۱۱
۰
جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
"مردم‌سالاری آنلاین" گزارش می‌دهد:

شهریه بسیاری از دانشجویان گروه هدف سازمان بهزیستی تسویه نشده است

شهریه بسیاری از دانشجویان گروه هدف سازمان بهزیستی از سال 98 هنوز تسویه نشده و علیرغم وعده‌های مسئولان، بدهی ترم بهار بسیاری از آنان نیز بر جای خود باقیست.
شهریه بسیاری از دانشجویان گروه هدف سازمان بهزیستی تسویه نشده است
شهریه بسیاری از دانشجویان گروه هدف سازمان بهزیستی از سال 98 هنوز تسویه نشده و علیرغم وعده‌های مسئولان، بدهی ترم بهار بسیاری از آنان نیز بر جای خود باقیست.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شهریه دانشجویان دارای معلولیت همواره یکی از مسائل چالش‌برانگیز سازمان بهزیستی و جامعه هدف بوده است به‌طوریکه با گذشت سال‌ها همچنان با ابهاماتی روبروست و با گذشت نزدیک به دو دهه از اجرای آن، هنوز سرفصل‌های اجرایی، تاریخ پرداخت‌ها و جزئیات آن شفافیت نیست.
این فرآیند در طول سال‌های گذشته بارها دستخوش تغییر شده و شاید بتوان گفت هر تغییر مدیریتی در سازمان، این روند را دچار تغییراتی کرده است.
شهریه دانشجویان دارای معلولیت از سال 83 به خود دانشجو پرداخت می‌شد و دانشجو مسئول تسویه مالی با دانشگاه بود. به مرور با افزایش تعداد دانشجویان این رویه دیگر کارآمد نبود، بنابراین بهزیستی با مدیریت دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد وارد مذاکراتی شد که طبق آن دانشجویان معلول می‌توانستند با ارائه معرفی‌نامه بهزیستی، وارد دانشگاه شده و ضمن برخورداری از تخفیف دانشگاه، بدون پرداخت شهریه، ثبت‌نام کنند. دانشگاه‌ها نیز متعهد به پذیرش دانشجویان و همکاری با آنها در کلیه مراحل ثبت‌نام، انتخاب واحد و شرکت در امتحانات پایان‌ترم بودند و مقرر بود برای هزینه‌ها منتظر تسویه سالیانه بهزیستی بمانند.
البته در برخی موارد دانشگاه‌های دارای دربرگیری پایین‌تری از دانشجویان تحت‌پوشش بهزیستی، شهریه را از دانشجویان دریافت می‌کردند و دانشجویان با ارائه مستندات واریزی شهریه به بهزیستی محل زندگی خود، بسته به بود و نبود اعتبار مدتی بعد تمام یا بخشی از مبلغ را استرداد می‌کردند.
این روند برای سازمان، دانشجویان و دانشگاه‌ها جا افتاده بود تا اینکه از سال 1397تسویه مالی دانشجویان معلول با دانشگاه‌ها متوقف شد. البته همکاری دانشگاه‌ها با دانشجویان همچنان ادامه داشت چون تصور بر این بود که این روال هنوز پابرجاست و فقط با تأخیر همراه است تا اینکه با عدم پرداخت بدهی ترم مهر98، سقف بدهی دانشجویان معلول به دانشگاه‌ها افزایش زیادی یافت. هزینه دانشجویان جدیدالورود نیز به بدهی قبلی اضافه شد و دانشگاه‌ها با توجه به عدم تحقق تعهدات قبلی بهزیستی، کم‌کم از انجام تعهدات خود دلسرد ‌شدند.
مسئولان سازمان بهزیستی در پاسخ به عدم پرداخت شهریه‌ها، نوید راه‌اندازی یک سامانه دانشجویی را داده و گفتند: از آنجا که گاهی شأن دانشجویان در دانشگاه‌ها زیر سوال می‌رود بنابراین ما دوباره رویه پرداخت مستقیم شهریه به خود دانشجو را در پیش می‌گیریم تا کرامت انسانی گروه حفظ شود.
بنابراین در قدم بعدی گفته شد دانشجویان معلول مستندات پرداختی و یا بدهی خود به دانشگاه را در سامانه مذکور بارگذاری ‌کنند تا اسناد بعد از تأیید مددکاران و تأیید استان در نهایت به تأیید بهزیستی کشور رسیده و پرداخت ‌شود. اکنون دو ترم است این روال اتخاذ شده اما ببینیم چند و چون آن به چه شکل است.
 
چهار ترم منتظر پرداخت شهریه‌ام
رویا.ب از دانشجویان معلول قزوینی می‌گوید: از مهر سال 98 دانشجوی مقطع ارشدم و بهزیستی شهریه هیچ‌یک از چهار ترم تحصیلی‌ام را پرداخت نکرده است.
او می‌افزاید: ترم اول با ارائه گواهی معلولیت ثبت‌نام کردم و شهریه ندادم اما از ترم بعدی مشکلات شروع شد. با اینکه کرونا دانشگاه‌ها را تعطیل و کلاس‌ها را مجازی کرده بود اما من با آغاز هر ترم باید حضوری به تهران و دانشگاه محل تحصیلم می‌رفتم و فاصله دانشکده انسانی و واحد مالی را چندین‌بار طی می‌کرد تا بتوانم برای انتخاب واحد موافقت بگیرم. این فرآیند یکبار هم در انتهای هر ترم برای دریافت مجوز شرکت در امتحانات رخ می‌داد. اکنون در حال کار روی پایان‌نامه هستم اما نگرانم این ترم هم شهریه‌ام پرداخت نشود و نتوانم پایان‌نامه‌ای که مدت‌ها برایش زحمت کشیده‌ام را ارائه دهم.
 
شهریه‌ها کامل پرداخت نمی‌شود
محمود.الف نیز از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کرج است. او معلول ضایعه‌نخاعی است و می‌گوید: مسئولان بهزیستی گفته بودند هدف از راه‌اندازی سامانه دانشجویی پرداخت مستقیم شهریه به خود دانشجوست تا کرامت انسانی‌اش در دانشگاه‌ حفظ شود اما این سامانه تا اینجا دستاوردی جز پرداخت نیمه‌ونصفه شهریه‌ها و گاهی حتی التماس به مددکاران بهزیستی و مسئولان دانشگاه نداشته است.
محمود ادامه می‌دهد: شهریه دو ترم گذشته من جمعاً حدود 8 میلیون تومان است که بهزیستی از این مبلغ طی دو ترم حدود 4ونیم میلیون تومان پرداخت کرده و باقی مبلغ را چند فقره چک به دانشگاه داده‌ام.
 
باگ‌های سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی
تعداد زیادی از دانشجویان معلول از فعالیت سامانه دانشجویی رضایت ندارند. مواردی که آنها گزارش می‌کنند به ترتیب: عدم امکان بارگذاری مدارک در سامانه به علت عدم تعریف رابطه افراد با سازمان بهزیستی، محدودیت زمانی در بارگزاری مدارک، اهمال مددکاران در تأیید به‌موقع مدارک و نامعلوم بودن زمان پرداخت شهریه است.
همچنین برخی دانشجویان می‌گویند: ما تا وقتی به دانشگاه بدهکاریم به پروفایل شخصی‌مان برای دریافت کارنامه و مبالغ بدهی دسترسی نداریم، از طرفی تا زمانی این مستندات را در اختیار نداشته باشیم امکان ارائه آن به سامانه دانشجویی بهزیستی وجود ندارد این درحالی است که ملاک بهزیستی برای پرداخت شهریه ارائه همین مدارک است.
در برخی موارد دانشجویان گزارش می‌کنند امکان بارگذاری مدارک در سامانه برایشان وجود ندارد چون هیچیک از 12آیتمی که تعیین کننده نوع رابطه فرد با سازمان بهزیستی است برایمان مشخص نشده. برخی مددکارها می‌گویند تعیین این آیتم نیازمند برگزاری کمیسیون پزشکی است که در شرایط کرونایی امکان آن میسر نیست اما در برخی از شهرها نیز برخی مددکاران، دانشجویان را مجبور به مراجعه حضوری به اعضای کمیسیون‌های پزشکی و جمع‌آوری امضاهای موردنیاز می‌کنند.
دانشجویان معلول می‌گویند پس از سال‌ها عضویت در بهزیستی، چرا سازمان در مواقع بحرانی که به همکاری فوری آن نیاز داریم، احراز دوباره شرایط معلولیت را گروکشی می‌کند؟ چرا در مواقع حساس با اتلاف وقت به ما فشارهای عصبی تحمیل می‌کند؟ آیا سازمان از معلولان انتظار بهبود؛ شفاء و اتمام معلولیت دارد؟
 
تیر رفت، مرداد آمد و وعده‌ تسویه شهریه‌ها محقق نشد
مدیرکل توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با مردم‌سالاری آنلاین در آخرین هفته تیرماه سال جاری قول داد شهریه دانشجویان گروه هدف بهزیستی تا پایان تیر تسویه شود.
محمدرضا شهبازی در پاسخ به نگرانی‌های مربوط به عدم پرداخت شهریه برخی از دانشجویان گروه هدف بهزیستی اطمینان داد که جای نگرانی نیست و تا پایان تیر شهریه همه دانشجویان تسویه می‌شود این درحالی است که اکنون در دومین هفته مرداد ماه هستیم و بدهی تعداد زیادی از این دانشجویان همچنان پابرجاست.
وی گفت: با پرداخت 32میلیارد در سه نوبت شهریه تعداد زیادی از دانشجویان دارای معلولیت پرداخت شده و تنها 6 میلیارد از بدهیمان باقیمانده که تا پایان تیر آن را هم می‌پردازیم و بدهی98 دانشجویان بطور کامل تسویه می‌شود و ایم وعده هنوز محقق نشده است.
به گفته این مسئول یک بخش دیگر از بدهی سازمان در بحث شهریه‌ دانشجویی، مربوط به جاماندگان ترم مهر و بهمن ۹۹ است که برای این گروه نیز از نظر پرداخت مشکلی نیست فقط باید اطلاعاتشان با دانشگاه یکسان‌سازی شود.
شهبازی همچنین علت پرداخت مستقیم شهریه به دانشجویان را ناهماهنگی بین مراکز دانشگاهی دانست و گفت: ما طبق تفاهمنامه شهریه‌ها را پرداخت می‌کردیم اما واحدهای شهرستانی آن را به موقع دریافت نمی‌کردند، دانشجوی ما بلاتکلیف بود و متضرر می‌شد، پس دیدیم با پرداخت شهریه به خود دانشجو، شأن او بیشتر حفظ می‌شود.
این مسئول همچنین با اشاره به برخی مشکلات سامانه دانشجویی تصریح کرد: این سامانه نوپاست و طبیعتاً با مشکلاتی همراه است اما برای ترم‌های بعدی همه اشکالات آن رفع می‌شود و دیگر تأخیر نخواهیم داشت.
 
13هزار دانشجوی معلول در کشور تحصیل می‌کنند
شهبازی تعداد دانشجویان دارای معلولیت را ۱۳هزار و ششصد نفر در کشور خواند و گفت: این رقم با احتساب افرادی که سرپرست خانواده‌هایشان تحت‌پوشش سازمان هستند و بهزیستی شهریه آنها را می‌پردازد به بیش از 17 هزار نفر می‌رسد.
به گفته شهبازی بهزیستی طبق دستورالعمل‌ها صددرصد شهریه همه افراد دارای معلولیت‌های متوسط به بالا و متعلق به دهک‌های 1تا7 پرداخت می‌کند و شهریه افراد با معلولیت‌های خفیف و افراد بالای دهک 7 متناسب با شرایط پرداخت می‌شود.
مدیرکل توانمندسازی بهزیستی کشور اظهار داشت: در مقطع کارشناسی همه شهریه‌های تا ۵ میلیون تومان، در مقطع کارشناسی ارشد تا ۷ میلیون تومان و در مقطع دکترا تا 10تومان را پرداخت کردیم.
 
و اما سؤال پایانی
تغییر مدیریت سازمان بهزیستی از اتفاقات محتمل و عادی است که با استقرار دولت جدید صورت خواهد گرفت. در این‌صورت چنانچه این تغییر مدیریت با تغییر در روند پرداخت شهریه دانشجویی همراه باشد، شهریه دانشجویان فعلی و به‌ویژه افرادی که شهریه‌هایشان همچنان تسویه نشده بر عهده چه کسی است؟ مدیریت قبلی یا مدیریت بعدی؟ 
گزارش: رویا بابایی
کد مطلب: 154510
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مهدی عمرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام عرض ادب شهریه ترم بهمن برای من واریز نشده همه دوستان گرفتن. خدایی قشر ضعیفی هستیم شهریه رو واریز نکردین مجبور شدم قرض کنم نذاشتن امتحان بدم جلو اکانتم بستن. ترم جدید هم اگه این شرایط باش مجبورم انصراف بدم. 7ترم خوندم ترم اخرم کلا 4بار گرفتم 3ترم شهریه واریز نشد اینم بهمن میشه 4ترم
ش ا
Iran, Islamic Republic of
سلام
بنده دانشجوی دکترا هستم دوساله شهریه ندادن حدود ۵۰میلیون شده تو دانشگاه به دردسر افتادم خدا ازشون نگذره
مریم
Iran, Islamic Republic of
ما فارغ التحصیل شدیم هنوز شهریه مونو نریختن. دانشگاه پاس میده بهزیستی ، بهزیستی پاس میده دانشگاه. مسخرشو در اوردن. ی ذره احترام واسه دانشجو قایل نیستن. لااقل تکلیف فارغ التحصیلا رو روشن کنید ما مدرکمونو لازم داریم
میثم عزیززاده
Iran, Islamic Republic of
باسلام
بدون حاشیه.. سازمان بهزیستی گیلان طبق دستورات شما پرداخت شهریه مستقیم با دانشگاه بود گویا به مرور فرمودین که دانشجوی معلول شهریه خود را پرداخت و ثبت سازمان بهزیستی کند.شما هرچی فرمودین ما به ساز شما رقصیدیم. یک معلول ناتوان دچار فقر چگونه یک شهریه را پرداخت کند؟ اگر توان کافی داشت یک معلول تحت پوشش بهزیستی نمیشد.
بااینکه ما طبق دستورات شما عمل کردیم ولی متاسفانه این کار شما هم عملی نبود.بنده دو ترم است شهریه پرداخت کردم با هزار گرفتاری ... قول واریزی میدهند .
آیا حق یک معلول این است‌؟دلیل پرداختن شهریه که کم کاری میکنید چیست؟...
لطفا رسیدگی کنین ما هم یک انسان هستیم ادعای موفقیت میکنیم ...روح روان و انسانیت بین معلولان هم هست ..
دریا
Iran, Islamic Republic of
سلام
از مهر ۹۹ تاکنون بهزیستی شهرستان اهواز حاضر به امضا فرم معرفی نامه موجود در سامانه دانشجویان بهزیستی نمی باشد .
سوال من از مسیولین این است مگر قرارنبود ۲۰ درصد شهریه دانشجویان معلول توسط دانشگاه ازاد تخفیف داده شود؟ یک دانشجوی دکتری که برای ترم رساله به میزان ۲۵میلیون تومان شهریه باید بدهد و براساس قول مقامات روز اول ثبت نام به او گفتند فقط باید بیمه و هزینه خدمات اموزشی را بدهد و مابقی آن توسط بهزیستی پرداخت و ۲۰ درصد تخفیف از دانشگاه ازاد می دهند الان چه باید بکند؟ اولا که معرفی نامه را امضا نمی کنند تا لااقل ۲۰ درصد تخفیف بگیرد و بعد هم یک سامانه ای راه انداختند تا بیاید تایید شود و هر روز یک ایرادی بگیرند ترم که هیچ سال تحصیلی هم تموم شده.
به نظر شما یک معلول با تمام مشکلات جسمانی که به امیدی که به ایشان دادید وارد پروسه تحصیل شده الان با این هزینه های تحصیلی زیاد چگونه می تواند ذهنش را متمرکز درسها کند !!! ایا این همان دولتی است که ادعا می کند مردمی است !!!! چرا صرف یک تبلیغ برای دولت و حکومت دیگران را دچار دردسرهای غیر قابل تحمل می کنید ! لطفا با مردم شفاف باشید و دیگران را در گودال ها و چاه های عمیق که بیرون امدن از آن برای معلولین سخت است نیاندازید به فکر دنیا و اخرت خود باشید !!!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام بهزیستی برایمون هیچ شهریه‌ای واریز نمیکنه موندیم چکار کنیم کسی هم به ما قرض نمیده دیگه باید با این وضیعت انصراف بدیم شما را بخدا به فکر ما باشید ۰۰۰
علی
Iran, Islamic Republic of
آخرش کی شهریه ۹۸ و۹۹ والان برا من واریز نشده
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام شهریه سال98ترم مهرماه و بهمن ماه هنوز واریز نشده آخرش کی میخاید واریز بکنید؟ به ما معلولان رحم نمی کنید. دانشگاه نمی گذاره انتخاب واحد بکنیم آخرش کی میخاید واریز بکنید؟
Iran, Islamic Republic of
سلام شهریه ترم بهمن پارسال ومهرامسال حتی هزار تومن هم واریز نشده من فک کردم دانشگاه واسه معلولا رایگانه که دانشگاه آزاد ثبت‌نام کردم ولی فقط حرف میزنن همش نمایش هست که ما از معلولاحمایت میکنیم همش دروغه حتی یک نفر نیست به دادوفریاد ما برسه هزار جا واسه پرداخت شهریه زنگ زدم میگن ماخبرنداریم دانشگاه واسه بدهی سایت منو بسته نمیتونم کلاساموبرم امتحانم چن وقت دیگ نمیتونم بدم ترک بهمنم ک رسیده نمیدونم شهریه اونو چطور بدم می‌خوام انصراف بدم فک میکردم بهزیستی شهریمو میده که ثبت‌نام کردم وگرن کمک پول شهریه دانشگاه آزادونداشتم
سها
Iran, Islamic Republic of
ای خدا دیگ نمی‌دونم دردمو ب کی بگم دانشگاه دوترمه هزار تومن ندادن هرجا زنگ زدم پیگیری کردم اصلا جواب درستی نمیدن
Iran, Islamic Republic of
سلام من از آذربایجان شرقی شهرستان آذرشهر دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستم الان دو ترم منو پرداخت نکرده اند لطفاً به کجا مراجعه کنم 6بار به سازمان رفته ام گفته آن ما لیست جا مانده را ارسال کرده ایم