زیادی برای حذف این سوخت از چرخه مصرف و تغییر سیستم سوخت در خودروها و ایجاد جایگاه‌های عرضه صورت گرفته و حالا باید همین هزینه برای ورود این سوخت به چرخه مصرف صورت بگیرد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، گاز طبیعی فشرده یا CNG یکی از مناسب‌ترین، ارزانترین و در دسترس‌ترین جایگزین‌های بنزین است که عمدتا از متان تشکیل شده است، آن سال‌هایی که تصمیم بر این شد تا خودروها دوگانه سوز شوند و این سوخت به چرخه مصرف برگردد، هزینه‌های زیادی، هم برای توسعه شبکه جایگاه سوخت رسانی و هم برای تغییر سیستم در خودروسازی‌ها صرف شد.
براساس آخرین آماری که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر کرده است در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه‌سوز در ایران وجود دارند که از این سوخت استفاده می‌کنند. به همین منظور هم تاکنون حدود 2500 جایگاهCNG  در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می‌سازد.
از طرفی موضوع پاک بودن سوخت CNG است که باعث شده این سوخت در راس هرم سبد سوختی کشور قرار بگیرد؛ اما با این حال مجلس در تصمیمی‌عجیب یک سوخت دیگر و پرخطر با آلایندگی بیشتر را به سبد سوختی اضافه کرد!

مصوبه مجلس برای بازگشت LPG به سبد سوختی
با موافقت نمایندگان با بند الحاقی ۲ تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۰، از سال آینده گازمایع (LPG) به صورت رسمی‌به سبد سوخت کشور اضافه خواهد شد. طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های نفت و کشور موظفند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی‌و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع ۲ میلیون تن در سال فراهم کنند.
این مصوبه یعنی اضافه شدن هزینه‌های چند صد میلیارد تومانی برای توسعه جایگاه، احداث خط لوله، تغییر سیستم خودروها، توسعه شبکه‌های تبدیل گاز و شاید از همه مهمتر صدمات بیشتر زیست محیطی. همه این اتفاقات با تصمیم مجلس برای اضافه شده LPG به سبد سوخت کشور رخ خواهد داد. این که این همه هزینه اضافی و آسیب به کشور هم نتوانسته نمایندگان مجلس انقلابی را از این تصمیم عقب براند، یعنی یا درباره عواقب آن اطلاعی ندارند یا صرفا برای مقابله با دولت و مردم چنین تصمیمی‌را گرفته‌اند!
علیرضا صادق‌آبادی؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به تصمیم بازگشت ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها گفته است: «هیچ مزیتی برای توزیع ال. پی. جی در کشور نداریم. اصل ال. پی. جی تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.»
صادق آبادی افزود: «حتی در فصل سرد قیمت ال. پی. جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی. ان. جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد. از سوی دیگر این حجم ال. پی. جی باید در کشور توزیع شود. اگر با خطوط لوله و تلمبه خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده‌ای نیز علاوه بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، باعث ایجاد آلودگی و تصادفات جاده‌ای نیز می‌شود. بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال. پی. جی اقتصادی و زیست محیطی نیست.» 
رویکرد هزینه‌بر مصوبات مجلس!
مصوبه مجلس در رابطه با برگشت سوخت LPG به سبد سوخت کشور انتقادهای زیادی را به همراه داشته است، برخی از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که سوخت LPG باید خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها باشد که این کار به مراتب اقتصادی‌تر است. در واقع استفاده از ال پی جی به عنوان خوراک پتروشیمی ها فواید مادی بیشتری برای اقتصاد کشور دارد. با این حال مرغ مجلس یک پا دارد!
کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در این مصوبه پیشنهاد داده تا در سال آینده ۲ میلیون تن گاز مایع ال پی جی به سبد سوخت خودروهای کشور اضافه شود و این طرح البته به گفته اغلب کارشناسان اقتصادی نیست و هزینه‌های زیادی را به اقتصاد تحمیل می‌کند و قطعا این هزینه ها هم از جیب مردم تامین خواهد شد چراکه همین الان هم بودجه دولت در سال آینده با کسری مواجه است!
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 146141
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *