کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلسات مجلس برای رای اعتماد به کابینه از امروز آغاز می شود

کدام وزیران پیشنهادی در معرض رای عدم اعتماد هستند؟

30 مرداد 1400 ساعت 5:00

جلسات رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی در حالی از روز شنبه آغاز خواهد شد که اما و اگرهایی درباره کسب رای اعتماد به بعضی وزیران از سوی بعضی نمایندگان شنیده می شود. اگر این موضوع را با انتقاداتی که در هفته های اخیر نسبت به بعضی اظهارنظرهای افراد پیشنهادی در رسانه ها و فضای مجازی جمع کنیم و آنها را در رای بعضی نمایندگان مستقل موثر بدانیم، عدم رای اعتماد به چند نفری از فهرست 19 نفره وزیران پیشنهادی چندان دور از ذهن نخواهد بود.


جلسات رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی در حالی از روز شنبه آغاز خواهد شد که اما و اگرهایی درباره کسب رای اعتماد به بعضی وزیران از سوی بعضی نمایندگان شنیده می شود. اگر این موضوع را با انتقاداتی که در هفته های اخیر نسبت به بعضی اظهارنظرهای افراد پیشنهادی در رسانه ها و فضای مجازی جمع کنیم و آنها را در رای بعضی نمایندگان مستقل موثر بدانیم، عدم رای اعتماد به چند نفری از فهرست 19 نفره وزیران پیشنهادی چندان دور از ذهن نخواهد بود.
جعفر قادری، نماینده اصولگرای مجلس هفته پیش درباره لیست وزرای پیشنهادی گفت: احتمالاً ۴ تا ۵ نفر از وزرای پیشنهادی با رأی عدم اعتماد مواجه می‌شوند. امیدوارم رئیس‌جمهوری قبل از موعد بررسی صلاحیت‌ها در هفته آینده، اقدام به جایگزینی آن دسته از وزرای پیشنهادی کند که نظر مساعد نمایندگان را جلب نکرده‌اند.
همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم در یک برنامه تلویزیونی درباره پیش‌بینی خود از رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی گفت: این مسئله قابل پیش‌بینی نیست اما من فکر می‌کنم چهار پنجم از فهرست کابینه پیشنهادی رأی می‌آورند.
اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس نیز در این‌باره تصرییح کرد: در این لیست وزرای پیشنهادی، دو یا سه گزینه پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد نخواهند گرفت و معتقد هستم بقیه افراد از لیست پیشنهادی براساس معیار توانمندی و تخصص از مجلس رأی اعتماد را خواهند گرفت.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بیگانه با این وزارتخانه
در میان وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی نام حسین باغگلی برای آموزش‌وپرورش واکنش‌های بسیاری را برانگیخته است و برخی‌ها از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که وی سوابق لازم برای بر عهده گرفتن وزارت آموزش‌وپرورش ندارد. ناشناخته بودن باغگلی برای معلمان و اهالی این وزارت به حدی است که حتی بسیاری از چهره‌های باسابقه در آموزش و پرورش مشهد به این خاطر که باغگلی فقط در سال‌های اخیر وارد حوزه تعلیم و تربیت شده و مدیریت مدارس زیر نظر آستان قدس رضوی را برعهده گرفته او را نمی‌شناختند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که جلسه‌ای که باغگلی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داشت بسیار چالشی و بحث برانگیز بود. در بخشی از این جلسه سیدمحمد مولوی نماینده آبادان بی پرده صحبت‌هایی با حسین باغگلی می‌کند. او در بخشی از صحبت‌های خود دلسوزانه به باغگلی می‌گوید که او در اندازه این وزارتخانه نیست و بهتر است خود و مجلس و آموزش و پرورش را گرفتار نکند.


وزیر ارشاد و برنامه عجیب و غریب
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد با ارائه برنامه‌های خود واکنش زیادی برانگیخت؛ برنامه هایی که ادعا شد از روی یک پایان نامه مربوط به سال 94 کپی شده است و برای همین توجه به محدودیت های کرونایی اصلا در آن وجود ندارد!
سایت عصر ایران در نقد برنامه های این وزیر پیشنهادی نوشت: با نگاهی اجمالی به برنامه 83 صفحه‌ای اسماعیلی، علاوه بر کلی گویی و گنک بودن بسیار مطالبی که مطرح شده است به نوعی موارد و تناقضات عجیب و غریب در این برنامه برخورد می کنیم که در نوع خود جالب توجه است، در بخش سینما ذکر شده است: «در سال ۱۳۹۷، از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل شده، ۵۹ فیلم مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی و تخریب کننده انقلاب اسلامی، ۶۱ فیلم ارائه کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیاء، ۵۰ فیلم سیاه‌نما و ناامیدکننده، ۶۰ فیلم مربی ۶۰ فیلم مروج وادادگی و تحقیر ملی، ۵۵ فیلم القا کننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهادها بوده‌اند.» این فیلم‌های مورد ذکر سال 97 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و نمایش گرفته اند، در اینجا به گونه ای اشاره شده است اگر کسی مطلع نباشد انگار شبکه های معاند یا آن طرف آبی این فیلم‌ها را ساخته و تهیه کرده اند! یا فیلمهای دوران طاغوت هستند؟ از 77 فیلم رصد و تحلیل شده 61 فیلم با ارائه تصویر مثبت از زن بی‌حیاء داریم؟ واقعا چه کسانی این فیلم‌ها را رصد کرده و به چنین آماری رسیده‌اند؟ تعریف این رصدکنندگان عزیز یا جناب وزیر پیشنهادی از بی‌حیایی چیست؟ آیا زن بی‌حیا از نگاه آنان با زن بی‌حیا از نگاه وزارت ارشاد قبلی تفاوت دارد؟ با جامعه چطور؟
در بخش دیگری از این نقد آمده است: ملاک قرار دادن سال 93 به عنوان سال پایه مقایسه ای باز از آن نکات عجیب و پرسش بر انگیز است و نکته عجیبتر این که امسال قرار است 17 میلیون نفر به سینما برود؟ با توجه به شرایط کرونا و اعلام سایت سمفا از ابتدای سال تا کنون (آخرهای مرداد ماه) کمی بیش از 600 هزار نفر تماشاگر سینما داشته ایم در این 7 ماه باقیمانده کرونایی چگونه ممکن است بیش از 16 میلیون نفر را به سالن‌های سینمایی کشاند؟ واقعا این اتفاق اگر بیافتد معجزه هزاره سوم و چهارم در تمام سینمای جهان رخ داده است! انگار این برنامه سالها قبل نوشته شده و برای ارائه حتی زحمت نکشیده اند با شرایط کنونی جامعه آنرا به روز رسانی کنند!
نویسنده در پایان تاکید کرده است: با خواندن برنامه متعجب می شویم که از نظر ایشان تا این حد وضعیت سینما، تئاتر و هنر ایران سیاه است! آیا هیچ موفقیت و رشدی وجود ندارد؟ هیچ؟ برخی می‌گویند: «این برنامه فقط برای گرفتن رای اعتماد از مجلس انقلابی است» در این صورت باید گفت اگر فقط برای گرفتن رای از مجلس است که وامصیبتا ولی اگر خیر این گونه نیست و واقعا برنامه راهبردی ایشان برای وزارت در 4 سال آینده است که وامصیبتا به توان 2 یا بیشتر.

حرفهای عجیب وزیر پیشنهادی کار
حجت عبدالملکی جئانترین گزینه ابراهیم رئیسی برای وزارت کار و رفاه اجتماعی از جمله افرادی بوده که به سبب اظهارنظرهای عجیبش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. عبدالملکی پیشنهاد کرده تحت عنوان «انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰» تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی آزاد شود و مالک آن زمین‌ها اختیار داشته در آن‌ها هر فعالیت دامی، صنعتی و … انجام دهد. او همچنین پیشنهاد داده بود که هر زوج در زمان ازدواج یک شرکت ثبت کنند و پنج سال معافیت مالیاتی داشته باشند. عبدالملکی در یک برنامه تلویزیونی هم گفته بود چند جوان ایرانی موفق شده‌اند یک «لامبورگینی ایرانی» تولید کنند!
پس از حضور وی در کمیسیون اجتماعی مجلس، سخنگوی این کمیسیون گفت: نظر نمایندگان این بود که برنامه ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلی است و باید وی درباره جزئیات مسائل این وزارتخانه هم برنامه خود را به نمایندگان ارائه کند و رویکرد اجرایی تری داشته باشد.
خبرآنلاین در یادداشتی به قلم محمدرضا اسلامی نوشته است: آقایان نمایندگان مجلس! لطفا حتما به عبدالملکی رای «بدهید». نه بخاطرِ اینکه او خطِ تولید لامبورگینی در ارومیه یا بجنورد راه خواهد انداخت، و نه بخاطر اینکه او «انقلاب اقتصادی» خواهد کرد، نه بخاطر اینکه «جایزۀ» ازدواج هر زوج، برای آنها «شرکت» ثبت خواهد کرد، خیر! بخاطر اینها به او رای ندهید؛ بلکه باید به عبدالملکی (و امثال او) در وزارتخانه هایِ غیرکلیدی رای داد، تا روزگاری را «در عرصه» قرار گیرند و حرف بزنند. هیچ چیزی به اندازۀ حرف زدن، امثالِ عبدالملکی را مفتضح نخواهد کرد.
تولید 3 میلیون خودرو، وعده یا آرزو؟
رضا فاطمی‌امین، وزیر پیشنهادی صنعت در برنامه‌ای که به مجلس ارائه داده، گفته «اگر وزیر شوم، تولید خودرو را تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه می‌رسانم؛ این سیاستی است که از ۱۰ سال قبل اعلام شده که ۲ میلیون دستگاه برای تامین بازار داخل و یک میلیون نیز برای صادرات به خارج از کشور است». اما به نظر می رسد این وعده بیش از آنکه مبتنی بر برنامه ریزی باشد، آرزویی است که چندان دست یافتنی به نظر نمی رسد. ر شرایطی در برنامه‌های فاطمی‌امین، این هدف‌گذاری دیده می‌شود که در سال ۱۳۹۹ کمتر از یک میلیون دستگاه تولید شده بود و البته رکود ۱.۶ میلیون دستگاه در سال هم برای سال تاریخی ۱۳۹۰ در کشور وجود دارد.
یک کارشناس صنعت خودرو در این باره گفته است: همچون گذشته در حوزه وزرای پیشنهادی و کاندیداهای ریاست‌جمهوری، مطلب منتشره بیشتر از آن‌که یک برنامه باشد، لیستی از اهداف است که بعضا با آمال و آرزو آمیخته شده و دستیابی به آنها با شک و تردید فراوان همراه است. در برنامه پیشنهادی در مورد مسیر راه و منابع مالی مورد نیاز دستیابی به اهداف، سخنی گفته نشده است. دستیابی به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو هرچند از باب ظرفیت روی کاغذ شدنی است، ولی هم با چالش بازار فروش مواجه است و هم نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است.
سجادی و شایعه دو تابعیتی بودن
حمید سجادی که به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده نیز از افرادی است که اما و اگرهایی درباره او شنیده شده است. او یکبار دیگر هم در خرداد ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی شده بود اما با با ۱۳۷ رأی مخالف، ۸۷ رأی موافق و ۲۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ رأی مأخوذه نتوانست رأی اعتماد مجلس وقت را کسب کند. اگرچه عدم موفقیت وی بیش از آنکه مربوط به خود او باشد مربوط به تنش ها و لجبازی های احمدی نژاد با مجلس بود، اما در روزهای اخیر انتشار احتمال «دو تابعیتی بودن او» این شائبه را دامن زد که ممکن است این بار هم این چهره شناخته شده عرصه ورزش نتواند ردای وزارت را بر تن کند.
سه شنبه گذشته سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حضور سجادی در جلسه کمیسیون آموزش گفت: در این نشست مباحثی درخصوص دوتابعیتی بودن وزیر پیشنهادی ورزش مطرح شد که سجادی ضمن تکذیب آن بیان داشت که طی ۸ سال گذشته حتی یک سفر خارجی هم نداشته است.

 محمدحسین روانبخش


کد مطلب: 154942

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/154942/کدام-وزیران-پیشنهادی-معرض-رای-عدم-اعتماد-هستند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir