۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۳:۰۸
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از تداوم قطع برق و بازی با روح و روان مردم

بحران خاموشی و واکنشهای عجیب مسئولین!

احتمال خاموشیهای گسترده در تابستان، احتمال قطعی آب، احتمال پیک پنجم کرونا و بسیاری احتمالات ناخوشایند دیگر اینروزها روح و روان جامعه را هدف قرار داده است. در حالیکه تابستان هنوز از راه نرسیده است، خاموشیهای گسترده در کشور موجی از خشم و ناراحتی را در مردم برانگیخته است.
بحران خاموشی و واکنشهای عجیب مسئولین!
احتمال خاموشیهای گسترده در تابستان، احتمال قطعی آب، احتمال پیک پنجم کرونا و بسیاری احتمالات ناخوشایند دیگر اینروزها روح و روان جامعه را هدف قرار داده است. در حالیکه تابستان هنوز از راه نرسیده است، خاموشیهای گسترده در کشور موجی از خشم و ناراحتی را در مردم برانگیخته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین در روزگاری نه چندان دور، شاید بزرگترین نگرانی خانواده ها از قطعی برق در تابستان فاسد شدن موادغذایی و گوشت و مرغ درون یخچالها بود که به لطف مسئولین و گرانی ها، چندوقتی است که این نگرانی بی مورد برطرف شده است! با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و مجهز شدن خانه ها به انواع وسایل برقی که در زندگی شهری گریزی از آنها نیست، دیگر نگرانیها محدود به خاموش شدن یخچال و تلویزیون نیست. خاموش شدن سیستم گرمایشی خانگی، سرد شدن آب، قطعی تلفنهای بی سیم، خاموش شدن لپ تاپ و تلفن همراه در صورتیکه که شارژ کافی نداشته باشند و شاید از همه مهمتر قطع شدن اینترنت تنها گوشه ای از مشکلات ناشی از قطعی برق در زندگی شهرنشینان است که بسته به اولویت داشتن هر کدام از این وسایل در زندگی روزمره با مشکلات عدیده ای روبرو میشوند و اگر بخواهیم در روزهای کرونایی کشور به این وسایل دستگاههای اکسیژن ساز بیماران و سالمندان را اضافه کنیم واژه ای جز آزار آنان، برازنده این وضعیت نیست.
 
جابجا شوید تا لطمه نخورید!
هشدار درباره قطعی برق و درخواست از مردم برای همکاری در این زمینه با پرهیز از مصرف بی رویه و مدیریت مصرف برق در ساعات پرمصرف از جمله مواردی است که هرساله به شهروندان توصیه میشود تا بتوانند از تابستان گرم بدون مشکل عبور کنند. اما ظاهرا مساله قطعی برق، امسال مسئولین را بیشتر از مردم غافلگیر کرده است چرا که خاموشیهای گسترده و چندین باره در طول روز و ناتوانی از مدیریت وضعیت پیش آمده باعث شده است تا در جهت توجیه سوء مدیریتهای خود در این زمینه در مصاحبه هایشان روشهای نوینی را برای گذار از روزهای بی برقی ارائه کنند. در حالیکه دانش آموزان فصل امتحانات را سپری میکنند و قطعی اینترنت به یکی از دغدغه های آنان و والدینشان تبدیل شده است، سخنگوی صنعت برق اعلام کرد قبل از قطعی برق، تغییر محل دهید تا به امتحان‌تان لطمه نخورد! ما برنامه خاموشی را از برنامه برق من و سایت شرکت‎های برق اعلام می‎کنیم تا دانش ‎آموزان مطلع شوند و از شارژر استفاده کنند و یا تغییر محل دهند. البته سخنگوی صنعت برق راجع به اینکه دانش آموزان در روزهای کرونایی که مسئولین مربوطه بر رعایت پروتکلها و دوری از مکانهای عمومی تاکید دارند و مردم را حتی از حضور در خانه آشنایان و دوستان منع میکنند، دقیقا به کجا باید بروند، توضیحی نداد!
 
مقصر را معرفی کنید، جایزه میدهیم!
 در حالیکه که ماینرها و صاحبانشان مقصر اصلی قطع برق معرفی شده اند سخنگوی صنعت برق نیز اعلام کرده است هموطنان می‌توانند با معرفی مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارزها تا ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت کنند. سوال اینجاست در کشوری که پلیس با مشاهده کوچکترین تخلف در جامعه و حتی فضای مجازی از دستگیری شاخهای مجازی در داخل کشور تا آنسوی مرزها به سرعت وارد عمل شده و متخلفان را دستگیر میکند، شناسایی و بازداشت استخراج کنندگان غیرقانونی ارز کار دشواری است که دست به دامان شهروندان میشود؟ اصولا با معرفی چند نفر این بحران کشوری حل میشود؟ بحرانی که خود از حل آن عاجزند چطور ممکن است از طریق "دروهمسایه " حل شود؟ یا همسایه ها تا کجا باید در زندگی یکدیگر کنجکاوی کنند تا ضمن کمک به صنعت برق کشور، بتوانند 20 میلیون تومان جایزه بگیرند؟
 
تحمل کنید، این نیز بگذرد ...
تحمل کنید، آشناترین و ساده ترین واژه ای که هر مسئولی میتواند در قبال شرایط ایجاد شده به زبان بیاورد. در حالیکه خاموشیهای گسترده در ساعات مختلف مردم را غافلگیر کرده است اطلاع از ساعات خاموشیها حداقل خواسته و حق مردم به شمار میرود که با انتشار جداولی که به نظر میرسد تنها برای رفع مسئولیت منتشر شده بود همین اندک خواسته مردم نیز نادیده گرفته شد. در عوض مدیر کل روابط عمومی و بین الملل شرکت توانیر از مردم خواست تحمل کنند تا با انتشار جداول "صادقانه" بتوانند بخشی از این بلبشو را مدیریت کنند. یعنی در بهترین حالت خبری از قطع نشدن برق نیست و برنامه ریزیها بر خاموشیها متمرکز شده است و چنانچه در مدیریت خاموشیها مشکلی رخ داد تنها راه حل مساله، تحمل کردن است!
 
نگران وسایل خود نباشید، خسارت میدهیم!
آسیب دیدن وسایل خانگی بخشی از مشکلاتی است که با هربار قطعی برق مردم با آن مواجه میشوند که البته در این مورد نیز مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین به مردم نوید داده است نگران دریافت خسارات ناشی از قطعی برق نباشند چراکه "به راحتی" این موضوع پیگیری میشود. مردم میتوانند وارد سایت مربوطه شوند و درخواست خود را با مستندات ارائه دهند تا با بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و پروسه ای که مشخص نیست چقدر زمان بر خواهد بود، بتوانند خسارت خود را دریافت کنند. فقط مشخص نیست اگر وسیله برقی آسیب دیده یک یخچال یا کولر باشد تکلیف مصرف کنندگان در این گرمای آزاردهنده چیست؟ یا مدیر کل محترم  احیانا از هزینه تعمیر وسایل برقی اطلاع دارند؟
 
... و بالاخره وزیر نیرو عذرخواهی کرد
نهایتا نتیجه چنین راهکارهای دوراندیشانه ای محبوس شدن دهها نفر در آسانسور، گرفتار شدن کودکان در شهربازی با توقف ناگهانی دستگاهها، افزایش چشمگیر تماسها با آتش نشانی در نقاط مختلف کشور و صدها مورد دیگر است که ظاهرا  کوچکترین اهمیتی ندارد. خوشبختانه تا این لحظه همه موارد ختم به خیر شده اند اما آیا در صورت بروز اتفاقات ناخوشایند کسی پاسخگو خواهد بود؟ نکته حائز اهمیت در این ماجرا آن است که اصولا این حجم از خاموشیها علاوه برغیرمعقول بودن، برخلاف حقوق شهروندی است و مسئولین در بهترین حالت اگر تکاپویی دارند نه برای این حق، که درجهت برنامه ریزی برای خاموشیهاست هرچند که هنوز نتوانسته اند آنچنان که باید شایستگیهای خودرا دراین زمینه اثبات کنند! افتضاح باخت شطرنج بازان ایرانی نیز تنها بخشی از این سوءمدیریتهاست که نه تنها فراموش نمیشود بلکه حتی در باور کسی نمیگنجد این اتفاق در سال 1400 و به قول کاربران فضای مجازی در داخل مرزهای یکی از قدرتهای بزرگ منطقه رخ داده باشد و در نهایت بعد از به وجود آمدن مشکلات ریز و درشت برای مردم بالاخره وزیر نیرو لازم دید بابت تمام مضیقه های پیش آمده از مردم عذرخواهی کند! به نظر میرسد مسئولین به مرگ گرفته اند تا مردم به تب راضی شوند. در روزهایی که اگر مشکلات معیشتی اجازه دهند، کرونا باید دغدغه اصلی شهروندان باشد، خاموشیها به مشکل اصلی تبدیل شده اند و دریغ از یک عذرخواهی ساده...
گزارش: لیلا رحیمی خوشبخت
 
 
 
 
 
کد مطلب: 150995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *