۰
سه شنبه ۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۵
داستان پرونده عنابستانی همان طور پیش رفت که پیش بینی می شد

رضایت «سرباز راهور» از «نماینده مجلس»

«پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مأمور تشکیل شد و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر شد و درباره ایراد ضرب بدون آزار حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر وجود دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم»؛ این توضیحات سخنگوی تازه قوه قضائیه به معنی پایان داستانی است که با تخلف نماینده سبزوار در خط ویژه و سیلی زدنش به سرباز راهوار آغاز شد ...
رضایت «سرباز راهور»  از «نماینده مجلس»
«پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تحت عنوان تمرد از دستور مامور نیروی انتظامی و ایراد ضرب به آن مأمور تشکیل شد و با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و درباره برخی از اتهامات حکم برائت صادر شد و درباره ایراد ضرب بدون آزار حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدیدنظر ارسال شد و در آنجا شاکی اعلام گذشت کرد و پرونده همچنان در مرجع تجدیدنظر وجود دارد و منتظر تصمیم این مرجع هستیم»؛ این توضیحات سخنگوی تازه قوه قضائیه به معنی پایان داستانی است که با تخلف نماینده سبزوار در خط ویژه  و سیلی زدنش به سرباز راهوار آغاز شد؛ موضوعی که اگرچه بسیار مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت اما متاسفانه با بی اعتنایی و حتی توجیه بعضی نمایندگان مجلس روبرو شد. اینکه نماینده ای که عضو قوه قانونگذار کشور است این طور به قانون بی اعتنا باشد، در مقابل آن بایستد و سرباز وظیفه شناسی را که مانع قانون شکنی شده آسیب برساند، به خودی خود تاسف برانگیز بود و این رفتار مجلس هم بر آن افزود.
اینکه سرباز نیروی انتظامی در این پرونده رضایت بدهد نیز موضوعی قابل حدس بود. عباس عبدی روزنامه نگار مطرح اصلاح طلبان که هر از چند کاهی گذشت زمان در این پرونده را یادآوری می کرد و نتیجه این پرونده را آزمونی برای اجرای عدالت می دانست، نوزدهم مردادماه در توئیتی نوشت: «حدود 200 روز بعد از ماجرای سرباز و عنابستانی، فعلا حکم بدوی صادر شده؛ ببینیم کی قطعی خواهد شد؟ حدس می زنم با محکومیت متقابل رضایت گرفته، و زمینه تخفیف مجازات و تبدیل به جزای نقدی یا تعلیقی فراهم شود. باید منتظر مرحله بعد بود».
این در زمانی بود که بعضی سایت های خبری از محکومیت عنابستانی خبر داده بودند اما وی گفت: هم من از سرباز اکبری شکایت کردم و هم سرباز اکبری از من؛ هنوز حکمی به دست من نرسیده است.
وی در واکنش به شکایت از سرباز راهور گفت: موضوع کاملا روشن است. سرباز راهور مدعی است که بنده سرباز راهور را با سیلی زده ام و بر این اساس از بنده شکایت کرده است. بنده نیز معتقدم سرباز و افسر راهنمایی رانندگی به بنده توهین کردند و بر این اساس از آنها شکایت کردم.
عنابستانی گفت: پرونده شکایت سرباز راهور از من در دادسرای کارکنان دولت رسیدگی می شود و شکایت من از سرباز و افسر راهنمایی رانندگی در دادسرای نظامی و تا کنون هیچ حکمی در خصوص شکایت من از آنها و آنها از من صادر و به دست من نرسیده است.
پس از این سخنان، برخی در شبکه های اجتماعی مدعی شدند که این سرباز راهور، با شکایت علی اصغر عنابستانی به خدمت در جنوب کشور محکوم شده است؛ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در خصوص این شایعه‌ به میزان  گفت: خبر غیر واقعی است. وی اضافه کرد: تا این لحظه رایی در خصوص شکایت سرباز راهور از آقای عنابستانی از سوی دادگاه صادر نشده است.
چند روز پس از آن، گویی حکمی به دست عنابستانی رسیده بود که وی در مجلس دوباره در این خصوص صحبت کرد و در نطق میان دستور خود گفت: «قانون، فصل الخطاب بوده و هست. فرقی نمی‌کند که بالاترین مقام اجرایی باشی از آن تمکین نکنید یا وزیر باشی و ترک فعلی کنی یا خردتر و ساده‌تر عنابستانی باشی که به علت خستگی سربازی که توهین کرده است را هول بدهی. سوگند خوردم از قانون اطاعت کنم و پای‌ این سوگند هستم، همچنان که در ۱۵ سالگی جانم را در طبق اخلاص گذاشتم.»
ماجرا هر چه بود، با توضیحات سخنگوی جدید قوه قضائیه باید آن را پایان یافته تلقی کرد اما چند موضوع است که در یادها می ماند: اولین مورد تکذیب اولیه داستان توسط نماینده سبزوار بود که پس از آن فیلم های این اتفاق منتشر شد و واقعیت مشخص شد. دومین نکته حمایت موثر و ارزشمند مقامات نیروی انتظامی از سرباز وظیفه خود در مقابل یک نماینده مجلس بود؛ امری که ارزش بسیار داشت.  سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در همان روزی که این اتفاق بوقوع پیوست  با صدور دستوری خواستار حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا شد. همچنین واکنش مردم و برخی از چهره‌های سیاسی و اجتماعی در این ماجرا نشان داد که پیگیری حقوق باید توسط نهادهای مدنی و مردم صورت گیرد و هر گاه چنین شود، افراد قانون شکن نمی توانند از مقام خود سوء استفاده کنند و به وضعیتی می افتند که عبرتی برای خود و بقیه باشد. در این پرونده اجرای حکم برای عنابستانی چندان اهمیتی نداشت و همین که مشخص شد چنین رفتارهایی از سوی مردم قابل تحمل نیست و پیگیری می شود، موضوع ارزشمندی است.
نکته پایانی اما تاسفی است که باید از بعضی همکاران عنابستانی داشت؛ افرادی که ظاهرا نمایندگان مردم در مجلس قانونگذاری هستند: مصطفی میرسلیم  در همان روزهای نخست که این اتفاق افتاده بود، در واکنش به ماجرای سیلی خوردن یک پلیس راهور توسط یک نماینده مجلس نوشت: «جریان عنابستانی مشکوک به نظر می رسد. هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می خواهند مجلس را بدنام کنند»! حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس ایران درباره ماجرای درگیری عنابستانی با سرباز راهنمایی و رانندگی از نیروی انتظامی خواست که به خاطر ادبیات مامورش از مردم و مجلس عذرخواهی کند! بهروز محبی نجم آبادی نماینده مجلس در این باره گفت: «عده‌ای در کشور هزینه درست کاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می‌گیرند، فضای رسانه‌ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی مخ که از کاه کوه می‌سازند. آدم‌هایی هستند که دروغ پردازی می‌کنند حادثه‌ها را بزرگ نمایی می‌کنند مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگنمایی صورت گرفت»!

محمدرضا حقی
کد مطلب: 155355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *