۱
جمعه ۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۴

آنچه در دور گروهی جام‌ملت‌های اروپا گذشت

پس از 12 روز، دور مقدماتی فوتبال جام‌‌ملت‌های اروپا به پایان رسید و تیم‌ها حریفان خود را در دور حذفی شناختند.
آنچه در دور گروهی جام‌ملت‌های اروپا گذشت
پس از 12 روز، دور مقدماتی جام‌‌ملت‌های اروپا به پایان رسید و تیم‌ها حریفان خود را در دور حذفی شناختند.

 گروه A 
 ایتالیا با سه پیروزی متوالی و سه کلین شیت، قاطعانه صود کرد و باید به مصاف اتریش برود. توازن کامل در همه پست‌ها، باعث بازی‌های کوبنده ایتالیا شد و آن‌ها را از بخت‌های نخست قهرمانی می‌دانند.
ولز هم با چهار امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد و حریف دانمارک شد. گرت بیل که فصل خوبی را در تاتنهام سپری کرده بود، بهترین بازیکن هفته دوم مسابقات شد تا مانند دوره قبل، تیم را امیدوار به درخشش کند.
سوئیس هم با چهار امتیاز به عنوان تیم برتر رده سوم صعود کردند تا به مصاف فرانسه بروند. آن‌ها چهار گل زدند و پنج گل دریافت کردند و با توجه به حریفی که دارند، کار سختی برای پیروزی دارند.
ترکیه اما با صفر امتیاز و خوردن هشت گل و زدن تنها یک گل، مفتضحانه حذف شدند تا کماکان در حسرت افتخاری در اروپا بمانند. بوراک ایلماز با سن بالایش، نتوانست کاری مقابل مدافعان مستحکم و سریع انجام دهد و هاکان هم شباهتی به بازی‌های باشگاهیش در میلان نداشت.

گروه B
بلژیک با سه پیروزی و زدن هفت گل و خوردن یک گل، به راحتی صعود کرد و حریف پرتغال شد. آن‌ها در همان بازی نخست، سه بر صفر روسیه را شکست دادند تا قدم اول را محکم بردارند. دی‌بروین هم با وجود مصدومیتش در فینال لیگ قهرمانان، در بازی با دانمارک، یک گل و پاس گل ثبت کرد و لوکاکو نیز در سه مسابقه، سه گل به ثمر رساند تا بلژیک نیز چیزی برای قهرمانی کم نداشته‌باشد.
دانمارک هم با سه امتیاز به دلیل تفاضل گل بهتر، در حالی که فنلاند و روسیه هم سه امتیاز داشتند؛ صعود کرد. در بازی اولشان مقابل فنلاند با سکته ناگهانی اریکسن، ضربه روحی بدی خوردند و بازی را هم باختند اما با تک پیروزیشان مقابل روسیه، بلیط دور حذفی را گرفتند.
فنلاند با پیروزی شروع کرد اما دو شکست مقابل بلژیک و روسیه، باعث شد ناکام به خانه برگردند. آن‌ها در شکست‌هایشان، مالکیت توپ را هم با 20 درصد اختلاف به رقبا واگذار کردند اما هجومی ظاهر شدند تا با توجه به بازیکنانی که دارند، عملکرد متوسطی را ثبت کنند.
روسیه ناامید کننده ظاهر شد و هفت گل از بلژیک و دانمارک دریافت کرد تا اثری از تیمی که داشت به نیمه‌نهایی جام‌جهانی صعود می‌کرد، باقی نمانده باشد. آن‌ها تنها یک گل توانستند به ثمر برسانند و باید دید مسئولان ورزش روسیه مقابل این کیفیت پایین چه تاکتیکی اتخاذ خواهند کرد.

گروه C
هلند در بازی اول مقابل اوکراین به سختی پیروز شد اما در نهایت با پیروزی در تمام بازی‌ها و زدن هشت گل و خوردن دو گل، حریف جمهوری چک شد. دیپای و واینالدوم در خط آتش عملکرد خوبی داشتند تا به همراه خط هافبک و دفاع باکیفیتشان، امیدوار به صعود راحت تا نیمه‌نهایی باشند.
اتریش هم با شش امتیاز به راحتی صعود کرد تا حریف ایتالیا شود.آن‌ها چهار گل به ثمر رساندند و سه گل دریافت کردند تا کار دشواری مقابل ایتالیا داشته باشند.
اوکراین هم با ثبت پیروزی مقابل مقدونیه شمالی به عنوان تیم سوم صعود کرد. آن‌ها در بازی با هلند جنگنده بودند و در بازی مقابل اتریش هم مالکیت توپشان 50 درصد بود و در بازی با مقدونیه نیز 17 شوت به ثمر رساندند. آن‌ها باید به مصاف سوئد بروند.
مقدونیه با سه شکست و خوردن هشت گل و زدن دو گل، به کار خود پایان داد.  آن‌ها اما تیمی خوب و هجومی بودند و در مقابل هلند و اوکراین، 26 شوت راهی دروازه حریف کردند و در مالکیت توپ هم خیلی از رقبا پایین‌تر نبودند. مقدونیه در صورت دقت لازم، می‌توانست صعود کند اما با توجه به کیفیت بازیکنانشان، شاید نمی‌توان انتظار چیزهای زیادی را از آن‌ها داشت. این مسابقات تجربه خوبی برای انتخابی جام‌جهانی برای این تیم و بازیکنانش است.

گروه D
انگلیس که یکی از پرمهره‌ترین تیم‌ها را در اختیار دارد، عملکرد ایده آلی ثبت نکرد. آن‌ها کرواسی و جمهوری چک را با دو گل  رحیم استرلینگ شکست دادند و مقابل اسکاتلند مساوی کردند. ساوت گیت اشتباهات تاکتیکی زیادی مرتکب شد و ترکیب‌های دور از ذهنی را می‌چید. هری کین هم که آقای گل و پاس گل لیگ شده است، در بازی سوم توانست تنها شوت در چهارچوبش را ثبت کند.
کرواسی با چهار امتیاز و به عنوان تیم دوم صعود کرد. آن‌ها ابتدا به انگلیس باختند و با اسکاتلند مساوی کردند و با شکست چک راهی دور بعد شدند. ولاسیچ، پریشیچ و مودریچ گلزنان کرواسی در بازی‌ها بودند و باید به مصاف اسپانیا بروند و با توجه به ضعف‌های اسپانیا، کار سختی برای صعود ندارند.
جمهوری چک نیز با چهار امتیاز به عنوان تیم سوم صعود کرد. آن‌ها با پیروزی مقابل اسکاتلند و مساوی با کرواسی، خیال خود را راحت کردند و در بازی آخر مغلوب انگلیس شدند. آن‌ها سه گل زدند که همه را اسشیک به ثمر رساند و دو گل دریافت کردند و حریفشان هلند است. آن‌ها مالکیت توپ را به رقبایشان باختند اما در ضد حمله‌ها می‌توانند هلند را به دردسر بیاندازند.
اسکاتلند با وجود بازیکنان باکیفیت اما نتیجه‌ای جز یک مساوی نتوانستند کسب کنند. آن‌ها بازی‌ها را با شکست در خاکشان مقابل چک آغاز کردند تا از نظر روحی به هم بخورند. اسکاتلند شوت‌های بسیاری را روانه دروازه حریفان کرد اما فقدان یک مهاجم شش دانگ، قعر جدول را نصیبشان کرد.

گروه E
لهستان با شکست مقابل اسلواکی کار را آغاز کرد. شزنی، دروازه‌بان تیم با گل به خودی در بازی با اسلواکی، تبدیل به اولین دروازه‌بانی شد که در جام‌ملت‌ها گل به خودی می‌زند. تساوی با اسپانیا امید را در کاروان لهستان حفظ کرد اما شکست سه بر دو از سوئد، لهستان را خیلی زود به خانه فرستاد. لواندوفسکی، سه گل از شش چهار گل این تیم را به ثمر رساند اما در زمره بازیکنانی قرار گرفت که در رده ملی نتوانست توفیقی کسب کند.
اسلواکی با پیروزی در اولین بازی، امیدوار به آینده شد اما خوردن شش گل از سوئد و اسپانیا که دو تای آن گل به خودی بود، با قرار گرفتن در رده سوم حذف شد. آن‌ها در بازی با لهستان و سوئد تهاجمی بودند و مالکیت توپ بالایی کسب کردند اما در نهایت بازیکنان کمتر شناخته شده و اشتباهات فردی باعث شد مقابل اسپانیا با شلیک شدن 19 شوت به دروازه‌شان، مچاله شدند.
اسپانیا دو تساوی متوالی مقابل سوئد و لهستان با وجود مالکیت توپ بسیار بالا و زدن 26 شوت و تنها یک گل، کسب کرد تا امیدشان به بازی آخر باشد و توانستند با پنج گل اسلواکی را شکست دهند و به عنوان تیم دوم جدول حریف کرواسی شوند. انبوه بازیکنان جوان، نداشتن مهاجم ایده‌آل و فقدان قدرت رهبری در بین با‌تجربه‌های تیم، کار را برای اسپانیا با وجود دیکته کردن بازی بر حریفان ثبت کرد و در مقابل کرواسی قدرتمند و با‌تجربه کار سختی دارند اما ثبات دفاعی با خوردن تنها یک گل، نقطه قوت تیم است.
سوئد یک امتیاز از اسپانیا گرفت و لهستان و اسلواکی را شکست داد تا به عنوان سرگروه، به مصاف اوکراین برود. این تیم چهار گل زد و دو گل دریافت کرد تا از توازن خوبی برخوردار و امیدوار به شکست دادن اوکراین باشد. سه گل از چهار گل تیم را فورسبرگ، هافبک تیم به ثمر رساند تا غیبت ابراهیموویچ تا حدودی احساس نشود.

گروه F
در گروه آخر و گروه مرگ تا بازی آخر تکلیف تیم‌‌ها مشخص نبود. پرتغال با پیروزی قاطعانه مقابل مجارستان صعود کرد اما در بازی با آلمان، اسیر بازیکنان با تکنیک حریف و اشتباهات فردی بازیکنان خودی با زدن دو گل به خودی شد تا کار به بازی سوم برسد. در بازی با فرانسه هم در یک بازی حساب شده توانستند یک مساوی بگیرند و همانند دور قبل به عنوان تیم سوم صعود کند و حریف بلژیک شود. روی پاتریسیو در دروازه به خوبی پاسداری می‌کند و خط هافبکشان هم باکیفیت بوده است و رونالدو نیز طبق معمول دروازه فتح نشده‌ای باقی نمی‌گذارد و با پنج گل، آقای گل تورنمنت تا اینجا است.
آلمان با شکست مقابل فرانسه با گل به خودی هوملز آغاز کرد و نتوانست از شوت‌های زیادی که روانه دروازه حریف کرد استفاده کند. در بازی با پرتغال و مجارستان هم مالکیت توپ و بیشترین شوت ثبت شده را در اختیار داشتند اما آن‌ها نیز مهاجم مقتدری ندارند و جای خالی کسی مثل کلوزه به خوبی احساس می‌شود. نویر هم عملکرد متوسطی داشت و در بازی با مجارستان روی اشتباهش دروازه باز شد. بازی کردن با این مدل، کارشان را مقابل انگلیس بسیار سخت خواهد کرد و ساوت گیت در صورت بازبینی صحیح اشتباهاتش، می‌‌تواند به راحتی مانشافت را شکست دهد.
فرانسه با پیروزی کار را آغاز کرد و در مقابل مجارستان، یک بر یک متوقف شد. در بازی آخر هم با دو گل کریم بنزما مقابل دو گل رونالدو، با پنج امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کردند و حریف سوئیس شدند. اما انتقادها از خط حمله اسم و رسم دار تیم بسیار بالا است و اگر تجربه بالای بنزما در بازی آخر نبود، کارشان برای صعود به اما اگر و کشیده میشد. فرانسه در دور قبلی جام‌ملت‌ها نایب قهرمان شد و در جام‌جهانی قهرمان شد تا تنها نقطه خالی موفقیت‌ها اخیر تیم، قهرمانی در اروپا باشد. دیدیه دشان، سرمربی تیم، با قهرمانی می‌تواند تاریخساز شود چون به عنوان کاپیتان جهان و اروپا را فتح کرده است و تنها کسب قهرمانی به عنوان سرمربی در اروپا مانده است.
مجارستان در خانه خودش مغلوب پرتغال شد اما تساوی با فرانسه، امیدشان را به بازی آخر افزایش داد و در بازی با آلمان هم دو مرتبه پیش افتادند اما در نهایت به تساوی رسیدند تا با دو امتیاز و خوردن شش گل و زدن سه گل، با رده چهارمی به خانه برگردند. مجارها در بازی با فرانسه و آلمان از تک موقعیت‌ها استفاده کردند و در بازی با پرتغال هم تا دقیقه 83 دروازه‌شان را بسته نگه داشتند اما در نهایت مغلوب انبوهی از بازیکنان مقتدر حریف شدند.

سیدمهدی داودی
 
کد مطلب: 152756
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *