۰
دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۰

مهمترین سخنان ظریف در فایل صوتی سه ساعته

انتشار یک فایل صوتی سه ساعته از مصاحبه سعید لیلاز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که ششم اسفندماه ۹۹ برای پروژه تاریخ شفاهی دولت روحانی انجام شده، حاشیه‌ساز شده است. وزارت امور خارجه اعلام کرده فایل صوتی منتشر شده یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته بوده است.
مهمترین سخنان ظریف در فایل صوتی سه ساعته
انتشار یک فایل صوتی سه ساعته از مصاحبه سعید لیلاز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که ششم اسفندماه ۹۹ برای پروژه تاریخ شفاهی دولت روحانی انجام شده، حاشیه‌ساز شده است. وزارت امور خارجه اعلام کرده فایل صوتی منتشر شده یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته بوده است.
سرتیتر مهمترین سخنان ظریف در این گفتگو را بخوانید:
-منابع مالی مسدود شده ایران به خاطر تحریم که مربوط به فروش نفت و گاز است شامل ۱۰ میلیارد دلار در کره جنوبی و شش-هفت میلیارد دلار در عراق است.

-قالیباف در تابستان سال ۹۱ از من برای کمیته سیاست خارجی ستاد انتخاباتی خود و در صورت انتخاب به عنوان ریاست‌جمهوری، برای وزارت امور خارجه دعوت کرد که نپذیرفتم. دی ماه همان سال آقای روحانی از من برای وزارت امور خارجه دعوت کرد؛ زمانی که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت بودم.

-کمردرد من در زمان مذاکرات برجام به خاطر حسین شریعتمداری بود که از قول من در کیهان تیتر زد: "ملاقات من با کری نابجا بود". در حالی که شب قبلش به او گفته بودم این حرف غلط است و در روزنامه نزن. اما زد!

-من، هم در مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ بودم، هم در مذاکرات برجام؛ اما دستاورد برجام مهمتر از ۵۹۸ بود. اما ۵۹۸ یک ویژگی داشت؛ به کسانی که مذاکره می‌کردند از پشت خنجر نمی‌زدند!

-لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در سال ۹۸ ، کمتر از لیست آنها برای انتخابات مجلس ۹۴ نبود. اما مردم تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت نکنند و این لیست شکست خورد.

-در دوره مذاکرات سعید جلیلی، با تحریم، ما را نمدمال کردند و هر شش ماه ۲۰ درصد صادرات نفت ما را کم کردند تا دنیا را از نفت ایران بی‌نیاز کنند. طوریکه با تحریم نفت ایران، نفت ارزان شد!

-سعید جلیلی با معاونان وزارت خارجه مذاکره میکرد اما من از روز اول به کاترین اشتون گفتم من فقط با وزرای امور خارجه مذاکره میکنم، یا معاونان با هم مذاکره کنند و به ما اطلاع دهند.

-۲۶ دی ۹۴ برجام‌ اجرایی شد و از آن زمان خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس و خروج ایران‌ایر از تحریم آغاز شد تا بتوانیم هواپیما بخریم. در خرداد ۹۵ آقای کری به من‌ گفت از روزی که هما را از لیست تحریم خارج کردیم پروازهای هما به سوریه ۶ برابر شده. آخوندی خبر نداشت اما پرورش گفت با فشار حاج‌قاسم این کار را کردیم. به سلیمانی گفتم حاج قاسم خب با ماهان‌ برو. گفت هما امن‌تره! یعنی در این حد دیپلماسی، فدای میدان شد. چون از نظر آنها میدان اصل است اگر هما ۲ درصد امن‌تر باشد، با هما می‌روند اما اگر ۲۰۰ درصد به دیپلماسی ضربه بخورد اشکالی ندارد.

-آمریکا زودتر از من‌ خبر حمله به عین‌الاسد را شنید. من وزیرخارجه و عضو شورای عالی امنیت ملی هستم اما نخست‌وزیر عراق ۴۵ دقیقه قبل از حمله خبردار شد من ۲ ساعت بعد از حمله!
 
-چهارشنبه صبح هواپیمای اوکراینی را زدند. من ظهر جمعه به جلسه دبیرخانه شورای امنیت رفتم. گفتم دنیا می‌گوید موشک خورده. اگر واقعا موشک خورده بگویید چگونه میتوانید علاج کنیم. چنان برخورد کردند که انگار کفر ابلیس گفتم.

-وقتی می‌گویم میدان حاکم است یعنی این که من به عنوان وزیر امور خارجه حق ندارم بدانم به هواپیما موشک خورده اما خودشان از چهارشنبه یا پنجشنبه می‌دانستند. به من جمعه خبر دادند و من شنبه اولین نفر بودم که از مردم ایران و دنیا عذرخواهی کردم.

خیانت‌های روسیه در برجام
 وزیر امور خارجه سخنانی نیز درباره نقش مخرب روسیه در مذاکرات برجام مطرح کرده که جالب است:
-سردار سلیمانی به من میگفت وقتی با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مذاکره میکنی فشار بیاور که این امتیازات را در سوریه بگیریم. دیپلماسی هزینه میدان شد اما میدان، هزینه دیپلماسی نشد.

-اگر اتفاقاتی که از ۲۳ تیر ۹۴ که برجام نهایی شد تا ۲۶ دی ۹۴ که برجام اجرایی شد مرور کنید میبینید که اولین اتفاق، سفر سردار سلیمانی به مسکو به اراده وزارت خارجه روسیه، و آخرین اتفاق، حمله به سفارت عربستان بود.

-سردار سلیمانی در شرایط بد سوریه در دی ۹۳ درخواست سفر به روسیه را داشت. اما روسیه وقتی با سفر سردار سلیمانی موافقت کرد که برجام امضا شد. روسیه تلاش کرد برجام به نتیجه نرسد و در عکس یادگاری وزرای امور خارجه هم لاوروف نیست.
 
-روسها فکر نمی کردند برجام به نتیجه برسد. ما در مذاکرات برجام گفتیم غنی‌سازی نطنز را برای مصرف نیروگاه بوشهر می‌خواهیم. اما روسیه دو ضربه به ما زد. اول گفت سوخت بوشهر را مادام‌العمر می‌دهم و بعد گفت نمی‌گذارم برای بوشهر از سوخت خودتان استفاده کنید.

-لاوروف زمانی با جان کری و خانم موگرینی جلسه گذاشت تا مذاکرات برجام متوقف شود که کنگره مهلتی را برای اتمام مذاکرات تعیین کرده بود که اگر مذاکرات نتیجه نداد، تحریم‌هایی اعمال کند که رئیس‌جمهور امریکا هم نتواند لغو کند!
 
-لاوروف که اصرار داشت مذاکرات متوقف شود به من گفت تو که دستورالعمل نداری؛ برو دستورکار بگیر و برگرد. من گفتم این موضوع به تو اصلا ربطی ندارد. از لحن و عبارت بی‌ادبانه‌ای هم استفاده کردم. کری اینجا از من حمایت کرد.

-پس از برجام وقتی لاوروف به روسیه برگشت با حمله رسانه‌های روسیه مواجه شد که چرا اجازه دادید این توافق منعقد شود و ایران به سمت غرب برود؟ 
محمدرضا حقی

 
کد مطلب: 148663
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *