; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - سه عامل گرانی مرغ - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با "مردم سالاری آنلاین" مطرح کرد:

سه عامل گرانی مرغ

15 فروردين 1400 ساعت 17:56

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در واکاوی پیوسته‌ای که درباره وقایع چند ماهه وضعیت مرغ در کشور صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که سه عامل اساسی نهاده، ناهماهنگی در تصمیم‌گیری و قیمت‌های کاذب، باعث گرانی و نابسامانی بازار مرغ شده است.


عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در واکاوی پیوسته‌ای که درباره وقایع چند ماهه وضعیت مرغ در کشور صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که سه عامل اساسی نهاده، ناهماهنگی در تصمیم‌گیری و قیمت‌های کاذب، باعث گرانی و نابسامانی بازار مرغ شده است.
احد آزادی خواه در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» در پاسخ به این سوال که چرا وضعیت مرغ همچنان با وجود بسیج شدن دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و ناظر و تعزیرات و ستاد تنظیم بازار و واردات و ... همچنان به هم ریخته است؛ با بیان اینکه این موضوع سه علت عمده دارد،‌ گفت: بعد از واکاوی پیوسته، به سه متغیر رسیدیم. اولین موضوع بحث نهاده است که متاسفانه واردات نهاده دامی بویژه در شش ماه ابتدای سال 99 به‌شدت بی‌سروسامان بوده است و کشور به دلیل بحث ارز 4200 تومانی و سوءاستفاده‌هایی که وجود داشت، به صورت جدی با این موضوع وارد تنش شد.
وی با بیان اینکه همه عوامل و موارد موثر بر وضعیت فعلی بازار مرغ در گزارشی به صحن ارائه شد و حتی رئیس مجلس هم در جریان قرار گرفت ولی فرصت قرائت پیش نیامد؛ ادامه داد: در این میان حدود 9 عامل موثر وضعیت نهاده دامی را نیز شناسایی کردیم که سامانه سما، صدر، کد یکتا، سرک‌ها و ... واژه‌هایی هستند که در گرانی نهاده عامل مهمی به شمار می‌روند.
آزادی خواه اضافه کرد: موضوع دومی که باعث گرانی مرغ شد ستاد تنظیم بازار است. نظرم بر این است که این ستاد باید در کل کشور واحد باشد؛ یعنی باید مقر فرماندهی داشته باشد. نهاده با قیمت مشخصی وارد می‌شود، هزینه‌های بالاسری مانند پول‌ آب، برق، گاز و بیمه با یک نرخ مشخص و معین و واحدی در کشور افزایش پیدا می‌کند و باید قیمت مرغ هم با یک نرخ به کل کشور اعلام شود.
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است: ستادهای تنظیم بازار استان‌ها مستقل از هم بوده و عمل کردن این تشدد در تصمیم‌گیری باعث قاچاق مرغ از استانی به استان دیگر و کمبود در استان‌ها می‌شد. به‌رغم اینکه مشکل تولید نداشتیم ولی مشکل جدی در توزیع و نظارت بر توزیع را داریم و به همین دلیل هم ستاد تنظیم بازار باید خیلی جدی‌تر وارد شود و مراقبت بیشتری داشته باشد که متاسفانه انجام نشده است!
وی ادامه داد: عامل سوم و مهم قیمت‌های کاذب بود؛ وقتی مرغدار مجبور است که نهاده دامی را از بازار سیاه تهیه کند،‌ وقتی حقوق کارگر و تامین اجتماعی افزایش می‌یابد؛ دولت هزینه خدمات عمومی نظیر گاز، برق و ‌آب را افزایش می‌دهد، زمانیکه هزینه حمل و نقل بیشتر می‌شود؛ طبیعتا باید درد تولیدکننده را هم بفهمیم. تولیدکننده معتقد است که با این هزینه‌ها تولید نفعی برای آنها ندارد. متاسفانه تناقض بین ستاد حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار باعث بروز به هم‌ریختگی قیمت مرغ و صف‌های طولانی شد. باید همانطور که به مصرف‌کننده توجه می‌شود نیم نگاهی هم به تولیدکننده داشته باشیم، نباید تولیدکننده را تحت فشار قرار دهیم چراکه در این صورت انگیزه خود را از دست خواهند داد.
آزادیخواه در پاسخ به این سوال که وقتی تعداد و مشخصات واردکنندگان، میزان تخصیص ارز و میزان نهاده دامی وارداتی مشخص است،‌ چطور نهاده دامی سر از بازار سیاه در‌می‌آورد، افزود: باید سامانه گمرک را به سامانه بازارگاه وصل کنیم تا به محض اینکه نهاده دامی وارد کشور و تخلیه و در سامانه گمرک ثبت می‌شود؛ در همان لحظه بدن فاصله در سامانه بازارگاه وارد شود تا واردکننده نتواند به صورت آزاد بفروشد و متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است: در حال حاضر چون این اتفاق نیفتاده است، این امکان وجود دارد که واردکننده نهاده زمانیکه وارد سامانه گمرک می‌شود هنگام بارگیری می‌توانست خارج از سیستم بازارگاه این نهاده را در بازار سیاه بفروشد.
وی ادامه داد: مجلس وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت و گمرک ایران را وادار کرده است تا این مشکل را برطرف کنند تا این سامانه‌ها به یکدیگر وصل شوند تا این مشکل برطرف شود.
آزادیخواه افزود: قطعا تشدد ستادها و نهادها و سازمان‌ها در تصمیم‌گیری‌ها مشکل‌ساز است و باعث ناهماهنگی می‌شود، زمانیکه از دولت خواسته شد تا مسئولیت‌های واردات و توزیع نهاده به وزارت جهاد برگردد قبول کرد و امیدواریم در سال جاری باعث هماهنگی در مدیریت شود.
گفتگو: محمد سیاح
 


کد مطلب: 147208

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/147208/سه-عامل-گرانی-مرغ

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir