۰
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۱
بررسی طرح «ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» در مجلس باز هم به تاخیر افتاد

مخالفت توئیتری با محدود سازی فضای مجازی

اگرچه بر اساس اعلام قبلی، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح محدودیت فضای مجازی که با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» ، در دستور کار روز دوشنبه نمایندگان قرار داشت؛ اما برای دومین بار بررسی این طرح به تعویق افتاد تا مشخص شود علی رغم اصرار بعضی نمایندگان خاص، مجلس هنوز فضا را مناسب برای ارائه یا تصویب این طرح نمی داند. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی جلسه نمایندگان مجلس برای صحبت به عنوان موافق و مخالف این طرح ثبت نام کرده بودند
مخالفت توئیتری با محدود سازی فضای مجازی
اگرچه بر اساس اعلام قبلی، بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح محدودیت فضای مجازی که با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای ‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های ‌اجتماعی» ، در دستور کار روز دوشنبه نمایندگان قرار داشت؛ اما برای دومین بار بررسی این طرح به تعویق افتاد تا مشخص شود علی رغم اصرار بعضی نمایندگان خاص، مجلس هنوز فضا را مناسب برای ارائه یا تصویب این طرح نمی داند. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی جلسه نمایندگان مجلس برای صحبت به عنوان موافق و مخالف این طرح ثبت نام کرده بودند
با این حال سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که این طرح از دستور کار مجلس خارج نشدهاست بلکه نوبت به بررسی آن نرسید و به جلسات آینده مجلس موکول خواهد شد.
سیدنظام الدین موسوی افزود: روال مجلس این است که تا بخشی از جلسه، دستور کار مطرح می شود و بعد وارد تذکر و نطق نمایندگان خواهیم شد، بنابراین گاهی دستورهایی که از قبل اعلام می‌شود به خاطر طولانی شدن دستورهای قبلی در همان روز مطرح نمی شوند.
نمایندگان مجلس از ابتدای جلسه  روز دوشنبه در حال بررسی کلیات و جزییات طرح دو فوریتی الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگوئی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان بودند؛ و همین موضوع این احتمال را قوت می بخشد که طرح محدود سازی اینترنت در جلسات بعدی مورد رسیدگی قرار بگیرد؛ با این حال زمزمه هایی بیش از پیش در مخالفت با این طرح از داخل و خارج از مجلس به گوش می رسد.
مجتبی توانگر یکی از نمایندگان تهران در صفحه توئیتر خود، با بیان اینکه طرح ساماندهی فضای مجازی هیچ فوریتی ندارد، خواستار مخالفت نمایندگان با این طرح شد. توانگر که گویا به عنوان مخالف با این طرح ثبت نام کرده بود در صفحه شخصی اش نوشت: «اگر قرعه به نام‌ بنده باشد می‌گویم ‏این طرح هیچ ربطی به فرمایشات رهبری مبنی بر  ساماندهی ‫فضای مجازی ندارد، ‏هیچ فوریتی ندارد ‏و احتمالا شورای نگهبان نیز با آن مخالفت می‌کند. ‏از همکاران هم می‌خواهم با آن مخالفت و در دامی که مقابل دولت آقای رئیسی طراحی شده، نیفتند.»
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: « ‏بی تردید ‎ساماندهی فضای مجازی از اولویت های امروز کشور است، اما با روی کار آمدن دولت جدید پسندیده تر آن است که لایحه مربوطه از جانب دولت ارائه شود. مضافاً اینکه اصل۸۵ شدن این طرح و تصمیم گیری در کمیسیون به نیابت از همه مجلس درست نیست. بر این اساس رای بنده به طرح پیشنهادی منفی است.»
همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با واگذاری اختیار بررسی طرح «سامان‌دهی فضای مجازی» به کمیسیون‌های تخصصی مجلس مخالفت کرد و گفت: پیشنهادم برای طرح مهم «صیانت از فضای مجازی» تشکیل کمیسیون مشترک اجتماعی، فرهنگی و قضایی است.
ولی اسماعیلی در توییتی نوشت: «ضمن تاکید بر مدیریت و صیانت فضای بهم‌ریخته مجازی کشور، پیشنهادم برای طرح مهم «صیانت از فضای مجازی» تشکیل کمیسیون مشترک اجتماعی، فرهنگی و قضایی است. اجرای اصل ۸۵ طرحی به این مهمی و پیچیدگی درست نیست و مخالف این اتفاقم.»
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم که از موافقان این طرح است، ادعا کرد که مجلس شورای اسلامی به دنبال فیلترینگ پیام رسان‌های خارجی نیست.
مجید نصیرایی که تا به جال بارها درباره این طرح مصاحبه کرده است، روز دوشنبه بازهم در این باره سخن گفت و عنوان کرد: متاسفانه عده‌ای ساماندهی را به مسدودسازی معنی می‌کنند، در صورتی که در این طرح تمرکز اصلی بر ساماندهی این فضا است. حدود ۱۴ بار بر روی این طرح کار کارشناسی انجام شده است. اکنون این طرح به عنوان پیش نویس آماده شده و اصلا تمرکزی بر مساله‌ی فیلترینگ نیست. تمرکز اصلی ما ساماندهی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، نخبگان و متخصصان این حوزه است. از سوی دیگر ما به دنبال ضمانت اجرایی برای قوانین موجود هستیم.
نگرانی کسب و کارهای اینترنتی از طرح ساماندهی فضای مجازی در مجلس
تعدادی از شرکت ها و مجموعه های داخلی که از طریق فضای مجازی به فعالیت می پردازند نیز در روزهای گذشته نسبت به طرح ساماندهی فضای مجازی که در دستور کار مجلس قرار دارد ،‌ابراز نگرانی کردند.
این شرکت های اینترنتی اعلام داشتند: طرحی که این روزها با نام «حمایت از حقوق کاربران» در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، ما کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی را هم در کنار عموم جامعه نگران کرده است.
این طرح  اشکالات متعددی دارد که در روزهای اخیر توسط کارشناسان مختلف تبیین و بررسی شده‌ و ما از تکرار آن‌ها اجتناب می‌کنیم  اما لازم می‌دانیم که تاکید کنیم این طرح قطعا به نفع کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی هم نیست و تدوین‌کنندگان آن بدانند صدمات و خسارات این طرح به کسب‌وکارهای بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آنهاست.
ما صریحا اعلام می‌کنیم محدود سازی سرویس‌دهندگان خارجی و مسدود کردن آن‌ها به هیچ وجه به کسب‌وکارهای ایرانی کمک نمی‌کند. رشد در فضای رقابت ایجاد می‌شود و کیفیت خدمات با تنوع انتخاب‌های کاربران بالا می‌رود.
ما با تکیه بر نیروی توانمند انسانی و شناخت بهتر از سلیقه هموطنان، بخت رقابت و جذب اعتماد کاربران را داریم و بدون نیاز به مداخلات سلبی هم می‌توانیم به رشد خود ادامه دهیم. مهم‌ترین حمایتی که دولت و نهادهای سیاست‌گذار می‌توانند از کسب‌ و کارهای ایران داشته ‌باشند کاهش دخالت‌ها و رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیرضروری است که هر روز بر ما تحمیل می‌شود.
مهم‌ترین سرمایه ما اعتماد کاربران و امید همکارانمان است. این‌گونه اقدامات سلبی هم به اعتماد کاربران لطمه می‌زند و هم امید نیروی انسانی فعال در این صنعت را کاهش می‌دهد. ما مصرانه می‌خواهیم از تجربه‌های شکست‌خورده پیشین درس گرفته‌ شده و از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال سازگار نیست اجتناب شود. ما هم کنار مردم که اعتراض خود را با صدها هزار امضا در کارزاری اینترنتی نشان دادند، خواهان تجدید نظر در رابطه با مطرح شدن این طرح در مجلس و توقف آن هستیم.

 هدیه گل محمدی
 
کد مطلب: 154102
برچسب ها: فضای مجازی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *