۰
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۸
زاکانی رسما به عنوان شهردار تهران معرفی شد

پرداخت پاداش اولین کاندیدای پوششی

اعضای شورای ششم شهر تهران در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند تا مشخص شود اخباری که یک هفته زودتر از این اعلام رسمی به گوش می رسید صحت داشته است. چند روز پیش یک خبرگزاری اصولگرا که معمولا در این گونه موارد اطلاعات دارد، خبر انتخاب زاکانی را مخابره کرده بود و علی رغم تکذیب مهدی چمران رئیس شورای شهر جدید تهران و اعلام این امر که برای انتخاب زاکانی فشار وجود دارد، این خبر درست از اب درآمد. پیش از این، این خبرگزاری پیش از اعلام شورای نگهبان اسامی افراد تائید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرده بود که آن هم درست درآمد!
پرداخت پاداش اولین کاندیدای پوششی
اعضای شورای ششم شهر تهران در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند تا مشخص شود اخباری که یک هفته زودتر از این اعلام رسمی به گوش می رسید صحت داشته است. چند روز پیش یک خبرگزاری اصولگرا که معمولا در این گونه موارد اطلاعات دارد، خبر انتخاب زاکانی را مخابره کرده بود و علی رغم تکذیب مهدی چمران رئیس شورای شهر جدید تهران و اعلام این امر که برای انتخاب زاکانی فشار وجود دارد، این خبر درست از اب درآمد. پیش از این، این خبرگزاری پیش از اعلام شورای نگهبان اسامی افراد تائید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری را منتشر کرده بود که آن هم درست درآمد!
انتخاب زاکانی برای شهرداری تهران هرچقدر برای هم طیفی های او شیرین بود، برای دیگران تعجب آور و عحیب بود؛ اینکه فردی فاقد تجربه مدیریت شهری یکباره شهردار تهران می شود، اما وقتی زاکانی اعلام کرد که دو وزارتخانه هم به او پیشنهاد شده بود ولی او ترجیح داده که شهرداری تهران را انتخاب کند، معلوم شد که طلبکاری این کاندیدای پوششی (یا به قول همتی سوپر پوششی ) به اندازه ای بوده که گریزی از قبول مسئولیت نداشته و برای همین هم عطای نمایندگی مردم قم در مجلس و ریاست مرکز پژوهش های مجلس را یک سال بعد از انتخاب به عطایش بخشیده تا راهی پست اعطایی شود. این در حالی است که رهبر انقلاب اخیرا توصیه کرده بودند که نمایندگان مجلس از تلاش برای حضور در سمت‌های دیگر دست بردارند!
یک سال پیش زمانی که زاکانی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شد، شبیه این اعتراضها به انتخاب وی شد. او در حالی این پست را کسب کرد که اصولا فردی دارای سابقه پژوهشی نبود و صرف نظر از اما و اگرهایی که در مورد سابقه تحصیلی وی وجود دارد، ، هیچ کتاب یا پژوهشی که بتوان بر اساس آن زاکانی را پژوهشگر علمی نامید  در سابقه وی وجود نداشت!
حالا پس از اعلام شهردار شدن زاکانی،  بعضی تحلیل گران انتخاب زاکانی به عنوان شهردار را بیش از اینکه بر حسب رای اعضای شورای شهر بدانند حاصل تصمیم گیری خارج از این شورا می دانند . از جمله محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در یادداشتی خطاب به حدادعادل نوشت: انتخاب آقای زاکانی، کاندیدای جنابعالی، به شهرداری تهران را تبریک می‌گویم. تلاش وافرتان برای مهره‌چینی در شهرداری تهران بالاخره نتیجه داد. سعیکم مشکور!
وی در این یادداشت خطاب به غلامعلی حدادعادل نوشت: « انصافا افرادی که مأمور به ثمر رساندن این کار شده بودند، مردانه پای کار ایستادند و وظایف محوله را در مورد خالی کردن زیر پای دیگر کاندیداها و رساندن نتیجه بازی به نتیجه دلخواه شما خوش درخشیدند. از جمله آنهایی که به قول آقای چمران متوسل به تهدید شدند. سعیهم مشکور! انصافا حق آقای قالیباف را  هم با همراهی پایداریچی ها و بعضی از اعضای جمعیت موسوم به ایثارگران خوب کف دستش گذاشتید و او را هم ناک‌اوت کردید. سعی این عزیزان هم مشکور! آقای قالیباف هم زحمت زیادی کشید تا ضربه فنی نشود، اما کاندیدایش بیش از ۹ رأی نداشت. سعی او هم مشکور!
و اما اجازه بدهید از این پس شما را به عنوان ولی شهردار تهران، مسئول همه کارهای او بدانم و به سبک مدرسه فرهنگ، که چقلی از دانش‌آموزان را به ولی آن‌ها ارجاع می‌دادند، همه مسائل فرد مذکور را به ولی او (یعنی حضرتعالی) عرض کنم. چون مشارالیه متصف به هتاکی و فحاشی و بددهنی در طول همه سال‌های اخیر است، ترجیح می دهم از مجادله با وی پرهیز کنم.
نقدا از شما ولی محترم تقاضا دارد به منظور سالم‌سازی دهان ایشان از توهین و فحش و... تمهید لازم را بفرمایید تا مردم تهران - خدای ناکرده - زیر رگبار ناسزاهای او، که می‌ترسم حتی شامل فحش‌های ناموسی هم باشد، قرار نگیرند.
جناب آقای حداد عزیز! قطعا در آینده نزدیک مجبورید مثل اولیایی که هر روز به خاطر فرزندشان به مدرسه احضار می‌شوند، پاسخگوی ساکنان پایتخت باشید. لطفا شماره تلفن، ایمیل، آدرس و هر راه دیگری را که بتوان با شما تماس گرفت، اعلام فرمایید.
و در خواست آخر این‌که لطفا دستور فرمایید تمامی جوازهایی را که آقای زاکانی تاکنون از شهرداری تهران گرفته (از جمله جواز ساختمان مسکونی خیابان ایران در دوره قالیباف)، محل تأمین سرمایه برای احداث مغازه پزشکی هسته‌ای و تمامی وام‌ها و کمک‌های بلاعوض دوره‌های مختلف مجلس به صورت واقعی و شفاف منتشر شود.»
همچنین انتشار یک فایل صوتی از مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که در آن گفته بود «با تهدید برای زاکانی رای گرفته‌اند» با واکنش محمد مهاجری، فعال اصولگرا رو‌به‌رو شد به طوری که وی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: رسوایی و بی آبرویی مطرح شده در فایل صوتی چمران (رئیس شورای شهر) نشان می دهد که برای قالب کردن زاکانی به عنوان شهردار تهران چه تهدیدها و فشارهایی در کار بوده. هر وقت قدرت یکدست می شود، مثل گرگ به جان هم می افتیم ما اصولگراها…
روایت چمران از انتشار نام زاکانی به عنوان شهردار تهران
هفته گذشته پس از افشای انتخاب زاکانی، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: از انتشار اخبار غیرموثق و غیرمنصفانه در مورد انتخاب شهردار پایتخت، ناراحت شدم.
مهدی چمران در گفت و گو با ایرنا، درباره انتشار مطالبی منتسب به وی در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر تهران با تهدید به علیرضا زاکانی به عنوان شهردار پایتخت رای دادند، نیز اظهار داشت: در سخنانم اسمی از این نامزد تصدی پست شهرداری نبردم و ما داشتیم خصوصی سخن می‌گفتیم. البته من از خبری که شب گذشته درباره انتخاب شهردار منتشر شده بود ناراحت بودم و در این خصوص صحبت کردم.
چمران افزود: در زمان انتخاب شهردار در جلسه غیر رسمی هود، شرایط را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که هر کس رای خود را آزادانه و بدون اینکه هیچ اجبار و اکراهی باشد، در صندوق بیاندازد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اخبار و اسامی افرادی که به نامزد مورد نظر خود رای داده بودند نیز به نادرستی منتشر شد؛ در حالی که هیچ کس از رای دیگری خبر نداشت.
وی با بیان اینکه در این اخبار اعضای شورای شهر تهران را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرده بودند، اظهار داشت: مشخص است که این نوع اخبار جهت دار تنظیم شده است و من از آن موضوع ناراحت بودم.
وی تاکید کرد: این نوع خبررسانی در خبرگزاری ها و رسانه‌های رسمی روی نمی دهد بلکه در جایی تنظیم و منتشر می‌شود که کاری غیرمنصفانه و غیر ارزشمند بود.
چمران با بیان اینکه به طور رسمی کار ما از امروز آغاز شده است، گفت: رئیس و نایب رئیس شورای شهر را پیشتر توافق کرده بودیم و در ادامه روند شورای شهر اعضای هیات رئیسه و شهردار تهران را انتخاب می کنیم.

هدیه گل محمدی
 
 
کد مطلب: 154590
برچسب ها: علیرضا زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *