۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۰
اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده نیمه شب اعلام شد

حیرت اهالی سیاست از لیست شورای نگهبان !

انتظارها در مورد تصمیم گیری اعضای شورای نگهبان در خصوص تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بالاخره پایان یافت و اسامی هفت نفر تائید صلاحیت شده منتشر شد اما هم نحوه اطلاع رسانی این شورا و هم اسامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده عجیب و باور نکردنی بود. 
حیرت اهالی سیاست از لیست شورای نگهبان !
انتظارها در مورد تصمیم گیری اعضای شورای نگهبان در خصوص تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بالاخره پایان یافت و اسامی هفت نفر تائید صلاحیت شده منتشر شد اما هم نحوه اطلاع رسانی این شورا و هم اسامی کاندیداهای تائید صلاحیت شده عجیب و باور نکردنی بود. 
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بعد از ظهر روز دوشنبه از برگزار نشدن جلسه شورا در این روز خبر داد و گفت: یکسری بحث‌های کارشناسی هست که باید تکمیل شود. وی در این گفتگو صراحتا گفت:« امروز جلسه شورای نگهبان برگزار نشد زیرا یکسری  بحث‌های کارشناسی را داشتیم و باید تکمیل شود. تلاش داریم هر چه زودتر نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها را اعلام کنیم ولی این امر منوط به بررسی کارشناسی‌ها است تا  ان‌شاءالله ببینیم چه زمانی آماده می شود تا زودتر نتیجه را اعلام کنیم. سه شنبه آخرین روز بررسی  صلاحیت کاندیداها هست» اما علی رغم این سخنان، کدخدایی در همان شب از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان خبر داد و گفت: «اسامی تایید صلاحیت شده ها  سه شنبه به وزارت کشور ارسال می شود.» وی البته مشخص نکرد که اگر در روز دوشنبه جلسه شورای نگهبان برگزار نشده ، چطور اسامی تائید صلاحیت شده ها آماده شده است! نکته دیگر این بود که در جالی که کدخدایی اعلام کرده بود که سه شنبه اسامی را به وزارت کشور می فرستد، خبرگزاری فارس همان شب اعلام کرد که اسامی اعلام شده و نام هفت کاندیدای تائید صلاحیت شده را اعلام کرد!
صبخ روز سه شنبه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بدون توجه به دو گفته قبلی اش اعلام کرد: بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته در شورای نگهبان به پایان رسید و دیشب نامه اسامی نامزد‌های احرازصلاحیت‌شده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور ارسال شده است.
کدخدایی همچنین در حالی که اسامی از طرف خبرگزاری فارس اعلام شده بود، گفت که اسامی کاندیداها را باید وزارت کشور اعلام کند.
چند ساعتی بعد از انتشار این سخنان کدخدایی، وزارت کشور بیانیه ای داد و اسامی تائید صلاحیت شده ها را اعلام کرد، اسم هایی که شب گذشته منتشر شده بود و بیانیه وزارت کشور حرف جدیدی برای کسی نداشت! به این ترتیب برای همه مسجل شد که صلاحیت هفت نفر از داوطلبان نامزدی ریاست‌جمهوری سیزدهم یعنی سعید جلیلی، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات ۱۴۰۰، از سوی شورای نگهبان احراز شده و این کاندیداها در ۲۸ خرداد برای رسیدن به ریاست قوه مجریه با هم رقابت خواهند کرد. اما آنچه بیش از اسامی تائید صلاحیت شده ها مهم بود، عدم احراز صلاحیت کاندیداهای بود که تائید نشدند. مقایسه این دو فهرست، این سوال بزرگ را شکل می دهد که واقعا چه معیاری برای انتخاب یا عدم انتخاب کاندیداها وجود دارد و چطور آن هفت نفر تائید شدند و افرادی مانند اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ( که در انتخابات قبلی تائید صلاحیت شده بود)، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و مشاور فعلی رهبر انقلاب، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و نماینده فعلی تبریز، علی مطهری نایب رئیس سابق مجلس، محمد شریعتمداری وزیر فعلی کار و رفاه، مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و دبیر کل حزب مردم سالاری، رسول منتجب نیا نماینده اسبق مجلس و دبیرکل حزب جمهوریت، عزت الله ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما، شمس الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد و نماینده فعلی مجلس و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و ... تائید صلاحیت نشدند؟!
البته اسامی افراد مشهور رد صلاحیتی بیش از این افراد بود: مصطفی تاج زاده چهره مشهور اصلاح طلب، محمود احمدی نژاد رئیس دولت سابق که بسیار پر سر و صدا ظاهر شده است و سعید محمد چهره نظامی ای که سعی داشت خود را به عنوان یکی از گزینه های اصلی انتخابات مطرح کنند نیز از چهره های شاحص رد صلاحیت شده بودند که البته از قبل پیش بینی می شد که شورای نگهبان آنها را رد کند. 
در مقابل در تائید صلاحیت شده ها هم افرادی بودند که احراز صلاحیت شان عجیب بود: محسن مهرعلی زاده در انتخابات مجلس یازدهم (اسفند 1398) از طرف همین شورای نگهبان برای نمایندگی مجلس رد صلاحیت شده بود و حالا برای ریاست جمهوری تائید شده است! علیرضا زاکانی نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و 1396 کاندیدا شده بود ولی از سوی شورای نگهبان صلاحیتش تائید نشده بود! سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی هم هیچ سمت اجرایی قابل توجهی نداشته و برای ریاست جمهوری تائید صلاحیت شده است.
چنین وضعیتی باعث شده که بسیاری این سوال را بپرسند که واقعا معیارهای شورای نگهبان چه بوده است و چطور به این فهرست نهایی رسیده است؟ این سوال مهمی است که به نظر نمی رسد بتوان پاسخ قابل قبولی برای آن پیدا کرد.
گزارش: هدیه گلمحمدی
کد مطلب: 151070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *