۰
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۲
برنامه ریزی دولت برای بازگشایی مدارس به کجا رسید؟

دستور تشکیل "کمیته مدرسه" در آستانه مهرماه 

دومین مهرماه کرونایی از راه می رسد. اولین روز مهرماه سال گذشته، بعد از هفت ماه دوباره خیل بچه های کیف در دست که به سوی مدرسه ها می رفتند در کوچه و خیابان شهرهای ایران دیده شد اما این وضعیت فقط یک روز دوام آورد.
دستور تشکیل "کمیته مدرسه" در آستانه مهرماه 
دومین مهرماه کرونایی از راه می رسد. اولین روز مهرماه سال گذشته، بعد از هفت ماه دوباره خیل بچه های کیف در دست که به سوی مدرسه ها می رفتند در کوچه و خیابان شهرهای ایران دیده شد اما این وضعیت فقط یک روز دوام آورد. آموزش و پرورش که یکباره تصمیم گرفته بود مدارس را حضوری کند، همان طور که انتظار می رفت نتوانست شرایط را برای این کار مهیا کند. نگرانی خانواده ها از گسترش بیماری کرونا در آن روزها به اندازه ای بود که حتی در صورت اجبار آموزش و پرورش هم کمتر کسی حاضر به حضور فرزندش در مدرسه می شد. در طول یک سال تحصیلی قبل سعی شد با اپلیکیشن «شاد» آموزش مجازی دانش آموزان به شکلی قابل قبول اجرا شود؛ اما صرف نظر از ضعف های شاد، عموم صاحب نظران اعتقاد داشتند که آموزش مجازی در بهترین حالت خود نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و دانش آموزان علاوه بر ضعف در فعالیت و پرورش اجتماعی، دچار مشکلات آموزشی و عقب ماندگی درسی خواهند شد. 
این موضوع باعث شد که از بهار امسال و با گسترش واکسیناسیون در دنیا، موضوع بازگشایی مدارس مورد توجه جدی دولت قبلی و فعلی قرار بگیرد. متاسفانه عقب ماندگی ایران از واکسیناسیون جهانی باعث شد که در شرایطی که کشورهای منطقه نه تنها برای بازگشایی مدارس برنامه ریزی کرده اند، بلکه فعالیت های اجتماعی شان هم دارد به حالت عادی بر می گردد، گرفتار شدن ایران به موج جدید کرونا و افزایش مرگ و میرها مانع از تصمیم گیری درست در این خصوص شود. در پنج ماه گذشته صحبت های ضد و نقیضی درباره بازگشایی مدارس در مهرماه شده بود. مهمترین صحبت ها این بود که با اتمام واکسیناسیون کادر آموزشی امید به بازگشایی مدارس وجود دارد اما وزیر بهداشت سابق با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسیار نگرانیم درباره تکلیف بازگشایی مدارس با توجه به خیز پنجم کرونا توضیحاتی داد و تاکید کرد که بازگشایی مدارس اکنون قابل پیش بینی نیست! این موضوع در جلسه سی ام مردادماه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست سید ابراهیم رئیسی تقریبا به قطعیت رسید. در این جلسه اعضا پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. 
آخرین صحبت در این خصوص مربوط به سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود که از آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خبر داد؛ اما این موضوع هم به قدری گنگ بود که کسی نفهمید بالاخره تکلیف مدارس چه خواهد شد، ضمن اینکه وی گفته بود که تصمیم گیری در خصوص بازگشایی هر مدرسه بیشتر به عهده اولیای هر مدرسه است.
اینک در آستانه اول مهرماه، اموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای دستور به تشکیل «کمیته مدرسه» داده است تا زمینه برای آغاز حضور دانش آموزان در هر مدرسه آغاز شود . 
در متن اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است: با توجه به بازگشایی مدارس از آغاز مهرماه و ضرورت حضور دانش آموزان در مدرسه با حفظ سلامت آنها، وظایف «کمیته مدرسه»، مطابق اصول زیر اعلام می شود:
ـ مسئولیت تشکیل کمیته مدرسه ای و اجرای وظایف به عهده مدیر واحد آموزشی است
ـ اجرای مطلوب و کامل پروتکل های بهداشتی در برنامه های آموزش حضوری
ـ پیش بینی و تدارک مواد شوینده و ضد عفونی کننده و آماده سازی و ایمن سازی مدرسه قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه
ـ گزارش دهی بهنگام و روزانه از طریق سامانه در خصوص وضعیت شیوع و کنترل بیماری افراد مبتلا شده و اقدامات آموزشی و ایمن سازی محیط مدرسه
ـ شناسایی و ارائه آموزش های ویژه به دانش آموزان نیازمند مراقبت های خاص و دارای بیماری های زمینه ای و بررسی و پیگیری وضعیت دانش آموزان و کارکنان مبتلا به کرونا ( بستری-فوت-تحت مراقبت) از جمله وظایف این کمیته مدرسه است. 
از سوی دیگر در روز سی ام شهریورماه نسخه جدید شاد رونمایی شد و در مراسم رونمایی، سرپرست آموزش و پرورش توضیح داد که آنچه امروز اتفاق می افتد یک بخش از آموزش است، مدرسه تلویزیونی هم آغاز به کار خواهد کرد. ما سال تحصیلی را در شبکه شاد از روز اول مهر آغاز و زمینه بازگشایی حضوری را نیز به تدریج فراهم می کنیم.
وی با بیان اینکه سلامت دانش آموزان در اولویت است و به همین علت اعلام کردیم سال تحصیلی را با شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی آغاز خواهیم کرد اظهار کرد: الگوی بازگشایی تدریجی مطابق با سیاست ستادملی کرونا را نیز به مدارس ابلاغ کردیم و مدارس آماده می‌شوند تا کم کم زمینه حضور دانش آموزان را مهیا کنند.
وی ادامه داد: چند اتفاق بزرگ نیز رقم خورده است؛ واکسیناسیون معلمان تقریبا تمام شده و در روزهای پایانی و همچنین واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس در حال انجام است. واکسیناسیون دانش آموزان نیز به تازگی آغاز شده و واکسیناسیون والدین برحسب شرط سنی در حال انجام است.
همچنین معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به این که بازگشایی به شکل تدریجی اتفاق خواهد افتاد؛ افزود: مدارس در مناطق عشایری و روستایی کم جمعیت به علت عدم دسترسی به ابزار هوشمند و زیرساخت های فناوری، سال گذشته به شکل حضوری بوده و در سال جدید نیز در اولویت بازگشایی حضوری می باشند.
هدیه گل محمدی
کد مطلب: 156084
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *