۰
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۱
منع تردد شبانه در شهرهای دارای واکسیناسیون 24 ساعته برداشته شد

پایان طرحی که معلوم نشد برای مقابله با کرونا است یا درآمدزایی!

منع تردد شبانه از تصمیمات اولیه و ماندگار کرونایی بود که بیش از بقیه تصمیمات با انتقاد مواجه بود اما تاکنون دوام آورده بود.
پایان طرحی که معلوم نشد برای مقابله با کرونا است یا درآمدزایی!
 
منع تردد شبانه از تصمیمات اولیه و ماندگار کرونایی بود که بیش از بقیه تصمیمات با انتقاد مواجه بود اما تاکنون دوام آورده بود. عده ای از منتقدان این طرح اعتقاد داشتند که این گونه طرح ها مربوط به کشورهایی است که در آنها «زیست شبانه» وجود دارد و مراکز تفریحی شبانه ای وجود دارد که محدودیت تردد باعث پیش گیری از ازحادم در این مراکز و انتقال بیماری می شود؛ اما در ایران این گونه طرح ها توجیهی ندارد، ضمن اینکه باعث ترافیک در ساعات قبل از اعمال منع تردد هم می شود. اما طرفداران این طرح، هدف از آن را کاهش میهمانی های خانوادگی می دانستند که معمولا بعد از غروب برگزار می شود و تا پاسی از شب ادامه دارد. 
این طرح در پائیز سال گذشته از ساعت 21 تا 3 صبح اعمال می شد اما بعد از چند ماه یک ساعت از آن کاسته شد و فقط در مقاطعی مثل شب های قدر و ایام برگزاری انتخابات اعمال نمی شد. در این مدت نیز اعلام نشد که آیا واقعا این طرح مفید فایده است و تاثیری در کاهش دورهمی های مردم داشته یا اینکه فقط بر زحمت مردم در این ایام افزوده شده و باعث شده که هر شب عده زیادی از هموطنان جریمه شوند. همچنین اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه، مشکلاتی را برای برخی شهروندان که ناچار بودند برای انتقال اورژانسی بیماران خود به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند، بوجود آورد و در این مدت عده ای از جریمه خود خویش به علت مراجعه به بیمارستان ها شکایت داشتند. 
یک از نمایندگان مجلس در پاییز 1399با انتقاد از منع تردد شبانه اعلام کرد: نباید فراموش کرد که مشکل اصلی کشور در بیماری کرونا و ابتلا ی افراد در تردد در ساعت 9 شب الی 4 صبح نیست بلکه بی برنامگی و سردرگمی دولت از مشکلات اصلی در مقابل بیماری کرونا است. دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 9 شب الی 4 صبح و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است.
ابراهیم عزیزی نماینده شیراز با اشاره به اینکه در این طرح نیاز است تا دولت به شبهه ای که در جامعه مبنی بر در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها در ساعت 9 شب الی 4 مطرح شده است، پاسخ دهد ، می گوید: در حال حاضر بیشترین شبهه به طرح ممنوعیت خودرو از ساعت 9 شب الی 4 صبح موضوع در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها است.
بهر حال به تازگی و بخصوص بعد از اعلام اینکه مراکز واکسیناسیون 24 ساعته هستند، این سوال از سوی مردم شکل گرفت که چگونه علی رغم منع تردد شبانه می توان در آن ساعات به مراکز واکسیناسیون رفت؟! این موضوع به علاوه انتقادات قبلی باعث شد که زمزمه هایی مبنی بر پایان موقت یا دائمی این طرح شنیده شود.
از سوی دیگر چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس نیز از زاویه دیگری به انتقاد از این طرح پرداخت و گفت: با منع تردد شبانه، تهران را شب‌ها برای طبقه خاص اجتماعی خالی می‌کنیم.
علی خضریان نماینده تهران در تذکر شفاهی صحن علنی چهارشنبه ۱۷ شهریورماه مجلس با اشاره به طرح منع تردد شبانه بعد از شیوع کرونا اظهار داشت: مجلس باید بتواند پیگیر اجرای عدالت در کشور باشد؛ این مسئله باعث شده که شهر برای طبقه مرفه قرق شود در حالی که افراد بیمار دارند، متحمل هزینه جریمه نیز می‌شوند.
وی افزود: زمانی که فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران تاکید می‌کند که این طرح اصلاً قابل انجام نیست و هیچ تاثیری در وضعیت کرونا ندارد چرا ما بر آن اصرار می‌کنیم؟ کمیسیون بهداشت و درمان پیرامون این موضوع ورود پیدا کرده و گزارشی تهیه کند. تهران را شب‌ها برای طبقه خاص اجتماعی خالی می‌کنیم. اگر شب‌ها بیرون متوجه می‌شوید چه وضعیتی در شهر حاکم است نباید بر تصمیمات اشتباه گذشته اصرار کنیم.
با توجه به جمیع این انتقادات بود که روز یکشنبه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدودیت‌های تردد شبانه در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه روزی دارند، خبر داد.
علیرضا رئیسی، گفت: هر محدودیتی که ایجاد می‌شود برای حفظ سلامتی مردم است و اگر منع تردد شبانه ایجاد شده بود برای این بود که دورهمی‌ها و به دنبال آن انتشار بیماری صورت نگیرد. الان با توجه به بحث مهم واکسیناسیون و سرعت آن و راه اندازی مراکز شبانه روزی، ممنوعیت تردد برداشته می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه عدم ممنوعیت به معنای آزاد شدن مهمانی‌ها و شب نشینی نیست، اظهار کرد: ممنوعیت شبانه در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه روزی دارند، برداشتیم ولی خواهش می‌کنم مردم شب‌ها در خیابان بیرون نروند و تنها برای تزریق واکسن بیرون بروند.
او ادامه داد: فکر نکنیم با تزریق واکسن کاملا ایمن شده‌ایم و می‌توانیم ماسک نزنیم و مهمانی برویم.
رئیسی تاکید کرد: خواهش میکنم افرادی که برای واکسیناسیون مراجعه نکردند بویژه افراد بالای ۶۵ سال حتما مراجعه کنند. ۱۲ درصد افراد بالای ۶۵ سال واکسن نزدند و ۷۴ درصد مرگ و میر فعلی کرونا در افراد ۶۵ سال به بالا برای همین ۱۲ درصد است که واکسن نزدند.
وی گفت: حتی همکاران ما آمادگی دارند برای کسانی که معلولیت دارند و یا نمی‌توانند از منزل خارج شوند، مراجعه کنند و واکسن آنها را تزریق کنند.
گزارش: سعید تهرانی
 
کد مطلب: 155765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *