۰
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۵
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از ورود پلیس به بازار نابسامان مرغ

مرغ؛ مساله‌ای که یک پا دارد!

هفته‌ها است که کشور درگیر موضوع مرغ است،‌نه دولت، نه ستاد تنظیم بازار، نه تعزیرات، نه تولیدکننده، نه مجلس، نه واردکننده، نه مردم هیچکس نمی‌داند که باید با این مشکل پیش آمده چه کرد. مسئولان در این حوزه هم که مشکلات را یا به گردن یکدیگر می‌اندازند یا به گردن سیستم تولید و توزیعی که وجود ندارد یا مردم!
مرغ؛ مساله‌ای که یک پا دارد!
هفته‌ها است که کشور درگیر موضوع مرغ است،‌نه دولت، نه ستاد تنظیم بازار، نه تعزیرات، نه تولیدکننده، نه مجلس، نه واردکننده، نه مردم هیچکس نمی‌داند که باید با این مشکل پیش آمده چه کرد. مسئولان در این حوزه هم که مشکلات را یا به گردن یکدیگر می‌اندازند یا به گردن سیستم تولید و توزیعی که وجود ندارد یا مردم!
در همین راستا فرمانده انتظامی تهران بزرگ از ورود پلیس به ماجرای احتکار و گرانفروشی مرغ خبرداد. سردار حسین رحیمی گفت: به دنبال نوسانات ایجاد شده در قیمت مرغ و کم یاب شدن آن در برخی از مناطق از پلیس به این موضوع ورود کرده و به طور ویژه بررسی آن را در دستورکار خود قرار داد که در جریان آن مشخص شد چند دلال باعث ایجاد نوسان در قیمت عرضه مرغ و اخلال در چرخه توزیع شده‌اند. وی با اشاره به شناسایی این دلالان گفت: با هماهنگی قضایی، ماموران هشت نفر از این دلالان را در عملیات های جداگانه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند. 
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه این دلالان مرغ زنده را با قیمت خیلی پایین از مرغداران خریداری کرده و با قیمت بالا به فروش می‌رساندند، گفت: همین موضوع سبب نایاب شدن و گران شدن قیمت مرغ در برخی از مناطق شده بود. به گفته وی، پلیس تا پایان اسفند و تا پایان نوروز و تا هرزمان دیگری که نیاز باشد براین فضا نظارت کرده و با دلالان و سودجویان برخورد خواهد کرد.
بدین ترتیب به نظر می رسد مرغ؛ معضل جدید، جدی و البته مضحک این روزهای کشور شده که با وجود بسیح شدن دستگاه‌های متولی برای افزایش عرضه و جواب دادن تقاضا بویژه برای شب عید؛، همچنان راه حلی پیدا نشده است. همچنان مردم در صف‌های طولانی خرید مرغ دولتی در میادین یا مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای ساعت‌ها منتظر می‌مانند که یا در آخر به اندازه‌ای که مرغ نیاز دارند در اختیارشان قرار نمی‌گیرد یا تمام می‌شود و به عده زیادی نمی‌رسد! وضعیت اسف‌باری که سیاست‌های اقتصادی دولت برای مردم به ودجود آورده است و مردم از آن به‌عنوان آغاز تکرار تجربه ونزوئلا در ایران یاد می‌کنند و نگرانی‌ آنها هر روز از بابت اینکه در تامین سایر کالاها هم به مشکل بخورند زیاد است و حق هم دارند. زمانیکه دولت و همه دستگاه‌های اقتصادی خود از حل چنین موضوع پیش پاافتاده‌ای عاجز شده بعید نیست در سایر موضوعات هم این روند رخ بدهد همچنان که در موضوع روغن و پیش‌تر موضوع تخم‌مرغ و قبل‌تر موضوع نهاده و گوشت قرمز و ... شاهد بودیم.

از قیمت مصوب تا قیمت عرضه!
ستاد تنظیم بازار بارها از تعیین قیمت مصوب برای عرضه مرغ به مبلغ 20 هزار و 500 تومان صحبت می‌کند درحالیکه این قیمت عرضه صرفا در میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای رعایت می‌شود که این روزها شاهد صف‌های طولانی برای توزیع هستند. از طرفی هم مردم امکان اینکه ساعت‌ها در صف‌های پرازدحام بایستند را ندارند و باید از فروشندگان سطح شهر مرغ تهیه کنند.  به همین دلیل و عدم پوشش گسترده در توزیع مرغ‌های دولتی، مغازه‌ها هم با قیمت آزاد مرغ را به مردم عرضه می‌کنند. حتما این کار تخلف است و برخوردهایی هم با‌ آن صورت می‌گیرد ولی چقدر موثر بوده است؟  سید جواد احمدی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مهر گفته است: «تعداد بازرسی‌های انجام شده در بازار گوشت مرغ و تخم‌مرغ طی ۱۱ ماه سال جاری، جمعاً ۲۱۳ هزار و ۷۳۲ مورد بوده و در همین راستا برای ۱۸ هزار و ۳۳۹ واحد صنفی متخلف برگه گزارش بازرسی به ارزش ریالی بالغ بر یک هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۸۶۹ میلیون ریال تنظیم و به مرجع رسیدگی کننده ارسال شده است.»
این موضوع نشان می‌دهد که نه نظارت‌ها موثر بوده و نه جرایمی که درنظر گرفته شده‌اند! بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برخوردهای قهری و پلیسی در اقتصادی که از هر لحاظ مشکل دارد؛ ‌درست نیست و نمی‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد! وضعیت این روزهای اقتصاد هم موید بارز همین ادعاست.

مدیریت نمایشی بحران!
یکی از موضوعاتی که در کشور رواج دارد تصمیماتی است که به صورت آنی از سوی مقامات برای رفع لحظه‌ای مشکلات و آرام‌سازی افکار عمومی گرفته می‌شود،‌ یکی از این تصمیمات، تصمیم واردات 50 هزار تن مرغ در جلسه هیات دولت بوده است که به عقیده فعالان این بازار این تصمیم اجرایی نیست از طرفی ظرفیت داخلی بیش هم برایتولید مرغ وجود دارد فقط دولت باید پایش را از کفش تولیدکنندگان خارج کند.
محمدعلی کمالی‌سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور به ایلنا درباره این تصمیم دولت، گفت: «براساس اخبار رسیده به اتحادیه، دولت با هدف تنظیم بازار تصمیم به واردات 50 هزا رتن مرغ گرفته است. ادعای واردت مرغ با هدف تنظیم بازار درحالی است که تنها چند روز تا پایان سال مانده و به هیچ شکل نمی‌توان مرغ‌ها را در مدت زمان باقی‌مانده ثبت سفارش و وارد کرد.» 
وی با تاکید بر اینکه مرغ‌های وارداتی حتی به بازار ماه رمضان نیز نخواهند رسید، افزود: «برای ثبت سفارش باید با یکی از کشورهای تامین‌کننده وارد مذاکره شد پس از آن سازمان دامپزشکی ورود کرده و سلامت مرغ را پس از ارزیابی تائید کند، سپس تیمی همراه با ناظر شرعی به کشور مبدا فرستاده می‌شود که ذبح‌ها همگی بر اساس اصول شرعی انجام شود. این پروسه از مذاکره تا ارسال تیم‌های نظارتی در بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن منتج به واردات مرغ در زمانی خواهد شد که ماه رمضان رو به پایان است.»
کمالی‌سروستانی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در تولید مرغ گفت: «ما ظرفیت تولید 3 میلیون تن مرغ داریم که حداقل 500هزار تن بیش از نیازمان است، آنچه موجب شد به‌رغم توان تولید بالا به شرایط کنونی مبتلا شویم ضعف مدیریت دولتی و قیمت دستوری است.»

مردم زیر بار فشار معیشت 
هر چقدر هم که مسئولان دم از وضعیت مناسب و رشد اقتصادی بزنند برای مردم اهمیتی ندارد چراکه مردم با گوشت و استخوان خود فشارهای وارده اقتصادی را حس می‌کنند و تا زماینکه توان خری د آنها به نسبت تورم افزایش پیدا نکند؛ روضه‌خوانی مقامات هیچ تاثیری در ایجاد روحیه مثبت در جامعه نخواهد داشت.
یکی از شهروندان که با موتور و مسافربری زندگی‌اش را می‌گذراند به خبرنگار «مردم سالاری آنلاین» گفت: «از هشت و نیم صبح تا 14، 180 هزار تومان کار کردم، دو عدد مرغ خریدم و 150 هزار تومان از کارکردم را برای آن دادم. ما چطور باید زندگی‌مان را بگذرانیم؟ این چه وضعی است که برای ما درست کرده‌اند؟ هیچ‌کس هم پاسخگو نیست و فقط این مردم هستند که باید زجر بکشند تا زنده بمانند. اسم این وضعیت زندگی کردن نیست و به‌نظرم مردم زیاد دوام نخواهند آورد.»
این داستان یک نفر نیست. داستان زندگی بخش عمده‌ای از مردم ایران است که این روزها در زجر و سختی عمیقی روزگار می‌گذرانند درحالیکه مقامات بدون درک این مساله از روزهای خوب اقتصادی و رشد اقتصادی و بهبود معیشت حرف می‌زنند. این صحبت‌ها نمک به زخم مردم پاشیدن است و بعید است که بتواند خشم مردم از عملکرد آنها را برطرف کند.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 146512
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *