کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی تیم‌های حاضر در جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۱

آغاز جام ملتهای اروپا با چاشنی کرونا

19 خرداد 1400 ساعت 13:13

جام ملت‌های اروپا از روز جمعه به میزبانی ۱۲ شهر در کشورهای مختلف اروپا برگزار می‌شود؛ رقابتی که به دلیل کرونا یک سال عقب افتاده بود و اکنون برای نخستین بار در سراسر این قاره برگزار می شود. اما مساله این است که با وجود کماکان مبتلا شدن بازیکنان به کووید و لزوم قرنطینه افراد مرتبط با او، برگزاری این مسابقات چه معنایی دارد؟ شاید محرومیت بازیکنان به دلیل مبتلا شدن، ترس دیگر بازیکنان از احتمال مبتلا شدن و به هم خوردن برنامه‌ و تاکتیک تیم‌‌ها، تورنمنتی بدون پویایی را به همراه داشته باشد.


جام ملت‌های اروپا از روز جمعه به میزبانی ۱۲ شهر در کشورهای مختلف اروپا برگزار می‌شود؛ رقابتی که به دلیل کرونا یک سال عقب افتاده بود و اکنون برای نخستین بار در سراسر این قاره برگزار می شود. اما مساله این است که با وجود کماکان مبتلا شدن بازیکنان به کووید و لزوم قرنطینه افراد مرتبط با او، برگزاری این مسابقات چه معنایی دارد؟ شاید محرومیت بازیکنان به دلیل مبتلا شدن، ترس دیگر بازیکنان از احتمال مبتلا شدن و به هم خوردن برنامه‌ و تاکتیک تیم‌‌ها، تورنمنتی بدون پویایی را به همراه داشته باشد.
«مردم سالاری آنلاین» در این گزارش، وضعیت تیمهای حاضر در گروههای شش گانه را بررسی میکند.
 
گروه A
ایتالیا تحت هدایت مانچینی متحول شده است و از سپتامبر 2019 هیچ باختی نداشته‌اند. ایتالیا در رده 13 جهان قرار دارد و باتوجه به بازیکنان باکیفیتش، می‌خواهد ناکامی‌های اخیر خود را جبران کند و پس از 53 سال، مجددا بر بام اروپا بایستد.
ولز در رده 17 جهان قرار دارد. شگفتی‌ساز دوره پیشین، می‌خواهد این دوره نیز کولاک کند اما با توجه به عملکرد خط دفاع تیم در مقابله با تیم‌های بزرگ، امیدی برای مقاومت نیست و خط حمله هم چنگی به دل نمی‌زند.سرمربی تیم را رابرت پیج بر عهده دارد.
 
سوئیس در رده 12 جهان قرار دارد. هدایت تیم را ولادیمیر پتکوویچ که از سال 2014 در این سمت است بر عهده دارد. پتکوویچ به مالکیت توپ علاقه دارد و در بازی‌های اخیرشان نتایج درخشانی کسب کرده‌اند. ژاکا و شقیری که در بهترین تیم‌ها بازی کرده‌اند، وزنه‌های تیم هستند.
ترکیه در رده 29 جهان قرار دارد. سرمربی تیم سنول گونش است. یک مربی افسانه‌ای در این کشور و کسی که در سال 2002 ترکیه را به مقام سومی جام‌جهانی رساند. این تیم در گلزنی موفق است و در دیداری که با هلند و آلمان داشتند، هفت گل به ثمر رساندند. اما در خط دفاع نیاز به انسجام بیشتری دارند. بوراک ایلماز که مهاجم تیم لیل است، از امیدهای ترکیه است و آن‌ها می‌خواهند بالاخره در اروپا به مقامی برسند.
 
گروه B
بلژیک در رده اول جهان قرار دارد. روبرتو مارتینز که این تیم را به مقام سومی جهان در سال 2018 رساند، با دستیاری تیری هانری، هدایت تیم را بر عهده دارد. نیازی به توضیح دادن از کیفیت بازیکنان تیم نیست و شاکله تیم از جام‌جهانی تغییر نکرده است اما هازارد بعد از دو فصل پر از مصدومیت، افت فاحشی داشته است اما با درخشش در مسابقات حتی با دقایقی محدود می‌تواند دوباره نشان دهد« کت تن چه کسی است». کورتوا در دروازه، دی‌بروین در خط هافبک و لوکاکو در خط حمله، می‌تواند قهرمانی را به بلژیک ببرد.
 
دانمارک در رده 10 جهان با هدایت کاسپر هاملند قرار دارد. بازیکنانی نظیر اشمایکل، هویبرگ، کیائر و اریکسن از بهترین‌های تیم هستند. نتایج اخیر تیم بسیارخوب است و میل به مالکیت توپ در تیم مشهود است. آن‌ها در سال 1992 با قهرمانی شگفتی آفریدند و در این دوره هم پتانسیل راه‌یابی به مراحل بالا را دارند.
فنلاند در رده 58 جهان قرار دارد. سرمربی تیم مارکو کانروا است که از سال 2016 سرمربی این تیم است. این تیم عملکرد تقریبا ضعیفی در بازی‌های اخیر خود داشته است اما در ماه نوامبر 2020، فرانسه را با دو گل شکست داده‌بود. لوکاس هاردسکی و جوئل پوهانپالو که در بوندس لیگا شاغل هستند، از باتجربه‌های تیم هستند.
 
روسیه در رده 42 جهان است و با هدایت چرچسوف که آن‌ها را به یک چهارم نهایی جام جهانی رسانده‌بود راهی مسابقات می‌شود. بازیکنانی نظیر میرانچوک، چریشف و گولووین که در لیگ‌های معتبر اروپا بازی می‌کنند به همراه آقای گل روسیه، زیوبا، از امیدهای این تیم به شمار می‌روند. صعود نکردن از گروه قطعا یک شسکت بزرگ برای روسیه است.
 
گزوه C
اتریش در رده 23 جهان است و فرانکو فودا هدایت تیم را بر عهده دارد. بازی‌های اخیر تیم حاکی از توازن در خط دفاع و حمله تیم است اما خط  دفاع نیاز به تقویت دارد. اتریش نیز از تیم‌های طرفدار مالکیت توپ است. بازیکنان تیم نظیر پروان، تریمل و سابیتزر در آلمان بازی می‌کنند و تجربه و تکنیک را به تیم تزریق می‌کنند. صعود نکردن از گروه عملکرد ضعیفی برای تیم است.
 
مقدونیه شمالی در رده 62 جهان قرار دارد و هدایت تیم را ایگور آنجلوفسکی  که چند قهرمانی در کارنامه مربیگریش دارد، برعهده دارد. مقدونیه تیم جنگنده‌ای است و در سه بازی اخیر خود، شش گل به ثمر رسانده است که یکی از آن بازی‌ها، بازی با آلمان بود که با پیروزی دو بر یک مقدونیه پایان یافت. آمار نشان می‌دهد که این تیم به مالکیت بالای توپ علاقه دارد و اهل ضد فوتبال نیست. دارکو چورلینوف، گوران پاندف و الیف الماس، از بازیکنان باتجربه تیم هستند. صعود کردن تیم، پله ترقی مناسبی برای پیشرفت فوتبال ای کشور است.
 
هلند در رده 16 جهان قرار دارد و هدایت را، فرانک دی‌بوئر، از اسطوره‌های این کشور در دست دارد. آن‌ها در جام‌جهانی و جام ملت‌های پیشین غایب بودند و می‌خواهند آن افتضاح را در این دوره پاک کنند. در تمامی پست‌ها بازیکنان مطرحی در اختیار تیم است که می‌توان به واینالدوم، دلیخت و آکه اشاره کرد. تنها قهرمانی هلند در رقابت‌های بین‌المللی به جام ملت‌های 1988 برمی‌گردد.
 
اوکراین در رده 24 جهان قرار دارد و آندری شوچنکو، ستاره بی‌همتای فوتبال اوکراین، سرمربی تیم است. شوچنکو پس از جام ملت‌های 2012 و آن دبل معروفش مقابل سوئد، دوباره به جام ملت‌ها برگشته است. حضور کاراواف، زینچنکو و پیاتوف، گل زدن را برای رقبا سخت می‌کند و مالینوفسکی، یارمولنکو و مارلوس در خط هافبک و حمله، امید به برد را بیشتر می‌کنند. این موقعیت خوبی برای شوچنکو است تا به عنوان مربی نیز کیفیت خود را نشان دهد و در این گروه سخت بتواند تیم را به مرحله بعد برساند.
 
گروه    D
انگلیس در رده چهارم جهان قرار دارد و سرمربی تیم گری ساوت‌گیت است که تیم را به چهارمی جام‌جهانی رساند. این تیم انبوهی از بازیکنان جوان به همراه بازیکنان باتجربه دارد و مورینیو قهرمانی را سزاوار آن‌ها دانسته است. واکر، جیمز، چیلول و مگوایر در خط دفاع، مونت، هندرسون و فیلیپس در خط میانی و کین، گریلیش و رشفورد در خط حمله، به تنهایی برای نابودی هر تیمی کافی است و لیگ پویای انگلیس تاثیر زیادی بر این کیفیت دارد. انگلیس حتی باوجودی میزبانی جام ملت‌ها در سال 1996، نتوانسته است این جام را فتح کند و این مساله برای کشوری که فوتبال در آن متولد شده؛ مایه شرمساری است و این دوره از مسابقات فرصت خوبی برای شکستن این طلسم است.
 
اسکاتلند در رده 44 جهان است و استیو کلارک سرمربی تیم است. بازیکنان اسکاتلند اکثرا در لیگ انگلیس فعالیت می‌کنند و سابقه حضور در مسابقات بزرگ و قهرمانی را به خوبی دارند. مک‌تومینای، رابرتسون، تیرنی و لوپر از جمله بازیکنان مطرح تیم هستند و کار سختی در این گروه برای صعود دارند.
 
کرواسی در رده ششم جهان حضور دارد و زلاتکو دالیچ هدایت تیم را بر‌عهده دارد. این کشور با نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی، جهان را محو خود کرده است و انبوهی از بازیکنان باکیفیت، می‌تواند افتخار آفرینی در اروپا را هم به دنبال داشته‌باشد. کالینیچ درون دروازه، ویدا و ورسالیکو در خط دفاع، مودریچ و بروزویچ در خط هافبک و ربیچ در خط حمله، کرواسی را از مدعی‌ها قرار داده است.
 
جمهوری چک در رده 40 جهان قرار دارد و سیلهاوی سرمربی تیم است. این کشور از کشورهای ریشه‌دار فوتبال اروپا است و در سال 1976 تحت عنوان چک‌اسلواکی قهرمان اروپا شده است. سوشک، اسشیک، کوفال و جانتکو از جمله بازیکنان شاغل در لیگ‌های بزرگ هستند. این تیم برای صعود کار سختی دارد و کوچکترین اشتباه، بیشترین بها را دارد.
 
گروه E
اسپانیا در رده ششم جهان به سرمربیگری لوییز انریکه قرار دارد. ماتادورها بعد از قهرمانی در یورو 2102 دیگر روی خوش ندیدند. انریکه لیستی متشکل از بازیکنان نسبتا جوانی تهیه کرده است، بازیکنانی نظیر: اولمو، فران تورس، پدری و رابرت سانچز. در این دوره هیچ بازیکنی از رئال‌مادرید در تیم نیست و این اولین باری است که این اتفاق می‌افتد. اسپانیا در بازی‌های اخیرش عملکرد متعادلی در دفاع و حمله داشته است و به لطف خط دفاع مجربش، می‌تواند امیدوار باشد که به مراحل بالا راه یابد. قهرمانی برای LA ROJA احتمالا ممکن نباشد اما تجربه خوبی برای بازیکنان جوان برای مسابقات بین‌المللی بعدی است. اسپانیا با سه قهرمانی جز پرافتخار‌ترین تیم‌های اروپاست.
 
سوئد در رده 18 جهان قرار دارد و هدایت تیم بر‌عهده یان اولوف اندرسون است. سوئد عملکرد خوبی در جام‌جهانی داشت و همه را امیدوار کرد  اما در بازی‌های اخیر مقابل تیم‌های مطرح شکست خورده‌اند تا شاید حتی برای صعود کردن هم به دردسر بیافتند. لیندلوف و سما جزئی از بازیکنان سوئدی حاضر در لیگ جزیره هستند اما سوئد یک بدشانسی آورد آنهم مصدومیت زلاتان و از دست دادن مسابقات است. او که در سال 2017 از تیم‌ملی خداحافظی کرده بود، اعلام کرد برای کمک به تیمش مجددا برمیگردد اما مصدومیت باعث شد یک کاپیتان فنی و رهبری را از دست بدهد.
 
لهستان در رده 21 جهان قرار دارد و سرمربی تیم، پائولو سوسا، مربی باتجربه پرتغالی است. لهستان در پست‌های مختلف، بازیکنان طراز اولی دارد که از چزنی درون دروازه آغاز و به لواندوفسکی در خط حمله ختم می‌شود. اما نتایج اخیر تیم، باخت مقابل تیم‌هایی مثل انگلیس و ایتالیاست و باتوجه به گروه سختی که دارند در وهله اول باید برای صعود بجنگند. این سخت بودن بازی‌ها می‌تواند بازیکنان باتجربه را هوشیارتر بسازد مخصوصا لواندوفسکی را که ماشین گلزنیش متوقف نمی‌شود. او امید اول تیم برای رسیدن به مراحل بالاتر است و احتمالا آخرین جام ملت‌هایی باشد که تجربه می‌کند؛ کسی که در جام ملت‌های 2012، گل بازی افتتاحیه را زد.
 
اسلواکی در رده 36 جهان است و استفان تارکوویچ سرمربی است. این تیم در بازی‌های اخیرش عملکرد مثبت داشته و مالکیت توپ را در اختیار داشت. دوبراواکا و روداک، دروازه‌بانان تیم، در انگلیس بازی می‌کنند و مدافع تیم، اشکینیار، یکی از عوامل قهرمانی اینتر در ایتالیا بود. در خط هافبک هم هاشمیک و کوچکا باتجربه را دارند و در خط حمله، هاراسلین و دوریس، امید تیم هستند. اسلواکی اگر صعود هم نکند چیزیاز دست نداده است اما صعود کردنشان قطعا اسلواکی را غرق شادی می‌کند.
 
گروهF
 
گروه آخر و درواقع گروه مرگ این رقابت که شاید یکی از فینالیست‌ها از این گروه باشد.
 
پرتغال در رده پنجم جهان قرار دارد و فرناندو سانتوس سرمربی این تیم است. آن‌ها که مدافع عنوان قهرمانی هستند و در سال 2019 لیگ اروپا را هم فتح کردند؛ در این دوره هم می‌خواهند جام را به لیسبون ببرند مخصوصا آنکه از بازیکنان باکیفیت‌تری از چهار سال پیش برخوردارند. برنو فرناندز، برناردو سیلوا، روی پاتریسیو، روبن دیاز و در راسشان رونالدو، چیزی از یک تیم قهرمان کم ندارند. این دوره از مسابقات برای کسانی مانند رونالدو وپاتریسیو، پایان کارشان در جام ملت‌هاست و شروع بازیکنانی مثل دیاز و به همین دلیل قهرمانی می‌تواند؛ طلوع و غروب خوبی برای بازیکنانش باشد.
 
فرانسه در رده دوم جهان است و دیدیه دشام سرمربی تیم است. نایب‌قهرمان دوره پیشین و قهرمان جام‌جهانی، یک دو جین بازیکن باکیفیت دارد و دست مربی برای هر تغییر تاکتیکی باز است. بنزما هم بعد از شش سال محرومیت از تیم ملی، توسط دشام بخشیده شد و با انگیزه بالا در تمرینات حاضر شد و باتوجه به فصلی که پایان رساند، خط حمله تیم را می‌تواند رهبری کند. لوریس، کیمپمبه، کانته، امباپه و بنزما، جزئی از فوق ستاره‌های تیم هستند و می‌توانند پس از 20 سال دوباره بر بام اروپا بنشینند.
 
آلمان در رده 12 جهان است و یوآخیم لو پس از 15 سال باشکوه، در پایان این مسابقات استعفا می‌دهد و جایش را به هانسی فلیک می‌دهد. به قول روی کین: 22 نفر در زمین بازی می‌کنند و در نهایت آلمانی‌ها جام را فتح می‌کنند. عملکرد فاجعه آلمان در جام‌جهانی 2018 برایشان بسیار سخت بود و این مسابقات فرصت خوبی برای دوباره نشان دادن اقتدارشان است. نویر، زوله، رودیگر، کروس، گوندوغان و مولر، بخشی از سوپر استارهای آلمان است. آلمان به همراه اسپانیا با سه قهرمانی، رکورددار قهرمانی در اروپا هستند.
 
مجارستان در رده 37 جهان است و مارکو روسی سرمربی است. این تیم در بازی‌های اخیرش عملکرد مثبتی داشته است و در نیمی از بازی‌ها، مالکیت توپ بیشتر با آن‌ها بوده است. گولاچسی دروازه‌بان تیم و اوربان مدافع تیم، در لایپزیک بازی می‌کنند تا از نظر تجربه و کیفیت به مجارستان کمک کنند. در خط حمله هم ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه مانند نیکولیچ و سالایی دارند. جادوگرها( لقب تیم فوتبال مجارستان) در بدترین گروه ممکن قرار دارند اما در صورت صعود کردن، نشان می‌دهند آن جادویی که در دهه 50 میلادی جهان را تحت سلطه خود در آورده‌بود هنوز پابرجاست.
گزارش: سیدمهدی داودی


کد مطلب: 152028

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/152028/آغاز-جام-ملتهای-اروپا-چاشنی-کرونا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir