۲
۰
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۸
توجیه سروری برای مدرک تحصیلی غیرمرتبط زاکانی

قانون را عوض میکنند تا زاکانی شهردار شود!

با وجود اعتراض‌ها در چند روز گذشته، علیرضا زاکانی با کسب ۱۸ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر، شهردار تهران شد. برخی معتقدند که شهردار شدن زاکانی مغایر با قوانین وزارت کشور است ولی پرویز سروری مدافع سرسخت شهردار شدن زاکانی گفته است که مدرک پزشکی هسته‌ای، موضوع مرتبط با مدیریت شهری بوده و قانون وزارت کشور اشتباه است، از این رو آن را باید عوض کرد!
قانون را عوض میکنند تا زاکانی شهردار شود!
با وجود اعتراض‌ها در چند روز گذشته، علیرضا زاکانی با کسب ۱۸ رای از ۲۱ رای اعضای شورای شهر، شهردار تهران شد. برخی معتقدند که شهردار شدن زاکانی مغایر با قوانین وزارت کشور است ولی پرویز سروری مدافع سرسخت شهردار شدن زاکانی گفته است که مدرک پزشکی هسته‌ای، موضوع مرتبط با مدیریت شهری بوده و قانون وزارت کشور اشتباه است، از این رو آن را باید عوض کرد!
علیرضا زاکانی، کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری این روزها سر زبان‌ها افتاده است. او که خود گفته بود علاقه بیشتری برای شهردار شدن دارد تا وزیر بهداشت و درمان، حالا با فشار و لابی قدرتمند پرویز سروری و خریدن رای نماینده‌های مردم شهر تهران به شهرداری پایتخت رسید. آرزویی که بعد از ۹ سال نمایندگی مجلس، بالاخره برآورده شد!
با این حال برخی از منتقدان معتقدند که شهردار شدن یک نماینده مجلس که هیچ سابقه‌ای در مدیریت شهری ندارد نه تنها به توسعه شهری کمکی نمی‌کند که باعث افزایش سیاسی کاری در مدیریت شهری هم خواهد شد. با این حال مهمترین متحد و مدافع زاکانی یعنی پرویز سروری نماینده تهران در دوره چهارم شورای شهر در مطلبی نوشته ۹ سال سابقه نمایندگی مجلس زاکانی برای اداره شهر کافی است و برایش معادل‌سازی خواهد شد.
در عین حال به نوشته برخی منابع، از جمله پایگاه خبری انصاف نیوز، مهدی چمران و همچنین هفت عضو دیگر شورا در آن جلسه به مازیار حسینی، رقیب زاکانی و نامزد نزدیک به محمدباقر قالیباف، رای دادند. در همین حال مهدی چمران روز پنج شنبه در اولین جلسه رسمی‌ شورای شهر بدون اطلاع از پخش زنده جلسه، در گفت و گو با نرجس سلیمانی که کنار او نشسته بود، به فشارها و تهدیدها برای تعیین علیرضا زاکانی اشاره کرد. او گفت: «دیشب تا صبح نخوابیدم و یکی از بدترین شبها بود. حتی از زمان جنگ هم بدتر بود. رای مخفی است. اما یک عده را می‌ترسانند و تهدیدشان می‌کنند.»
علیرضا زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفت. عبدالناصر همتی، نامزد مورد حمایت گروهی از اصلاح طلبان، در مناظره‌های انتخابات بارها زاکانی را نامزد «پوششی» و «سوپر پوششی» خواند.
قانون را برای یک نفر تغییر دهید!
با اینکه برخی معتقدند زاکانی مدرک و تخصص مورد نیاز برای شهردار شدن را ندارد و حتی این انتخاب برخلاف قوانین وزارت کشور است، اما پرویز سروری در یک برنامه تلویزیونی به موانع قانونی شهردار شدن زاکانی پاسخ داد. او در این برنامه به شهروندان اعلام کرد که می‌خواهند از معادل سازی دوره نمایندگی مجلس زاکانی برای شرط نداشتن ۹ سال سابقه اجرایی وی استفاده کنند. وقتی مجری در مورد تحصیلات غیرمرتبط شهردار منتخب سوال پرسید، سروری گفت قانون اشتباه است و با مذاکره با مجلس و وزارت کشور درصددیم مدرک پزشکی هسته‌ای هم جزو رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری قرار دهند زیرا سلامت جامعه هم مهم است.
همین جواب غیرمنطقی سروری نشان می‌دهد که نقشه شهردار شدن زاکانی از قبل طراحی شده و هیچ چیز در این راه نمی‌تواند مانع باشد حتی قانون! اما نکته اصلی و مهمی‌که به آن اشاره نشده این است که رای مردم برای انتخاب نماینده مجلس و وظایف نماینده مردم فدای منافع شخصی و گروهی شده است.
به عبارت دیگر زمانیکه مردم به زاکانی به عنوان نماینده مجلس رای دادند انتظار داشتند که او با سابقه ای که در نمایندگی دارد بتواند مشکلات آنها را پیگیری و رفع کند، ولی متاسفانه در کشور این باب شده که نمایندگی مردم تا دم در مجلس شورای اسلامی‌اعتبار دارد و بعد از آن هر موقعیت بهتری باعث پر کشیدن نمایندگان می‌شود. حالا زاکانی که با رای مردم قم به مجلس راه یافته سکان شهرداری پایتخت را در دست گرفته و به نوعی رای مردم قم را خرج این سمت کرده است!
شورای ششم هم بازی خورد
اصولا پیشرفت در عرصه سیاسی در ایران یک راه میانبر دارد و آن هم انتخاب در اولین رای گیری در هر سمتی است؛ از نمایندگی مجلس گرفته تا شورای شهر! بعد از آن زمینه وارد شدن در محافل سیاسی بزرگتر برای افراد فراهم می‌شود و در همین زمان است که یادشان می‌رود اصلا با رای چه کسانی و برای چه کاری وارد عرصه شده اند.
شورای شهر ششم هم بازی رده‌های بالاتر سیاست را خورد و حالا شهرداری برای تهران انتخاب شده که با فشار حداکثری سیاسیون بر اساس منافع شخصی و گروهی و جناحی منافع ملت را زیرپا گذاشتند. زاکانی شهردار خوبی برای پایتخت نخواهد بود چون تخصصی در این باره ندارد اما اصرار برای تغییر قانون به نفع یک گروه و فرد یعنی ابتذال سیاسی که در نهایت منافع شهر و شهروندان را نشانه رفته است. در همین راستا اگر وزارت کشور در مقابل این زورگویی کوتاه بیاد و دست به تغییر قانون یا به قول سروری اصلاح قانون بزند تا زاکانی بتواند در این سمت بماند باید فاتحه قانون را خواند!
مهدی چمران، رئیس شورای ششم تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار «مردم‌سالاری‌آنلاین» درباره اینکه با توجه به مشکل مدرک زاکانی برای شهردار شدن و درخواست پرویز سروری به تغییر قانون وزارت کشور؛ گفت: «من همه اینها را در صحن شورا گفته‌ام نیازی به تکرار نمی‌بینم.» درحالیست که در چمران هیچ صحبتی درباره مدرک تحصیلی زاکانی و حتی درخواست سروری برای تغییر قانون وزارت کشور درانتخاب شهردارها نداشته است!
برخی از صاحبنظران تاکید دارند برای رعایت تخصص شهردار منتخب یکی از تکالیفی که شورا در زمان تعیین کاندیداها دارد این است که پرسشنامه‌ای به آنها بدهد که آیا آنها شرایط احراز شهرداری را دارند یا نه، و شورا باید ابتدا یک گروه کارشناس را تعیین کند که شرایط احراز را دقیقا استخراج و بررسی کنند که در این دوره به نظر می‌آید برای کاندیداهای شهرداری تهران این اتفاق نیفتاده است.

 محمد سیاح
کد مطلب: 154617
برچسب ها: زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حکومت طالبانی مبارک مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
پرویز سروری اشتباه بزرگی کرده قانون وزارت کشور رو دستکاری کرده نوشته قانون وزارت کشور اشتباهه. عده ای عاقل و حکیم قانون وزارت کشور رو نوشتن اونا نفهم بودن و شما فهمیده؟ عقلای شهرداری تهران چرا به این قانون شکنی اعتراض نمی کنند؟ این کار خلاف قانون و خلاف شرع است که برای معاملات سیاسی قانون را شکست و دستکاری کرد مگر تاوان معامله سیاسی را که زاکانی به نفع رئیسی کنار رفته را مردم تهران باید بدهند؟ مگر قحط الرجال است که با زندگی مردم بازی می کنید؟ زاکانی مزد کنار کشیدنش به نفع ریسی را از راه دیگری باید تسویه کند.