; ?>; ?> بگذارید همه جناح‌ها باشند، ایران برای همه است - مردم سالاری آنلاين
۱
۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱
مسعود پزشکیان در نطق میان دستور مجلس از شورای نگهبان خواستار شد

بگذارید همه جناح‌ها باشند، ایران برای همه است

عموم شخصیت های برجسته ای که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشده بودند طی یک هفته ای که از اعلام نتایج بررسی های این شورا می گذرد در این باره بیانیه داده یا اعلام موضع کرده اند و شاید تنها کسی که باقی مانده بود مسعود پزشکیان نمانیده مردم تبریز در مجلس بود که روز گذشته در نطق خود در مجلس چنین کرد.
بگذارید همه جناح‌ها باشند، ایران برای همه است
عموم شخصیت های برجسته ای که از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت نشده بودند طی یک هفته ای که از اعلام نتایج بررسی های این شورا می گذرد در این باره بیانیه داده یا اعلام موضع کرده اند و شاید تنها کسی که باقی مانده بود مسعود پزشکیان نمانیده مردم تبریز در مجلس بود که روز گذشته در نطق خود در مجلس چنین کرد. پزشکیان کارنامه مدیریتی پرباری دارد. او که فوق تخصص جراحی قلب دارد  سال ۱۳۷۳ به ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب گردید که ریاست وی بر این دانشگاه تا سال ۱۳۷۹ ادامه داشت. پس از آن ، پزشکیان به مدت ۶ ماه سمت معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده‌دار گشت و سرانجام در دور دوم ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شد و چهار سال وزیر بود . پس از پایان دوران وزارت نیز در چعار دوره متوالی مجلس از طرف مردم تبریز انتخاب شده و به مجلس راه یافت که در مجلس قبل، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بود. پزشکیان همپنین جزو 9 گزینه جبهه اصلاحات ایران برای انتخابات ریاست جمهوری امسال بود.
پیش از اعلام صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان بسیاری معتقد بودند که با توجه به تائید پزشکیان برای انتخابات مجلس یازدهم ( در حالی که عموم اصلاح طلبان در آن دوره از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند) این بار نیز او صانس تائید صلاحیت دارد؛ اما او نیز مثل همه 8 کاندیدای دیگر جبهه اصلاحات از سوی شورای نگهبان معرفی نشد تا دست این حبهه برای این انتخابات خالی شود و همچنان که اعلام شد این جبهه کاندیدایی در انتخابات پیش رو نداشته باشد. 
مسعود پزشکیان دیروز از فرصت خود برای نطق در صحن علنی مجلس استفاده کرد و در سخنانی با استناد به سخنان و توصیه های مولای متقیان علی (ع) در نهیج البلاغه نکاتی را به شورای نگهبان متذکر شد و صراحتا گفت: از این شورای محترم نگهبان می‌خواهم که به صورت شفاف اشکال و نقص کار ما را علنی به جامعه و مردم بگویند.
وی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: حضرت علی (ع) بعد از به خلافت رسیدن خطبه‌ای می‌خواند و اظهار می‌کند که « در مقابل حرف‌هایی که می‌گویم، گردنم را گرو می‌گذارم. اگر اشتباه گفتم، گردنم را بزنید» من به تبعیت از امام علی (ع)، گردنم را در مقابل حرف‌هایم گرو می‌گذارم.
نماینده مردم تبریز در مجلس و یکی داوطلبان عدم احراز صلاحیت شده ِانتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در خصوص تصمیمات شورای نگهبان گفت: پیش از هر چیزی از شورای نگهبان تشکر می‌کنم چرا که لطف کرد و وظیفه سنگینی از روی دوش ما برداشت. در عین حال از این شورا خواهش می‌کنم که به صورت شفاف اشکال و نقص کار ما را علنی به جامعه و مردم بگویند. به عنوان یک اصلاح‌طلب بر اساس اقتدا به امام علی (ع) می‌گویم که به دنبال دنیا نبودم، نیستم و نخواهم بود.
این عضو کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم اظهار کرد: وقتی انسان به دنبال دنیا نباشد و تأسف چیزی را که دنیا از او گرفت نخورد، جسارت این را دارد که حرف حق بزند و یار و یاور مظلوم باشد. من همیشه با مظلومان بودم. هیچ وقت در جبهه قدرتمندان نبودم و نخواهم بود.  اینجانب نه‌ مطب زدم، نه سهمی دارم و هیچ گاه دنبال پول، قدرت و مال و منال نخواهم بود. شورای محترم معیارها و ناهم‌خوانی ما با معیارها را اعلام کند.
پزشکیان با بیان اینکه اصل بر عدالت  و انصاف است، گفت: ما برای اینکه عدالت را پیدا کنیم، مجبور هستیم اصلاحات انجام دهیم. حضرت علی (ع) به مالک اشتر می‌گوید دلیل درست و حق بودن حاکمیت، مردم هستند. اگر مردم ما را نپذیرند ما جزء صالحین نیستیم. ما باید در عمل نوکر مردم باشیم نه اینکه فقط شعار خدمت سر دهیم و هنگام انتخابات بگوییم اگر مردم نیامدند اشکالی ندارد، عده‌ای رأی می‌دهند.
وی تأکید کرد: رییس جمهور باید تبلور تمام ملت ایران باشد. انصاف را مراعات کنید.
نماینده مردم تبریز در مجلس دهم و یازدهم با اشاره به برخی بی عدالتی ها در جامعه‌ تأکید کرد: اگر قرار است که یک گروه حرف بزند، به گروه مقابلش هم اجازه حرف زدن بدهید. اگر قرار است یک جناح در قدرت باشد، بگذارید همه جناح‎ها باشند. ایران برای همه است برای یک دسته نیست.
وی گفت: بروید ارزیابی کنید و متوجه شوید که مردم پشت سر ما حرف‌های خوبی نمی‌زنند و ما مقصر هستیم. اگر رفتارمان را اصلاح نکنیم، مملکت در خطر است.

اعتراض برخی نمایندگان به نطق پزشکیان
نطق‌ میان دستور مسعود پزشکیان در جلسه امروز مجلس با واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان همراه بود.
نماینده بجنورد در تذکری گفت: به نظر من صحبت‌های ایشان به دور از شأن مجلس بود، ما اگر از احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری صحبت می کنیم، آنچه همه قبول داشته و به آن باور داریم، فرمایشات مقام معظم رهبری است و فرمایشات ایشان فصل الخطاب است. 
نماینده رباط کریم نیز در تذکری خطاب مسعود پزشکیان گفت: از شما خواهش می‌کنم کنترل داشته باشید، امام راحل فرمودند احترام به شورای نگهبان و تصمیمات آن امری واجب است. از ابتدای انقلاب هم ما بحث شورای نگهبان را داشتیم لذا باید به مسلّمات قانونی و شورای نگهبان احترام بگذاریم.
نماینده ملایر هم اعلام کرد: دغدغه امروز مردم سفره‌های خالی و صفوف مرغ و محصولات کشاورزی است که بر روی دست آنها مانده است نه اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری. اگر ما امروز حق سخن گفتن داریم به شورای نگهبان باز می‌گردد.
نماینده مردم شیراز و زرقان نیز در نطق میان جلسه هم سعی در پاسخگویی به سخنان پزشکیان داشت که نایب رییس مجلس که اداره مجلس را برعهده داشت، از او خواست که در نطق خود مسعود پزشکیان را مورد خطاب قرار ندهد چرا که در اینصورت آیین نامه داخلی مجلس به فرد مورد خطاب قرار گرفته شده اجازه می‌دهد تا در تذکری پاسخ خود را ارائه کند!
گزارش: سیدمجید حسینی
​​​
کد مطلب: 151532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
آقای پزشکیان! چرا وقتی از سال ۱۳۹۲ به بعد دولت مورد حمایت شما افراد بسیاری را کنار گذاشت و خانه نشین کرد به فکر حضور همه جناح ها و گروه ها نیفتادید؟! در این ۸ سال ایران متعلق به همه ایرانیان نبود؟ شما ملت را از حضور و خدمات شایسته خیل عظیم فرزندان صدیق خود محروم کردید! این دلسوزی های شما دیگر کسی را فریب نمی دهد. شما و دار و دسته اصلاح طلبتان به اسم آزادی و مشارکت و صد حرف فریبنده دیگر بدترین نوع دیکتاتوری را بر فضای اجتماعی ما تحمیل کردید و وقتی هم که قانون و فضای اجتماعی به نفع تان نبود به فتنه و آشوب و زدن زیر میز روی آوردید ... ما را به خیر شما امید نیست لطفا شر مرسانید!