۰
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۷
چشم انتظار مسکن گرانتر در سایه بی تدبیری مسئولان

 چرا قیمت سیمان و میلگرد یکباره رشد کرد؟

 
بیش از یک هفته است که قیمت سیمان و میلگرد دوباره افزایش عجیب و غریب پیدا کرده است. هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان که کمتر از ۵۰ هزار تومان بود، رشد کرده و به حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت میلگرد نیز از ۱۴ هزار تومان به بالاتراز ۲۰ هزار تومان رسیده است. این گرانی ها در وهله اول مشکلاتی را برای سازندگان مسکن فراهم آورده و به نظر می رسد قیمت مسکن را هم علی رغم رکود این بازار، افزایش دهد.
 چرا قیمت سیمان و میلگرد یکباره رشد کرد؟
بیش از یک هفته است که قیمت سیمان و میلگرد دوباره افزایش عجیب و غریب پیدا کرده است. هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان که کمتر از ۵۰ هزار تومان بود، رشد کرده و به حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده و قیمت میلگرد نیز از ۱۴ هزار تومان به بالاتراز ۲۰ هزار تومان رسیده است. این گرانی ها در وهله اول مشکلاتی را برای سازندگان مسکن فراهم آورده و به نظر می رسد قیمت مسکن را هم علی رغم رکود این بازار، افزایش دهد. فعالان این حوزه معتقدند سیمان و میلگرد پراستفاده‌ترین مصالح در ساخت مسکن است و گرانی این دو محصول می‌تواند بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر بگذارد.
در این میان سوال اصلی این است که چه اتفاقی افتاده که یکباره و ظرف چند روز، محصولی همچون سیمان که تولید داخل است بیش از 120 درصد رشد قیمت پیدا می کند؟ 
اولین خبری که در این خصوص منتشر شد این بود که قطع برق باعث گرانی سیمان و میلگرد شده است! رسانه ها در روزهای اول افزایش قیمت به نقل از مسئولان نوشتند که قطعی و کمبود برق منجر به عدم تولید سیمان به میزان کافی شده و همین امر باعث التهاب در بازار و افزایش نرخ سیمان در بازار آزاد شده و کاهش عرضه همزمان با تقاضای بالای قیمت‌ها همان چیزی است که صنعت سیمان در حال حاضر به آن دچار شده است. این در حالی بود که بعضی کارشناسان، سوء استفاده دلالان را علت اصلی این گرانی عنوان می کنند.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیزروز دوشنبه در صحن علنی مجلس گفت که هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی هستیم که این روزها گرانی ها به سیمان و میلگرد رسیده است. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت سیمان به کیسه‌ای بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده که در بازار هم پیدا نمی‌شود، طبق اظهارات مسئولان مربوطه ۱۵ تا ۲۰ نفر دلال در بازار قیمت سیمان را تعیین‌ می کنند آن هم در شرایطی که تولید سیمان بیش از نیاز داخلی است و مشخص نیست چرا سیمان گران شده است.
رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان صنعت سیمان نیز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به مشکلات گرانی و کمبود سیمان گفت:​ در کل کشور ۳۰ نفر واسطه در بازار سیمان وجود دارند که بیش از ۱۵ سال است بازار را در دست دارند که مصرف کننده و تولید کننده را نابود کردند.
وی البته نقش قطع برق را هم در گرانی سیمان منکر نشد و گفت: بعد از قطع برق حداکثر ظرفیت یک هفته را برای عرضه داشتیم که اولین عرضه را 18 تیر در بورس کالا با 645 میلیون تن انواع مختلف سیمان داشتیم. کل تناژ هفتگی صنعت کشور حدود یک میلیون تن است یعنی 65 درصد تناژ تولیدی یک هفته در بورس کالا عرضه شده است.
وی با اشاره به اینکه در 25 تیر ماه 326 میلیون تن عرضه شده است ادامه داد: در آخرین عرضه هم 150 میلیون تن عرضه شده است که حتی اندکی بیش از ظرفیت ذخیره بوده است.
جمارانیان گفت: قیمت را در دو قسمت قبل و بعد از قطع برق باید بررسی کنیم که قبل از قطع برق در زمستان 99 قیمت مصوب هر پاکت 50 کیلویی سیمان 16 هزار تومان بود که در همان زمستان درب کارخانه سیمان به مبلغ 16 هزار تومان بورس می‌رسید، ولی عوامل توزیع و واسطه‌ها خریداری می‌کردند و تا به مصرف کننده نهایی برسد بین 50 تا 60 هزار تومان می‌رسید.
وی افزود: اگر این عدد را در تناژ تولیدی و فروش صنعت سیمان در زمستان 99 کنیم به یک گردش 6 هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اما در گفتگویی علت کمیاب شدن سیمان را سوء مدیریت دانست و گفت: به نظر من، بخشی از آن مدیریت شده بوده و از سوی کارخانه‌ها عدم توزیع در بازار انجام می‌شود بنابراین نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود و نظارت بیشتری بر کارخانه‌های سیمان اعمال کنند.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس حرف دیگری زد! رحمت الله فیروزی گفت: نوسانات ارزی و سیاست‌های غیر قابل قبول اقتصادی از عوامل اصلی گرانی سیمان است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در دو سال اخیر شرایط ارزی نامناسبی در کشور وجود داشته این موضوع به صورت رسمی و غیر رسمی بر روی افزایش نرخ مصالح ساختمانی به خصوص سیمان خود را نشان داده است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز در این زمینه گفته است: متاسفانه تعطیلی کارخانجات سیمان جهت تأمین برق کشور موجب رونق بازار کاذب و عدم کنترل قیمت سیمان شده است، کمبود عرضه سیمان در بازار، و افزایش تقاضای در این فصل از سال که همیشه با مصرف بالای سیمان مواجه هستیم، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار بر هم زده است به نحوی که در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کاهش فعالیت واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد تقاضای کاذب در بازار به دلیل بار روانی ناشی از تعطیلی این واحدها را افزایش داده است، اظهار کرد: تقاضای کاذب در بازار مصالح ساختمانی و نگرانی انبوه‌سازان از کمبود سیمان در سایه خلاء نظارتی دستگاه‌های متولی و فعالیت گسترده دلالان و سودارگران موجب گرانی سیمان و فولاد شده است.
وی با بیان اینکه رد پای دلالان و واسطه‌ها در گرانی اخیر نهاده‌های ساختمانی دیده می‌شود، اظهار کرد: بارها جلساتی بین وزرای دولت و نمایندگان مجلس برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و قطع دست دلالان برگزار شده اما متاسفانه نتیجه‌بخش نبوده، گویا متولیان امر هیچ همت و اراده‌ای برای کاهش و کنترل قیمت ندارند.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد خاطرنشان کرد: در اثر تداوم کمبود عرضه و گرانی مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی به چشم مردم می‌رود. لذا در کمیسیون عمران مجلس در اولین فرصت وزیر صمت را برای پاسخگویی در خصوص علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم تحقق وعده‌های ایشان برای جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها احضار خواهیم کرد.
با همه این تفاصیل علت یابی این اتفاق ؛ یعنی افزایش بیش از 100 درصدی سیمان ظرف مدت چند روز چندان روشن نیست؛ فقط می توان گفت که در یک اقتصاد به شدت بیمار و نامتعادل و با وجود سوء مدیریتی که در همه جا وجود دارد، چنین اتفاقاتی رویه عادی شده است، اتفاقی که برای اکثر کشورهای دنیا غیرقابل باور است! نکته دیگر اینکه این موضوع می تواند بازار مسکن را علی رغم رکود حاکم بر آن تکان دهد و قیمت مسکن را باز هم بالاتر ببرد، موضوعی که بدون شک تاثیر مخربی بر وضعیت زندگی دهک های پایین جامعه خواهد گذاشت و زندگی را بیش از پیش برای این اقشار ناممکن خواهد کرد و البته در این میان هیچ تدبیری برای پیشگیری از این وضعیت وجود ندارد!
محمدرضا حقی
 
 
 
کد مطلب: 154100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *