۰
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۱
افغانستانی های مخالف طالبان دست به تظاهرات زدند

اعتراض به پاکستان؛ از تهران و مشهد تا کابل

جنگنده های ناشناس در پنجشیر به کمک نیروهای مقاومت آمدند
افغانستان همه نگاه ها را به خود خیره کرده است ؛ در این میان مقاومت جانانه احمد مسعود با دستان خالی در مقابل طالبان قابل توجه است.
اعتراض به پاکستان؛ از تهران و مشهد تا کابل
افغانستان همه نگاه ها را به خود خیره کرده است ؛ در این میان مقاومت جانانه احمد مسعود با دستان خالی در مقابل طالبان قابل توجه است.
طالبان که به راحتی آب خوردن توانست کابل را به چنگ آورد در پنجشیر عملا با مشکل ارتش بریتانیا و ارتش سرخ شوروی مواجه شده است. طالبان اگرچه توانسته تعدادی فرماندهان ارشد مقاومت را به شهادت برساند و مدعای تسخیر این منطقه باشد اما همه می دانند که این اتفاق محال است. نکته حائز اهمیت در حملات سنگین طالبان با تجهیزات فوق مدرن آمریکا ، نقش سازمان اطلاعات پاکستان و همراهی جنگنده ها و پهپادهای پاکستان در رهگیری ، ترور و کشتار نیروهای مقاومت است.
جالب ترین اتفاق بامداد دیروز این است که جنگنده های ناشناس که کسی نمی داند از کجا آمده بودند ؛ همانند امداد غیبی حملات سنگینی را در تاریکی شب علیه شبه نظامیان طالبان انجام داند. شاهدان محلی می‌گویند ورق به نفع نیروهای مقاومت پنجشیر برگشته است. یکی از اعضای مقاومت گفته است که از یکشنبه شب، مواضع رزمندگان مقاومت مورد حمله پهپادی قرار گرفته، بنابراین بسیاری از آنها مجبور به عقب نشینی و عزیمت به مناطق کوهستانی شدند. روز دوشنبه، حملات به شدت فشرده ادامه یافت و تاکنون در جریان بوده است. درگیری‌ها در استان اندراب در ولایت بغلان نیز در جریان است.
 
بروز خشونت علیه معترضان 
مداخله علنی پاکستان در حمایت از طالبان منجر به برگزاری تجمعات اعتراضی در کابل ، مشهد و تهران شده است. دیشب و پری شب هم در تاریکی شب کابل ، شعارهای «زنده باد احمد مسعود» و «مرگ بر پاکستان» شنیده می شد. از کابل خبر می رسد که تعدادی از شهروندان براثر شلیک نیروهای طالبان زخمی شده اند. 
طبق گزارش خبرنگار یورونیوز، حدود ۱۰ دقیقه تیراندازی بدون وقفه انجام شد و مشخص نیست که آیا این تیراندازی سنگین تلفاتی در پی داشته است یا خیر. نیروهای طالبان همچنین از خبرنگاران خواستند تا فیلمبرداری را متوقف کنند. در ویدیوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، افرادی که گفته می‌شود از مأموران طالبان هستند در حال کتک زدن برخی از راهپیمایان دیده می‌شوند. یکی از شاهدان به اسپوتنیک گفت: طالبان ابتدا به هوا تیراندازی کردند و سپس به سمت معترضان آتش گشودند و بسیاری از معترضان را زخمی کردند.
علاوه بر این ، یک خبرنگار به اسپوتنیک گفت که طالبان هنگام متفرق کردن چند زن در تظاهرات کابل دوربین‌های روزنامه نگاران را از آنها گرفتند . گفته شده که چندین زن در تظاهرات نزدیک کاخ ریاست جمهوری در کابل بازداشت شده‌اند.
 
فرافکنی پاکستان درباره حمایت از طالبان
در این میان ، سرلشکر «بابر افتخار» سخنگوی ارتش این کشور روز سه‌شنبه هرگونه اتهام مبنی بر دخالت در رویدادهای افغانستان به ویژه در پنجشیر را مردود و مدعی شد که این یک ادعای بیهوده و بی‌اساس رسانه‌های هند می‌باشد.اسلام آباد درحالی این ادعا را مطرح کرده که اعضای جبهه مقاومت گفته اند که تعدادی از شهروندان پاکستان را مشاهده کرده اند. 
گزارش دیگر مرتبط با هدف قرار گرفتن پهپادهای پاکستانی از سوی سامانه‌های ضدهوایی در دره پنجشیر است که طرف پاکستانی می‌گوید این نیز یک ترفند رسانه‌های هندی است و تصاویر اصلی مربوط به یک بازی رایانه‌ای موسوم به «آرما-۳» است.
براساس گزارش های منتشر شده دستگاه اطلاعاتی پاکستان بیشترین نقش را در شکل گیری طالبان و کمک به این گروه داشته است به گونه ای که اسلام آباد در سال ۲۰۰۱ جز اولین کشورهایی بود که طالبان را به رسمیت شناخت.
پیش تر شاهدان و نیروهای احمد مسعود اعلام کرده بودند که پس از سفر اخیر رئیس کل دستگاه اطلاعاتی پاکستان (ISI) به کابل، حدود ۵۰۰ کماندو پاکستانی با استقرار در کوه های اطراف پنجشیر، حمله نیروهای طالبان به پنجشیر را هدایت می کنند.
گزارش: علی ودایع
کد مطلب: 155603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *