; ?>; ?>  شرط جدید ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا به ایرانیان - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
وقتی سوء مدیریت در تامین واکسن، موجب قرمز شدن وضعیت کشور و سفر برای واکسیناسیون می‌شود

 شرط جدید ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا به ایرانیان

کرونا بالاخره با تلاش مسئولان وارد پیک پنجم شد و شهرها پس از مدت ها قرمز و بحرانی شدند. درحالیکه هر روز از یک واکسن جدید رونمایی می شود ولی هنوز خبری از واکسیناسیون عمومی نیست و مردم برای تزریق راهی ارمنستان می شوند و این کشور هم پس از مواجه شدن با استقبال ایرانی‌ها، اقامت ده روزه در این کشور را شرط تزریق واکسن اعلام کرده است.
 شرط جدید ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا به ایرانیان
کرونا بالاخره با تلاش مسئولان وارد پیک پنجم شد و شهرها پس از مدت ها قرمز و بحرانی شدند. درحالیکه هر روز از یک واکسن جدید رونمایی می شود ولی هنوز خبری از واکسیناسیون عمومی نیست و مردم برای تزریق راهی ارمنستان می شوند و این کشور هم پس از مواجه شدن با استقبال ایرانی‌ها، اقامت ده روزه در این کشور را شرط تزریق واکسن اعلام کرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در هفته‌های اخیر بسیاری از ایرانی ها برای تزریق واکس راهی این کشور شوند و برای همین هم بلیت اتوبوس به سمت شهر تبریز در هر مسیری افزایش قیمت فزاینده ای پیدا کرد. هرچند که عده ای برای ایمنی سازی از روش دربستی استفاده کردند.
سفیر ارمنستان در ایران نیز برای نخستین‌بار به موضوع تزریق رایگان واکسن کرونا به گردشگران خارجی در آن کشور پرداخت و گفت: «موردی که باید به آن توجه داشت، مجاز بودن تزریق واکسن کرونا به افرادی است که بیش از ۱۰روز در ارمنستان اقامت داشته‌اند. این رویه از تاریخ ۱۵جولای اجرایی می‌شود که موجب واکسیناسیون افراد نیازمند و گروه‌های هدف می‌شود. به ویژه در مورد اتباع خارجی که حضور و اقامت آنها در ارمنستان ضروری باشد.»
همزمان با این اظهارنظر و اوج گرفتن واکنش‌ها به موج سفر ایرانی‌ها به ارمنستان برای واکسیناسیون، کیانوش جهانپور، سخنگوی پرحاشیه سازمان غذا و داروی ایران گفت: «در ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده و چون واکسن آسترازنکا را وارد کرده و این واکسن‌ها هم تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، زده می‌شود.» 
این اظهارنظر جهانپور با واکنش آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران همراه شد و او درباره این صحبت ها در گفت‌وگو با همشهری گفت: « من هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی تحلیل‌های متفاوت برخی مقامات و افراد را مشاهده کرده‌ام. موضوعات خلاف واقعی نیز مطرح شده است. حتی اظهاراتی صورت گرفته که من مایل نیستم به آنها اشاره کنم. چون طرح بی‌موقع موضوعات بی‌اهمیت و خلاف واقع مناسب و در شأن روابط سطح بالای ارمنستان و ایران نیست.»
سخنگوی گمرک هم برای اینکه نشان دهد اوضاع آرام است و خبری از هیاهو و شلوغی در مرزها نیست تردد مسافری به ارمنستان را اندک توصیف کرد و گفت: «گمرک از عوارض خروج مسافران درآمدی ندارد و این عوارض به حساب خزانه واریز می‌شود.» 
درحالیکه برخی منابع آگاه از افزایش ترددهای مسافری در مرز نوردوز میان ایران و ارمنستان برای سفر ایرانیان به این کشور با هدف زدن واکسن کرونا خبر می‌دهند و برخی مدیران مرزی نوردوز، از ورود اتوبوس‌ها و مینی بوس های دریافتی به مرز جلوگیری کرده و همه مسافران را ملزم به تردد پیاده تا مرز می‌کردند که سبب بروز برخی تنش‌ها و درگیری‌ها به صورت اعتراض از سوی مسافران ایرانی در مرز نوردوز شده بود که با وساطت برخی دیگر از مدیران سازمان راهداری، اجازه ورود اتوبوس‌ها و مینی بوس های دربستی یا با تور تا نزدیکی مرز با ارمنستان بار دیگر فراهم شده است.
 
کرونا دلتا، وضعیت قرمز، تغییر اولویت ها!
رونمایی از 7 مدل واکسن ایرانی در چند ماه اخیر هم باعث نشد تا واکسیناسیون در ایران شکل بگیرد! با این حال وزیر بهداشت تاکید دارد که واکسن در کشور کشف شده و خط های تولید در حال راه اندازی هستند ولی هنوز هیچ اثری از تولید انبوه به این زودی ها وجود ندارد و براساس آخرین اظهارنظر خود وزیر بهداشت احتمالا از اوایل مهر واکسیناسیون عمومی آغاز شود. این درحالیست که واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان به بالای ۸۶ درصد رسیده و امروز مردم می توانند در اجتماعات حاضر شوند که نمونه بارز آن مسابقات یورو ۲۰۲۰ است.
سعید نمکی، وزیر بهداشت در هفته های گذشته بویژه قبل از انتخابات از کنترل موج کرونا صحبت می کرد ولی امروز کشور وارد اوج پنجم شده و مردم بیشتر از گذشته درگیر این بیماری خطرناک و کشنده شدند. ویروس کرونا دلتا هم وارد شد و حالا بخش زیادی از مبتلایان درگیر با این نوع از ویروس شده اند که کارشناسان بهداشتی آن را خطرناک تر از انواع دیگرش می دانند.
با اینکه اعتراضات عمومی به نحوه مدیریت کرونا و اجرای عملیات واکسیناسیون و تامین واکسن در کشور بالا گرفته و آمارها نشان می دهد که میزان تزریق واکسن در ایران در مقایسه با سایر کشورها تقریبا هیچ است یکی از نماینده های مجلس با پاشیدن نمک به زخم مردم از اولویت نبودن واکسیناسیون در کشور گفته و رعایت پروتکل های بهداشتی را اولویت خوانده است!
ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفته است: «تجربه کشورهای جهان نشان می‌دهد که واکسیناسیون چندان مؤثر نبوده و اولویت امروز جامعه نباید واکسیناسیون باشد، بلکه اولویت اصلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.» اینکه یک نماینده مجلس بدون آگاهی از اوضاع جهان در حوزه کرونا چنین سخنانی را در این موضوع حساس و تخصصی بیان می کند نشان می دهد که نه تنها مسئولیت پذیری در این باره ندارند بلکه قصد دارند تا با سرپوش گذاشتن بر کاستی ها اذهان عمومی را منحرف کند.
 
مردم خسته شده اند...
از زمانیکه موضوع کشف واکسن کرونا و اجرای واکسیناسیون عمومی در جهان مطرح شد ایران در حال ساخت واکسن است و امروز که بخش زیادی از مردم در جهان واکسینه شده و کمتر از ماسک استفاده می کنند و به راحتی به زندگی خود ادامه می دهند ایران در حال رونمایی از واکسن های جدید است که بدون اینکه آزمایش بالینی و مطالعات علمی و تاییدیه های جهانی داشته باشند مجوز اضطراری می گیرند ولی خبری نه از واکسن هست نه از واکسیناسیون.
مردم ایران در روزهای بی برقی و بی آبی، همچنان به خاطر کرونا شرایط سختی را تجربه می‌کنند؛ عزیزانشان روی تخت های بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، نگران آینده هستند، خبری از واکسن امن و واکسیناسیون هم نیست و باید برای واکسن میلیون ها تومان هزینه کنند و به کشور دیگری بروند تا شاید بتوانند به آرامش برسند. همه اینها اثرات بی تدبیری مسئولان بهداشتی و درمانی است که به جای منفعت ملی و جان مردم به لجبازی ادامه دادند و به جای واردات واکسن ایمن دست به اجرای شوی کشف واکسن زدند. این اتفاقات مردم را خسته و ناامید از بهبود وضعیت کرده و برای همین است که حاضرند به هر کشوری بروند تا بلکه با زدن واکسن آرامش بگیرند.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 153288
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *