۰
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۹
در گفتگوی «مردم سالاری آنلاین» با عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا بررسی شد: 

پیش‌بینی بازار طلا در آستانه سال ۱۴۰۰

بازار سکه و طلا در دوران پرالهابی به سر می‌برند و هر تحولی چه در داخل و چه در خارج در این بازار اثر می‌گذارد. با این حال براساس پیش‌بینی‌هایی که وجود دارد دامنه تغییرات قیمتی سکه و طلا در روزهای منتهی به سال جدید ۲ تا ۵ درصد خواهد بود و به بیان دیگر روزهای پایان امسال و آغاز سال جدید تحول جدی در این بازار رخ نخواهد داد.
پیش‌بینی بازار طلا در آستانه سال ۱۴۰۰
بازار سکه و طلا در دوران پرالهابی به سر می‌برند و هر تحولی چه در داخل و چه در خارج در این بازار اثر می‌گذارد. با این حال براساس پیش‌بینی‌هایی که وجود دارد دامنه تغییرات قیمتی سکه و طلا در روزهای منتهی به سال جدید ۲ تا ۵ درصد خواهد بود و به بیان دیگر روزهای پایان امسال و آغاز سال جدید تحول جدی در این بازار رخ نخواهد داد.
این تحولات از قیمت اونس جهانی گرفته تا اخبار سیاسی و اقتصادی و نرخ ارز و حالا کرونا، باعث تغییر قیمت سکه و طلا در بازار ایران می‌شود. تغییرات دائمی‌باعث شده تا پیش‌بینی‌پذیری و همچنین برنامه‌ریزی در این بازار کاهش پیدا کند و مردم و فروشندگان امیدواری خود را به این بازار از دست بدهند. 
عبادالله محمدولی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» در باره وضعیت بازار طلا و سکه با توجه به تحولات اخیر می گوید: روزهای شنبه و یکشنبه بازارهای جهانی تعطیل است و بازار ایران هم متعاقبا دچار تاخیر در تعیین قیمت‌های خود می‌شود. با این حال از بعدازظهر دیروز شیب رشد قیمت‌ها تندتر شد و قیمت‌ها افزایشی بود. 
وی درباره علت افزایشی شدن قیمت‌ها، توضیح داد: علت این اتفاق هم بیشتر اخبار سیاسی پیرامون شکل‌گیری مذاکرات برجام و صحبت در این زمینه است. البته نباید قیمت جهانی اونس طلا را هم نادیده گرفت. قیمت اونس جهانی در چند روز گذشته کاهشی بود و از هزار و ۷۰۳ دلار به ۱۷۱۰ دلار رسیده است. اونس جهانی هم از دیروز بعدازظهر واکشن‌هایی را نشان داد، اول کاهشی بود و حالا حدود ۷ تا ۸ دلاری از دیروز افزایش قیمت پیدا کرده است.
محمدولی با تاکید بر اینکه در هفته گذشته منتهی به امروز (شنبه ۲۳ اسفند) تحولات و نوسانات زیادی را داشته‌ایم و بازار هم افزایشی و هم کاهشی بوده، اضافه کرد: این روزهای نزدیک به پایان سال باید شاهد افزایش سفارش مصنوعات طلا می‌بودیم ولی متاسفانه اتفاق نیافتد. بیشتر بحث سرمایه‌گذاری‌های خرد در بازار طلا وجود دارد و چیز در مورد سفارش مصنوعات طلا به کارگاه‌ها وجود ندارد و مدت‌هاست که از این موضوع به دور هستیم.
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا در پاسخ به این سوال که در چند روز باقی مانده از سال تحول خاصی را پیش‌بینی می‌کنید؟، گفت: در روزهای باقیمانده از سال هم فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی بیفتد بویژه اینکه دامنه تغییر بزرگی در بازار رخ نداده است. شاید نسبت به چیزی که امروز در اخبار مشاهده می‌کنیم چیزی حدود ۲ تا ۵ درصد افزایش قیمت را ببینیم. یعنی تا شب عید تغییر قابل توجهی را نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شب عید بازار تعطیل است، تقاضا هم کمتر می‌شود و فکر می‌کنم قیمت‌ها به یا به همین صورت باقی می‌ماند یا تغییر بسیار کمی ‌پیدا کند حتی امکان کاهشی بودن قیمت‌ها در تعطیلات عید وجود دارد و اگر کسی بخواهد خرید کند این زمان، زمان مناسبی برای خرید است. 
محمدولی درباره تاثیر کرونا در وضعیت بازار طلا افزود: ویروس کرونا به همه اقتصادهای دنیا آسیب جدی وارد کرد و کشور ما هم بی‌تأثیر از این موضوع نبود چراکه بسیاری از معاملات و بازارهای مختلف را مختل و به‌نوعی امیدواری‌ای که باید در این بازار وجود داشته باشد را بسیار کمرنگ کرد. کرونا در کنار دیگر فاکتورها از جمله عوامل موثری بود که بازار طلا و دیگر بازارها را تحت تاثیر قرار داد و از رونق انداخت. 
عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا با اشاره به اینکه میزان حباب در بازار طلا بسیار کمتر شده، توضیح داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت موجود و قیمت‌هایی که وجود دارد حباب در بازار بسیار کوچک شده و فکر نمی‌کنم حباب در سکه بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان باشد.
در حال حاضر قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون ۳۳۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه گرمی‌دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۵۷ هزار تومان معامله شد.
گفتگو: محمد سیاح
کد مطلب: 146391
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *