۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از کاوش ارز دیجیتال در خانه‌ها و ادارات 

استخراج رمز ارز در وقت اداری!

جذابیت‌های مالی ارزهای دیجیتالی باعث شده تا امروز استخراج آن با هر منبعی و در هر مکانی مورد توجه قرار بگیرد به حدی که استاندار تهران با دادن هشدار، اداراتی را که ارز دیجیتالی استخراج کنند تهدید به برخورد کرد و سخنگوی صنعت برق از استخراج در منازل صحبت می‌کند!
استخراج رمز ارز در وقت اداری!
جذابیت‌های مالی ارزهای دیجیتالی باعث شده تا امروز استخراج آن با هر منبعی و در هر مکانی مورد توجه قرار بگیرد به حدی که استاندار تهران با دادن هشدار، اداراتی را که ارز دیجیتالی استخراج کنند تهدید به برخورد کرد و سخنگوی صنعت برق از استخراج در منازل صحبت می‌کند!
 به گزارش مردم سالاری آنلاین، ارزهای دیجیتال عمر زیادی ندارند و با این حال در سال‌هایی که از خلق این ارزها می‌گذرد؛ ارزش زیادی پیدا کرده‌اند و همین موضوع باعث جذابیت آنها شده است؛ تا جایی که ادارات دولتی هم وارد چرخه استخراج شده‌اند و همین موضوع باعث شده تا استاندار تهران در این باره هشدار دهد!
البته با این وجود همچنان بانک‌های مرکزی کشورها در جهان این ارز را به رسمیت نشناخته و به مردم هم درباره سرمایه‌گذاری بر روی این ارزها هشدار می‌دهند. دلیل اصلی این هشدارها این است که گفته می‌شود ارزهای دیجیتالی هیچ پشتوانه‌ای ندارند! وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان در این‌باره گفت: «من به‌عنوان دانش‌آموخته اقتصاد اعتقادی به رمزارز ندارم، مساله این است که رمزارزها پشتیبان و پشتوانه ندارند و الان هم بانک‌مرکزی بسیاری از کشورهای رمزارزها را نپذیرفتند. چند روز پیش رئیس کل بانک‌مرکزی بریتانیا و رئیس فدرال رزرو آمریکا درباره رمزارزها هشدار دادند.» 
دلار، یورو، ريال و ... همگی دارای پشتوانه مالی در خزانه بانک‌های مرکزی کشورها هستند که این پشتوانه همان طلا، تجارت خارجی، منابع ارزی و ... است که هم قابل محاسبه و هم قابل اتکا. 
در مورد رمزارزها اما چنین چیزی وجود ندارد و هیچ نهادی هم نمی‌تواند از آن پشتیبانی کند یا بر روند آن نظارت کند، با این حال رشد قیمت بیت کوین معروف ترین نوع ارز دیجیتال باعث ایجاد تب تندی در بین مردم برای استخراج آن شده است!
این تب به حدی افزایش یافته که افراد زیادی امروز با تهیه ماینر به صورت غیرقانونی دست به استخراج بیت کوین می‌زنند؛ مسئولان برق کشور می‌گویند که فقط ۱۳ درصد استخراج رمزارزها در قانونی و ۸۷ درصد غیرقانونی است. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به فعالیت سایت‌هایی در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارز‌ها گفته است: «برآورد ما این است این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد که ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است.»

ادارات و منازل در جمع استخراج کننده‌های بیت کوین!
در سایه نبود نظارت و رها شدن وضعیت رمزارزها در کشور و عدم اطمینان به بخش‌ها سرمایه‌گذاری رسمی ‌در کشور نظیر بازار سرمایه، مردم سرمایه‌گذاری در بخش رمزارزهای را یکی از مطمئن‌ترین راه‌های کسب درآمد یا چند برابر شدن آن می‌دانند! تا حدی که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته است: «واحدهای غیر مجاز استخراج رمزارز به صورت پراکنده در کشور وجود دارند، اما آنچه موجب نگرانی زیاد صنعت برق بویژه در پیک مصرف برق تابستان شده است، مقوله استفاده خانگی از استخراج کننده‌های رمزارز است که شایع شده است. هر ماینر به میزان یک کولر گازی برق مصرف می‌کند. همین روند غلط استفاده از برق خانگی می‌تواند موجب به آسیب ترانس برق همسایه‌ها و حتی یک محله شود.»
دامنه استخراج رمزارزها صرفا به خانه‌ها ختم نمی‌شود و حتی اداره‌های دولتی هم وارد تورنمنت استخراج ارز دیجیتالی شده‌اند و همین موضوع هم سبب شده تا استاندار تهران به این موضوع واکنش نشان دهد؛ انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، درباره استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارزها در شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی گفت: «این دستگاه‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و امروز در شرایطی قرار داریم که باید الگوی بهینه مصرف را در دستور کار قرار دهیم بنابراین هر دستگاه دولتی و هرجایی که مجوز لازم را برای استفاده از ماینرها(دستگاه‌های استخراج رمز ارزها) را نداشته باشد به محض ارسال گزارش اقدام خواهیم کرد.»
حناچی، شهردار تهران نیز در پاسخ به سوالی درباره استفاده از ماینرها و استخراج رمزارزها در مجموعه شهرداری تهران گفته بود: «هر کجا برق فراوان وجود داشته باشد و فضا فراهم شود استفاده از ماینرها ممکن است انجام شود از ابتدای دوره گزارش‌هایی در این خصوص داشتیم که با آنها برخورد کردیم. قطعا کار شهرداری تهران تولید رمزارز نیست لذا هرگاه گزارشی در این خصوص داشته باشیم برخورد می‌کنیم و دستگاه‌های نظارتی نیز در این خصوص وارد عمل خواهند شد.»

آینده ارزهای دیجیتال نامشخص است
برخی از صحبت‌ها درباره استفاده از ارزهای دیجیتال در زمان تحریم‌ها برای تامین نیازهای کشور یا پرسود بودن و لزوم تامین سازوکارهای برداشت از آنها؛ باعث ترغیب شدن بیشتر مردم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌شود. هرچند که رمزارزها بدون پشتیبان قطعا آینده روشنی نخواهند داشت؛ شاید در آینده رمزارزهایی به‌عنوان مثال از سوی شرکت‌های فراملیتی که یک تا دو میلیارد کاربر دارند؛ تولید شوند که پشتوانه آنها اعتبار یا دارایی‌های این شرکت‌ها باشد، اما سوال اصلی این است که آیا نمی‌توان در آینده هزاران ارزدیجیتال مانند بیت‌کوین تولید کرد؟ قطعا هر چقدر تعداد رمزارزها بیشتر شود قیمت و ارزش آنها هم کاهش می‌یابد. 
با این حال توسعه استفاده از رمزارزها و تمایل مردم برای حرکت به سمت استفاده از آنها نیازمند برنامه ریزی و نظارت دقیق در روندهای مالی است چراکه این اتفاق به خودی خود باعث خروج ارز از کشور آن هم در شرایطی می‌شود که کشور خودش با تنش منابع ارزی مواجه است!
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 150259
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *