۱
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
از وعده های پوچ وزیر تا جان هایی که از دست می روند

روزی ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا چه شد؟!

حتی اگر این وعده هم تحقق یابد ۲۰۷ روز طول میکشد تا فقط دوز اول واکسن تزریق شود!
وزیر بهداشت ایران از آغاز اپیدمی تا الان وعده های زیادی را برای آغاز واکسیناسیون داده است که هیچکدام آنگونه که لازم بود انجام نشده است. در جدیدترین مورد او روز جمعه گفته بود این آمادگی وجود دارد تا از روز شنبه (19 تیرماه) روزانه 400 هزار دوز واکسن تزریق شود. ولی تا امروز چهارشنبه (23 تیرماه) خبری از تحقق این وعده هم نیست!
روزی ۴۰۰  هزار دوز واکسن کرونا چه شد؟!
وزیر بهداشت ایران از آغاز اپیدمی تا الان وعده های زیادی را برای آغاز واکسیناسیون داده است که هیچکدام آنگونه که لازم بود انجام نشده است. در جدیدترین مورد او روز جمعه گفته بود این آمادگی وجود دارد تا از روز شنبه (19 تیرماه) روزانه 400 هزار دوز واکسن تزریق شود. ولی تا امروز چهارشنبه (23 تیرماه) خبری از تحقق این وعده هم نیست!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، با وجود وعده مقام‌های دولتی برای واکسیناسیون عمومی و گسترده، بر اساس آمار رسمی روند تزریق واکسن کرونا هنوز به کندی پیش می‌رود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آخرین اظهارنظر گفته بود «دولت آمادگی دارد تا روزانه به ۵۰۰ هزار نفر واکسن تزریق کند و ظرف سه چهارماه واکسیناسیون عمومی را انجام دهد». حتی اگر این ادعای دولت هم درست باشد و از امروز تزریق روزانه 500 هزار دوز واکسن شروع شود باز هم تکیمل واکسیناسون در سه چهار ماه امکان پذیر نیست. 
از طرفی ضرب و تقسیم ساده همین اعداد و ارقام نشان می دهد که چقدر زمان برای واکسیناسیون عمومی نیاز است! اگر روزانه 400 هزار دوز واکسن تزریق شود 207 روز زمان خواهد برد تا جمعیت 83 میلیونی ایران دوز اول واکسن را دریافت کنند. با یک حساب و کتاب ساده می توان فهمید که اوضاع واکسیناسیون در ایران برخلاف آنچه مسئولان سعی در خوب نمایش دادن آن دارند، به هیچ وجه خوب نیست.
مقایسه ای کوتاه و اجمالی بین ایران و کشورهای جهان از جمله همسایگان نشان می دهد که وضعیت تزریق واکسن در ایران چندان خوب نیست و این وعده ها هم نتوانسته افکار عمومی را در مقابل کم کاری های انجام شده تنویر کند. 
 
از وعده صادرات واکسن کرونا تا بلاتکلیفی مردم
از وعده هایی که خبر از صادرات واکسن کرونا به آمریکایی ها می داد زمان زیادی سپری نشده اما حالا ملت ایران در حسرت همین واکسن ها هستند و آمریکا بیشترین دوز واکسن را به مردمش تزریق کرده است! براساس آمار تا همین چند روز پیش سه میلیارد و 360 میلیون دوز واکسن در جهان تزریق شده است و نتایج به دست آمده هم نشان می دهد که تزریق واکسن باعث شده تا آمار ابتلا در جهان کاهش یابد. از نظر درصد واکسیناسیون نسبت به جمعیت، امارات، رژیم صهیونیستی و بحرین در رتبه های بالا قرار دارند و براساس تعداد نفرات هم هند، آمریکا و برزیل در رتبه های بالا هستند. 
سعید نمکی روز 23 بهمن سال گذشته در حضور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهوری در مراسم افتتاحیه چند طرح ملی گفته بود "در دو سه ماه آینده به یکی از قطب های بسیار مهم تولید واکسن کووید 19 در منطقه خودمان و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود." حالا نه خبری از تولید است و نه از واردات و صادرات آن!
آمارهای رسمی در ایران نشان می دهد کمتر از 5 درصد ایرانیان واکسینه شده اند که در مقایسه با کشورهایی نظیر زیمباوه و تونس وضعیت ما بدتر است و تنها از افغانستان و یمن کمی بالاتر هستیم و برای رسیدن به کشورهایی مثل ترکیه که 44 درصد و لبنان که 15 درصد مردم را واکسینه کرده اند ماه ها و شاید با این روش واکسیناسیون سال ها زمان لازم است!
برای اینکه شرایط به شکل عادی دربیاید باید حداقل 70 درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کنند یعنی حدود 120 میلیون دوز برای 60 میلیون نفر درحالیکه تا الان تنها دو میلیون نفر یعنی چیزی حدود سه درصد دو دوز را دریافت کرده اند! 
 
جنگ منافع و نفسی که در جبهه خودی بریده می شود
مردم موش آزمایشگاهی و سپر انسانی دفاع از آرمان های خودخواهانه وزیر بهداشت و سایر مسئولان در مقابله با واکسن موثر کویید 19 شده اند و جنگ بر سر منافع واکسن کرونا همچنان در ایران قربانی می گیرد و هر چند ماه مردم را وارد پیک جدید و کشنده تری می کند. هر بار هم مردم مقصر کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی هستند؛ آن هم وقتی مردم اروپا و آمریکا بدون ماسک و با کاهش محدودیت ها می توانند به زندگی خود ادامه بدهند. 
وزارت بهداشت و شخص وزیر به درستی نشان دادند که توانایی مدیریت بحران کرونا را نداشتند و به عمیق تر شدن این بحران دامن زندند، از زمان ممنوعیت واردات فایزر و مدرنا تا امروز مردم ایران روی خوش ندیدند و حتی چین و روسیه و هند و کوبا و واکسن داخلی هم نتوانستند کمک زیادی برای مردم ایران باشند. در واقع مردم ایران در محاصره بیماری قرار گرفتند درحالیکه مقامات با رونمایی از واکسن های ایرانی پز می دهند! هفت نوع واکسن در ایران رونمایی شده که تنها دردی را که خوب می کنند درد منافع مادی است!
البته در این گزارش سعی شد تا با مسئولان وزارت بهداشت برای بررسی ادعای وزیر بهداشت درباره تزریق روزانه 400 هزار دوز واکسن از روز شنبه گفتگویی داشته باشیم که موفق نشدیم فردی را برای پاسخگویی بیابیم.
کد مطلب: 153599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *