۱
۱
جمعه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۰
در گفتگوی «مردم سالاری آنلاین» با سه کارشناس مطرح شد:

افسردگی اجتماعی، پیامد بزرگ قتل بابک خرمدین

پدر بابک خرمدین به احتمال زیاد دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی است
قتل بابک خرمدین توسط پدر و مادر جامعه را در بهت سنگینی فرو برده است. کشتن فرزندان به دست پدر و قطعه قطعه کردنشان در حالی که مادر پای ثابت ماجراست ترس و غم را بر فضای جامعه حاکم کرده است.
افسردگی اجتماعی، پیامد بزرگ قتل بابک خرمدین
قتل بابک خرمدین توسط پدر و مادر جامعه را در بهت سنگینی فرو برده است. کشتن فرزندان به دست پدر و قطعه قطعه کردنشان در حالی که مادر پای ثابت ماجراست ترس و غم را بر فضای جامعه حاکم کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خبر قتل فجیع بابک خرمدین، کارگردان، که در روزهای پایانی اردیبهشت به تیتر یک رسانه ها تبدیل شد موجب طرح نظرات مختلفی در این خصوص شده است. در حالیکه پدر بابت کشتن فرزند، خدا را شکر میکند و مادر نیز مشکلی با این مساله ندارد، روانپزشک پرونده اعلام کرده است هر دو نفر از سلامت روان برخوردار هستند.
 
حسین اسدبیگی:
انعکاس اخبار به شکل نادرست روح جامعه را آزرده میکند
حسین اسدبیگی، رییس دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» می گوید: وقتی قوه قضائیه، دادگستری و نیروی انتظامی اعلام میکنند یک نفر سالم است، منظورشان این است که جنون ندارد. البته من به صحت و سقم اینکه جنون ندارد شک دارم، بر فرض اینکه جنون ندارد نمیتوانیم بگوییم سالم است، مگر فرد سالم میتواند کسی را مثله کند؟ حتی اگر قربانی فرزند خودش باشد. متهم تلاش میکند مقتول را به طرق مختلف، مقصر جلوه دهد و احتمالا دچار اختلال شخصیت ضداجتماعی از نوع شدید آن است. فرد سایکوپات ممکن است خطاهای مختلفی انجام دهد از جعل سند گرفته تا قتل نفس. پدر بابک در انتهای این طیف قرار دارد. اسدبیگی با اشاره به کتابخوان بودن پدر بابک که گفته است هفده سال به مطالعه مشغول بوده است می گوید: آدمهایی که دچار اختلال شخصیت هستند، تلاش میکنند خودشان را موجه جلوه دهند و با خوب صحبت کردن این تصور را در مردم به وجود می آورند که آدمهای مثبتی هستند. ظاهرا مادرهم مثل پدر اختلال شخصیت دارد که در اثر وابستگی به شوهر و همجواری با او تمام اختیار خود را به طرف مقابل داده است. این احتمال وجود دارد که پدر از همان نوجوانی مشکل داشته و در گذشته نیز خطا و رفتارهای ضد اجتماعی دیگری از او سر زده است. از مسئولین درخواست کردیم اجازه ورود به پرونده و مصاحبه با پدر و مادر بابک خرمدین را بدهند اما پرونده دست قوه قضائیه است و به دلیل حساسیتها اجازه دسترسی به  پرونده را نمیدهند.
رییس دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی همچنین می گوید: متاسفانه در حال حاضر مردم ما برخلاف مردم کشورهای دیگر در معرض مشکلات مختلفی هستند. کرونا باعث شده است مردم از نظر اقتصادی آسیب ببینند. مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ذهن مردم را آزار میدهد و انتشار اخبار منفی درباره رفتارهای کریه در خانواده باعث ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و در نهایت افسردگی اجتماعی میشود. انتشار اخباری از این دست با جزئیات کامل همچون انتشار فیلم حمل جنازه در آسانسور باعث میشود کسانی که زمینه افسردگی و اضطراب دارند، با دیدن این اخبار و تصاویر به اضطرابشان دامن زده شود. وقتی فرزندان و والدین به صورت رگباری با این اخبار مواجه میشوند، ترس و خشم و کینه در وجودشان شکل میگیرد. اگرچه وظیفه رسانه  تنویر افکار عمومی است اما لازم است اصحاب رسانه در خصوص انعکاس اخبار آسیبهای اجتماعی از قبیل خودکشی، فرزندکشی و ... آموزش ببینند تا انتقال اخبار اینچنینی، روح جامعه را نیازارد.
 
 
سعید نوروزی:
"راز علنی" باعث تضعیف روابط عاطفی در خانواده میشود
سعید نوروزی، کارشناس و پژوهشگر حوزه آسیبهای اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی نیز درخصوص خانواده بابک خرمدین به «مردم سالاری آنلاین» گفت: رفتار پدر حاکی از آن است که سلامت روان نداشته است. چنانچه صحبتهای دوست خانوادگیشان صحیح باشد، رد پای سایکوز در پدر دیده میشود. خانواده با عاطفه تعریف میشود، با توجه به اظهارات پدر به نظر میرسد در خانواده تعامل عاطفی وجود نداشته است. خانواده ای که در آن "راز علنی" وجود داشته باشد (اتفاقی که در خانواده رخ داده و همه میدانند اما کسی راجع به آن صحبت نمیکند) به ویژه راز سمی مانند "محرم آمیزی" باعث میشود تبادل هیجانی در خانواده ضعیف شود و خانواده به سمت رفتارهای مکانیکی سوق داده شود  که در این حالت خیلی رفتارها مجاز شمرده میشود، افراد در تصور خود معقولانه فکر میکنند، همچون پدر بابک که تشخیص میدهد فرزندانش را بابت کارهایشان مجازات کند. در این میان مادر نیز مطیع بوده و در واقع شخصیت مادر در شخصیت پدر مستحیل شده که شخصیت هر دو نفر قابل بررسی است. خانواده ها باید یاد بگیرند با هم گفتگو کنند.
 
مصطفی اقلیما:
ماجرای قتل بابک خرمدین یک مساله اجتماعی است، نه فردی
اما دکتر مصطفی اقلیما، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران معتقد است مساله قتل بابک خرمدین یک مساله اجتماعی است و فردی محسوب نمیشود بلکه در طول چند دهه و با مشکل پیدا کردن زیرساختها به شکلهای مختلف از زورگیری تا فرزندکشی در جامعه نمود پیدا کرده است و به عبارتی هرکس هرکاری دلش میخواهد انجام میدهد. وی در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» می گوید: در این خصوص باید سیاستهای اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم. در کشورهای مختلف وقتی چنین اتفاقاتی رخ میدهد بلافاصله به برنامه ریزیهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خود رجوع میکنند تا ایراد کار را پیدا کنند. کسی از کودکی قاتل نیست، شرایط اجتماعی دلیل این مساله است.  پدر محصول جامعه ای است که در آن رشد کرده است. ما هیچ وقت علت این اتفاقات را برطرف نکرده ایم و به همین دلیل این مساله همچنان تکرار میشود، مانند اتفاق تلخی که برای رومینا اشرفی در شمال کشور رخ داد. وی ادامه داد: برای فرزندکشی ما فقط  پدر را مقصر میدانیم، در صورتی که در این زمینه کاری انجام نشده است. دولت در این زمینه مسئول است. کجای دنیا دیده اید کسی که تخصصی در زمینه ای ندارد بر سر کاری برود؟ چه کسی در این زمینه به مردم پاسخگو بوده است و آیا اصلا پاسخگو بوده اند؟ چرا مسئولی که خود باعث مشکلات بسیاری بوده برای رفع همان مشکلات کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری میشود؟ در زمینه زیرساختها هیچ کاری انجام نشده است تا مانع از تکرار چنین ماجراهایی شود. مردم سال به سال فقیرتر میشوند، قیمتها چندبرابر میشود و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و نهایتا فشارهای وارده به افراد باعث میشود چنین شخصیتهایی با چنین اقداماتی شکل بگیرند. از طرفی کوتاهی پلیس در این ماجرا کاملا مشخص است. پلیس مقصرعدم پیگیری پرونده مفقودین است.  روابط فرزندان و والدین مدتهاست دچار مشکل شده است اما هیچ کاری انجام نمیشود.
 گزارش: لیلا رحیمی خوشبخت
 
 
 
 
 
کد مطلب: 150739
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


نرگس
Iran, Islamic Republic of
سلام بنظر من این پدرو مادر باید اعدام شوند.